Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Erfaringer og hjelp med trådløse router-modeller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepps, da har jeg sett meg litt rundt her og der. Familien trenger ny trådløs router, og kriteriene er som følger:

- Ikke under 2.4 GHz frekvensbånd (det er dette de fleste routere ligger på)

- PPPoE (vi har Telenor)

- gjerne litt mer enn 40 meters innendørsrekkevidde

- WPA-krypteringsprotokoll

- 4-portsswitch

Til nå har jeg funnet disse routerne:

- 3Com OfficeConnect Wireless 108 Mbps 11g Cable/DSL Router

- 3Com OfficeConnect Wireless 54 Mbps 11g Cable/DSL Router

- ASUS WL-550gE

- ASUS WL-520g

- SMC Barricade g MIMO Wireless Broadband Router SMCWBR14-GM

Er det noen som har noen erfaringer/anbefalinger/tips å komme med? D-link vil jeg av prinsipp ikke ha.

Takker for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær klar over at dette svaret kommer til å være veldig subjektivt... men jeg ville ikke kjøpt en trådløs gateway... da det etter min erfaring er noe DRIT, uansett produsent, med telnor er det som er å foretrekke en maskin som server, men det er vel kansje ikke alltid det er så lett.

men da ville jeg kjørt en så enkel router som mulig (mindst mulig "fine" fungsjoner) i dette opsettet:

router » Switch » Trådløst aksesspungt

og kjørt så mye som overhodet mulig på kobber direkte fra switchen

Skrevet
Vær klar over at dette svaret kommer til å være veldig subjektivt... men jeg ville ikke kjøpt en trådløs gateway... da det etter min erfaring er noe DRIT, uansett produsent, med telnor er det som er å foretrekke en maskin som server, men det er vel kansje ikke alltid det er så lett.

men da ville jeg kjørt en så enkel router som mulig (mindst mulig "fine" fungsjoner) i dette opsettet:

router » Switch » Trådløst aksesspungt

og kjørt så mye som overhodet mulig på kobber direkte fra switchen

6420462[/snapback]

Vel, alt dette har med de praktiske forhold her i huset å gjøre. Vi har tre til fire maskiner i huset - to med kabeltilkobling (derfor 4 porters switch) og en til to med trådløs tilkobling (derfor trådløst). Mer enn 40 meters innendørsrekkevidde er ønskelig siden vi har murhus, og rekkevidden/signalstyrken dermed reduseres. WPA-protokoll er en rimelig grei krypteringsmåte, om jeg ikke tar feil. Og et slikt system har vi hatt fra før av, i tillegg til at det vil passe til jobbrutinene til muttern. Selv ville jeg heller ikke ha valgt et slikt system, men muttern vil ha noe enkelt og greit, og noe hun er rimelig vant med.

9hdoksaet4: jeg skal sjekke den ut. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...