Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Worklog: Slangespill remake

 

Tenkte det kunne være artig å ha et lite programmeringssprosjekt å sysle med i sommer. Jeg fant ut at det er mest hensiktsmessig å lage et lite spill som f. eks. en eller annen gammel klassiker. Jeg valgte til slutt et slangespill som burde være velkjent for de fleste. I og med at jeg har begynt å programmere en del i C# har jeg valgt dette som programmeringsspråk.

 

I denne workloggen kommer jeg til å legge ut detaljer om prosjektet, dvs problemer med løsninger og selvfølgelig all koden. Jeg ønsker også å få tilbakemeldinger på fremgangen i prosjektet. Dessuten hadde vært artig om flere kunne bidratt med f. eks. grafikk, musikk osv.

 

Programmeringsmiljø:

Visual C# 2005 Express Edition (last ned)

 

Fremgang:

Game design: 75%

Programmering: 30%

Grafikk: 0%

Musikk og lydeffekter: 0%

 

Game design:

Målet med spillet er å få mest mulig poeng ved å spise frukt. Ved å spise frukt øker lengden på slangen med det samme antall poeng den spiste frukten gir. Det skal være fem typer frukter som gir poeng fra 1 til 5. Slangen kan styres i retningene opp, ned, venstre og høyre. Hendelser som fører til "game over" er hvis slangen kolliderer med en vegg eller seg selv.

 

Spilleren skal kunne velge mellom forskjellige brett. Disse brettene har alltid vegger i kantene, men kan også ha vegger midt på brettet for å gjøre det ekstra utfordrende. De kan også ha forskjellige størrelser.

 

Programmering:

mer info kommer...

 

Grafikk:

Spillet skal bruke GDI+ for grafikkhåndtering, altså ikke DirectX. Dette er trolig den enkleste måten slik at dere som ikke har mye programmeringserfaring kan enkelt endre på spillet hvis dere vil.

 

Grafikken blir bygd opp av blokker på 16x16 i true color. For eksempel trengs det grafikk for veggene, slangen og fruktene. I tillegg må det også være grafikk for interfacet.

 

Musikk og lydeffekter:

info kommer...

 

Download:

 

Last ned siste versjon

 

Du må ha .NET 2.0 installert for at spillet skal fungere.

Endret av Magellan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lager gjerne musikk og eventuelt noe grafikk... Har studio her hjemme. Bare gi beskjed hvilken type musikk du vil ha.. tetris style eller noe mer skikkelig..

6423254[/snapback]

 

Supert! Jeg regner med å legge ut en tidlig versjon av spillet i morgen slik at du kan se hvordan det mest sannsynlig kommer til å bli til slutt. Blir kanskje litt enklere for deg å lage musikk når du ser spillet. Er åpen for det meste så her står du ganske fritt :thumbup:

 

Kommer også med detaljer om grafikken snart også...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Stilig!

Gleder meg til å se framgangen! :)

 

Tenkte på å prøve å lage et spill selv, og har tenkt på en slags PCversjon av et kjent brettspill:

The Amazing Labyrinth

 

Har inntrykk av at spill er en god måte for uinvidde å lære seg å programmere objektorientert.

6423297[/snapback]

Hehe, morsomt! For mange år siden lagde jeg en PC-versjon av Amazing Labyrinth :!: Morsomt med litt rekursive algoritmer for å finne veien gjennom labyrinten :)

 

Øyvind

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Går det framover eller? :dontgetit:

6526368[/snapback]

 

Spillet er snart ferdig, men jeg har for tiden begrenset tilgang til Internett ettersom jeg er på flyttefot og har hatt litt ferie. Når jeg endelig er kommet på plass og har fått bestillt bredbånd kommer jeg til å legge ut fullstendig kode og forklaring på hva som er gjort.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Går det framover eller? :dontgetit:

 

Spillet er snart ferdig, men jeg har for tiden begrenset tilgang til Internett ettersom jeg er på flyttefot og har hatt litt ferie. Når jeg endelig er kommet på plass og har fått bestillt bredbånd kommer jeg til å legge ut fullstendig kode og forklaring på hva som er gjort.

 

Hva skjedde her a?

Døde helt ut?

 

Han ble aldri ferdig og bestemte seg for å avslutte alt sammen.

Lenke til kommentar

Beklager, men dette prosjektet stoppet opp av ulike grunner. Slike prosjekter tar ofte mye mer tid enn man hadde regnet med. Jeg mener å huske jeg hadde kommet et godt stykke på vei. Hadde vært artig å gjort dette ferdig, men problemet nå er bare å finne igjen koden. Ligger nok på en ekstern harddisk et sted. Hvis jeg finner den igjen, skal jeg se om jeg kan få lagt denne ut her i tilfelle noen skulle hatt interesse av den.

Lenke til kommentar

Hadde vært morro det ja.

 

Etter å ha hoppet litt fra språk til språk har jeg bestemt meg for å gå litt mer inn for å lære ett språk, og da ble det C#.

 

Tar nok litt tid før jeg skjønner halvparten av det som skjer i koden for et spill, men det man lærer av er å se på slik kode, ta ut dele av den, teste litt frem og tilbake til man skjønner hva som skjer.

Lenke til kommentar

Jeg fant heldigvis igjen koden på en ekstern disk jeg hadde liggende her. Har lagt denne ut på http://download.mortenvik.com/snakesource.zip. For å kjøre spillet kan du starte snake.exe som ligger i bin katalogen.

 

Det er dårlig med kommentarer i koden, men kanskje du får noe fornuftig ut av denne. Kan jo nevne at slangen er en LinkedList av typen point som definerer hvor hver "del" av slangen befinner seg. Dermed kan man enkelt få slangen til å vokse (ved å legge til elementer ende av listen) samt at man flytter hver del til forrige del når slanger skal bevege seg (håper dette var forståelig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...