Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

kontakt kobling i gb lan kabel.


Anbefalte innlegg

Hei skal legge opp kabel nå for gb-lan. og skal jeg ennå krysse 4 og 5 på nettverkskabelen på ene siden?? slik jeg gjorde på 100 mbit'n? eller skal jeg la det være og kjøre 8 identiske på begge sider!!

 

skulle gjære ha svar her.

 

På forhånd takk

 

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke har ingen kontakt!

den skulle jo da hatt enten 100 eller 1000 lan tilkobling!

men jeg har ingen tilkobling! på ingenting. ikke en gang at han har kontakt!!

 

klø klø. nå tror snart tar og river alt av kabler ut og kjøper alt nytt!

hehe

Lenke til kommentar

men for å få over 10m nettverkskabel til å funke måtte jeg ihvertfall bytte om pin 4 og 5 på 100 mbit.

må jeg gåre det samme på gb.??

tror jeg snart kjører likt i begge ender med gb switch i vær av endene. hehe.

må tenke pokker.

jeg får kabelen til å funke i 100 mbit på 30 m men ikke 1000.

jeg har en kabel som er godkjent for kabel strekk på opptil 10 km, vanlig cat 5 er rekkevidde på 250-500m (leverandør er forskjellen) og cat 6 er litt over 900m (pga. godkjenning av type kabel som skal brukes)

dette er lengste strekke som du får signaler igjennom, ved bruk av tlf,nettverk,lyd, osv.. så kabelen jeg har er god nokk til at jeg i teorien kan overføre signaler. langt over det som trengs.

Jeg tror dette er koblingsfeil et sted. eneste logiske løsningen, men det er ingen sider som jeg har finni til nå som har verken oppsett for kobling av 100 eller 1000 til nå. eneste som sto på linken kan fungere opptil 10m. jeg har lengre strekk neste 30m, hvis ikke kanskje lenger. på min forrige jobb bruke vi kabelen med strekk på 500m med switch i begge ender, og da var disse koblet likt. med samme utstyr.

Nå har jeg prøvd, like, byttet om pin 4 og 5 i ene enden, og krysset. alle uten om lik i begge ender fungere på 100 og ikke 1000, hmm.

 

Dette begynner å bli vanskelig. hehe

takker for alle som prøver å hjelpe!

rune

Lenke til kommentar

Du kan ikke forvente lenger avstand med 100Mb enn 100 meter med Cat. 5 UTP (unshielded twisted pair) opp mot 200 meter med STP (shielded twisted pair).

Samme gjelder Gb, men her må du ha Cat. 5e eller Cat. 6

 

Ellers er hoved forskjellen på 100Mb og 1Gb antallet tråder som blir brukt i kabelen.

100Mb bruker 4 tråder 1 og 2, 3 og 6

1Gb bruker alle 8 trådene.

 

For Gigabit MÅ det kobles helt riktig! Se her:

http://www.aitel.hist.no/fag/_dad/tips/RJ45-patch.html

 

Det kan virke som du har fått tak i kabel som er beregnet for spesialutstyr og må brukes til dette utstyret.

 

jstrandl

Lenke til kommentar
men for å få over 10m nettverkskabel til å funke måtte jeg ihvertfall bytte om pin 4 og 5 på 100 mbit.

må jeg gåre det samme på gb.??

tror jeg snart kjører likt i begge ender med gb switch i vær av endene. hehe.

må tenke pokker.

jeg får kabelen til å funke i 100 mbit på 30 m men ikke 1000.

jeg har en kabel som er godkjent for kabel strekk på opptil 10 km, vanlig cat 5 er rekkevidde på 250-500m (leverandør er forskjellen) og cat 6 er litt over 900m (pga. godkjenning av type kabel som skal brukes)

dette er lengste strekke som du får signaler igjennom, ved bruk av tlf,nettverk,lyd, osv..  så kabelen jeg har er god nokk til at jeg i teorien kan overføre signaler. langt over det som trengs.

Jeg tror dette er koblingsfeil et sted. eneste logiske løsningen, men det er ingen sider som jeg har finni til nå som har verken oppsett for kobling av 100 eller 1000 til nå. eneste som sto på linken kan fungere opptil 10m. jeg har lengre strekk neste 30m, hvis ikke kanskje lenger. på min forrige jobb bruke vi kabelen med strekk på 500m med switch i begge ender, og da var disse koblet likt. med samme utstyr.

Nå har jeg prøvd, like, byttet om pin 4 og 5 i ene enden, og krysset. alle uten om lik i begge ender fungere på 100 og ikke 1000, hmm.

 

 

Dette begynner å bli vanskelig. hehe

takker for alle som prøver å hjelpe!

rune

6447500[/snapback]

 

Det hjelper lite å snu å vende på pin 4 og 5 i 100 mbit nettverk siden disse ikke er i bruk, det hjelper heller ikke å koble pluggene likt i begge ender helt på måfå, ialle fall ikke over nevneverdig avstander.

 

Du må koble begge pluggene slik:

 

pin 1 og 2: Hvit/oransje - oransje

pin 3 og 6: hvit/grønn - grønn

pin 4 og 5: blå - hvit/blå

pin 7 og 8: hvit/brun - brun

 

Dette når du ser pluggen med fliken ned og kontaktenden fra deg.

Lenke til kommentar

ser ut til at jeg må koble litt igjen , men eneste jeg ikke skjønner da. er at når jeg la opp 35 m kabel for min onkel for flere år siden 3-4. så hadde jeg likt i begge ender og ingen kontakt. og da ringte jeg et seriøs datafirma og di ba meg og kaste om på pin 4 og 5 i ene enden. og da funka det på 100 mb. men jeg kan ha koblet feil på 1000 mb, men lite sansynlig. ca 5%.

 

så var det bare å stå på.

 

får håpe det funker til jul hehe.!!

 

Takker for svar.

rune

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...