dazzan Skrevet 15. oktober 2002 Skrevet 15. oktober 2002 Hei Jeg har et problem med datamaskinen min som jeg forstår lite av. Når maskinen starter opp henger den seg ved Windows XP’s loadingskjerm. I forkant av dette får jeg feilmelding med påfølgende alternativ. Av disse alternativene er bl.a. ”Gjenopprette siste fungerende innstillinger,” ”Starte i sikkermodus” og ”Starte på vanlig måte” m.fl. Disse har jeg prøvd, men maskinen henger seg samtlige ganger. Sjøl når jeg boot’er maskinen med Windows xp cd’en, så henger pc-en idet den skal gå videre fra første initialiseringsskjerm. Sist tirsdag skulle jeg installere et Geforce TI4600 128mb grafikkort. Forsikret meg om at dette var gjort riktig. Startet pc-en, grafikkortet blei funnet og installert med korrekte drivere. Lastet ned siste drivere fra internett og installerte disse. Kjørte deretter 3dmark 2001 Second Edition for å sjekke ytelsen på kortet. I den sjuende testen røyk strømmen til pc-en, og de ledende nettbutikkene for pc-komponenter mente, det samme som meg, at strømforsyningen blei overbelasta og kortslutta. Jeg har Amd xp 2000+ cpu, 2 x 80gb 7200rpm harddisker, epox kta3+ pro hovedkort, i utgangspunktet 384 mb sdram pc 133. I går, mandag, fikk jeg tilsendt ny strømforsyning på 400 watt, sammen med 2 x 512 mb sdram pc 133, og et audigy lydkort. Installerte de nye komponentene, men av hovedkortmanualens instruksjoner installerte jeg bare de 2 brikkene på 512 mb og den på 256, ettersom den 4. porten skulle være åpen. Når jeg da prøver å starte maskinen henger den seg som beskrevet over. Jeg trodde i begynnelsen at det var problemer med minnet, og prøvde brikkene hver for seg, til og med bare med 128mb-brikken som ikke var inkludert i det første oppsettet. Men med samme resultat. Jeg får, som sagt, startet opp pc-en. Gått inn i bios, og alt fungerer fint inntil jeg skal starte Windows. All ram og prosessor detekteres fint. Frykter at hovedkortet kan ha fått seg en liten feil slik at en eller annen funksjon er koblet ut.
knutivarr Skrevet 15. oktober 2002 Skrevet 15. oktober 2002 Prøv å fjerne mest mulig av hardware (mindre ram, lydkort osv.) før oppstart og prøv på nytt.
Joakim87 Skrevet 16. oktober 2002 Skrevet 16. oktober 2002 Prøv og legg inn xp på nytt, kanskje du mangler noen filer eller no.
SirMixaloT Skrevet 16. oktober 2002 Skrevet 16. oktober 2002 Jeg tror også at du kanskje kan ha vært litt uheldig mens den strømforsyningen gikk, du skal ikke se bort fra at den klarte å dra med seg andre ting i fallet. - Prøv å installere det gamle skjermkortet igjen. - Ha minimalt med andre komponenter tilkobblet, bare ting som MÅ være installert for at maskinen skal virke (1 rambrikke, skjermkort, harddisk) Er det problemer med ram brikkene, så får du som oftest feil på de mest rare plassene og det er ikke ofte at feilen kommer under en spesiell oppgave. XP er litt spesiell og 'krever' at alle komponentene er intakt. Sjekk spesiellt at hovedkortet er ok, ta deg god tid til å sjekke over komponentene på det å se at det ikke har lekket noe veske fra transistorene, eller at det lukter rart av det på enkelte plasser! Håper det ordner seg, lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå