Gå til innhold

Canon EF 50mm 1:1.4 problemer...


Anbefalte innlegg

Her er to raske bilder tatt fra verandaen for test på blender 1,4 med min 50mm 1,4

Ikke gjort noe med bildene utenom resize til 800x533 eller noe sånt

 

Andreas

6413166[/snapback]

 

Gidder du å poste bildene dine i fullsize?

Skalerer dem ned til 800 piksler har jo liten hensikt når man skal studere detaljer i bildet :p

6415435[/snapback]

 

Jepps, skal gjøre det i morgen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er ikke pga fokusproblem! Så mye CA (cromatic aberration) skal dette objektivet (eller hvilket som helst, for den saks skyld) ikke ha. Dessuten er uskarpheten jevnt fordelt over hele planet.

Denne må inn til rep eller erstattes snarest.

 

Vedlagt eksempel på f1.4

6414741[/snapback]

 

Mulig at jeg tar feil, men jeg syns likevel det er sannsynlig at det dreier seg om fokusfeil. Bl.a. fordi Irios nevner at det er ved store blenderåpninger at fenomenet viser seg.

6415271[/snapback]

Objektiv er som oftest ganske uskarpe på de største blenderåpningene ;)

Lenke til kommentar

Når jeg ser på det dårligste bildet (av de øverst) er ingen områder skarpe, verken bakerst, i midten eller helt fremmerst. Det tyder vel på at det ikke er et fokusproblem...i såfall måtte fokuset være utenfor bildet, enten bak eller foran, og så mye for/bak fokus kan det vel ikke være?

 

Tommy

Lenke til kommentar
Objektiv er som oftest ganske uskarpe på de største blenderåpningene ;)

6415763[/snapback]

 

Det får da være grenser. Litt av vitsen med ett f/1.4-objektiv er vel at man faktisk skal kunne bruke det på f/1.4?

Dette objektivet er jo faktisk ubrukelig med full blenderåpning.

 

../..Two high-refraction lens elements and new Gaussian optics eliminate astigmatism and suppress astigmatic difference. Crisp images with little flare are obtained even at the maximum aperture../..
Lenke til kommentar
Objektiv er som oftest ganske uskarpe på de største blenderåpningene ;)

6415763[/snapback]

 

Det får da være grenser. Litt av vitsen med ett f/1.4-objektiv er vel at man faktisk skal kunne bruke det på f/1.4?

Dette objektivet er jo faktisk ubrukelig med full blenderåpning.

 

../..Two high-refraction lens elements and new Gaussian optics eliminate astigmatism and suppress astigmatic difference. Crisp images with little flare are obtained even at the maximum aperture../..

6416501[/snapback]

Selvfølgelig, men hvis det først er noe galt med objektivets skarphet så vil det sannsynligvis vises best på stor blenderåpning. Poenget er at det ikke nødvendigvis er et fokusproblem kun fordi det er stor åpning. Siden ingen deler av bildet er skarpt så ser det ikke ut som problemet er feilfokus...

Lenke til kommentar

Mulig at jeg tar feil, men jeg syns likevel det er sannsynlig at det dreier seg om fokusfeil.  Bl.a. fordi Irios nevner at det er ved store blenderåpninger at fenomenet viser seg.

6415271[/snapback]

 

 

Kameraet har blenderåpningen på full åpning når det er montert på kamerahuset og så lenge man ikke trykker på DOF preview knappen, så forblir blenderen helt åpen (altså f/1.4), og hvis du i det hele tatt vet bittelitt om hvordan ett kamera finner fokus ved AF, så ville du forstått hvorfor dette ikke i det hele tatt er relatert til "fokusfeil".

Og som andre nevner, kromatisk avvik og fokusproblemer ser ikke likt ut.

6415478[/snapback]

 

OK, så tar jeg feil. Jeg har ikke skrevet noe som helst for å være en bedreviter. Har bare selv hatt problemer med et tilsvarende objektiv, og løsningen låg i kamerahuset. Siden du har slik greie på dette, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke bare overser svar som du ikke finner noen hjelp i, i stedet for å bruke tid på å vise din irritasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke tilgjengelig noen eksempler fra min forhenværende Canon 50mm, men jeg kan bekrefte at den gruser det du har lagt ut. Det minner mer om bildene som kom fra min gamle mobiltelefon, ikke et Canon 50mm f/1.4. Håper du kjøpte det fra et OK sted, slik at du får byttet det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...