Gå til innhold

spørsmål til webside og php


Anbefalte innlegg

Ok, har et par spørsmål jeg lurer litt på...

 

1. Lager side i php. Bruker header(loc:.....) for å "linke" til ny side. Denne måten får jeg ofte en feil

 

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at......"

 

Dette er ufattelig slitsomt og irriterende. Spesielt siden grunnen er pga mellomrom i koden (leste jeg ihvertfall). Er det noen måte å unngå dette på, evt en annen måte istedet for header(loc) for å åpne en ny side i koden?

 

2. Ser etter en måte å lagre informasjonen i en form midlertidig, slik at dersom den validerer feil, så tømmer ikke alle feltene seg og man må starte på nytt. Noen som har en god ide? :)

 

Tror det var det, men kommer sikkert på mer senere.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svar på 1:

 

Det kommer typisk av at du skriver noe til det resulterende html-dokumentet før du kaller på header(...), slik at headere blir generert for dokumentet du er i. F.eks. en blank linje på toppen før <?php eller tilsvarende.

 

Svar på 2:

 

Du kan bruke en XMLHttpRequest til å sende dataene i skjemaet til serveren for validering uten å reloade skjemaet. Og når svar kommer tilbake om at dataene validerte eller ikke kan du submitte skjemaet eller gi en feilmelding. Altså noe slikt som: onsubmit="return validateFormFirst()".

Endret av balletryne
Lenke til kommentar
Svar på 2:

 

Du kan bruke en XMLHttpRequest til å sende dataene i skjemaet til serveren for validering uten å reloade skjemaet. Og når svar kommer tilbake om at dataene validerte eller ikke kan du submitte skjemaet eller gi en feilmelding. Altså noe slikt som: onsubmit="[send request og motta svar]".

6428157[/snapback]

 

ok, skal ta en titt på det. Takk for rask respons.

Fant ut av header(loc) saken. plasserte den bare øverst i koden, så får vi se hvor lenge det varer :)

Lenke til kommentar

ah, kom på en annen ting også (visste det var mer:P)

 

CSS: For å justere siden sånn at den så noen lunde normal ut i både FF og IE, så satt jeg høyden på :auto, og så satt jeg en min-height. Men min-height funker kun i FF, og ikke i IE, hva bruker dere istedet? :p (bruker jeg fast høyde, legger innholdet seg ned forbi footeren, og en stund etter det også:()

Endret av Mistar
Lenke til kommentar

Jepp, hvis noen ting skal sendes til brukeren, sender serveren headerne først. Derfor er det for sent å sende nye headere hvis noen ting allerede er sendt.

 

I stedet for å bruke XMLHttpRequest kan du (også) bruke sessions i PHP. Sett session_start(); øverst i fila for å starte en session. Deretter kan du lagre opplysninger i variablen $_SESSION, for eksempel

$_SESSION['fornavn'] = "Mikael";

.

 

Ang cssen, hadde vært fint å se siden, er så mye lettere å forstå da. Uansett tolker IE height mer eller mindre som min-height. Det vil si at du kanskje kan bruke

height: auto !important; /* FF, Opera og andre fine nettlesere */
height: 400px; /* IE */

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...