Gå til innhold

Strykere - Hvilke typer cello finnes?


Kenny Bones

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har i mange år elsket alt av strykere og endelig har jeg tenkt å eventuelt lære meg å spille noe av det. I den sammenhengen tenkte jeg jeg skulle prøve cello ettersom det virker som om det er kanskje det som er litt i midten på en måte. Jeg spiller jo i band og sånt og det vil derfor bare være ètt slikt instrument. Derfor vil jeg ha et slikt instrument som kan brukes til det meste. Alt fra bassganger til lyse partier.

 

MEN de celloene jeg har sett på har jo ikke band på halsen! :hrm: Dermed kan det bli vanskelig å lære seg å spille. Derfor lurer jeg på om det ikke finnes noen typer cello med band på halsen? Noen som vet? Elektriske kanskje? Eller forsvinner en god del av sjarmen med cello dersom man har band på halsen på den? Jeg tenker, det må da være en grunn til at det ikke er det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stryke instrumenter har ikke hals. (I hvertfall etter det jeg har sett.)

 

Og ja, derfor er det nok temmelig vanskelig å lære. Krever god gehør.

6413150[/snapback]

 

De har definitivt hals! Det er bare ikke bånd ... men som det nevnes, det krever godt gehør og mye øving!

Lenke til kommentar
Stryke instrumenter har ikke hals. (I hvertfall etter det jeg har sett.)

 

Og ja, derfor er det nok temmelig vanskelig å lære. Krever god gehør.

6413150[/snapback]

 

De har definitivt hals! Det er bare ikke bånd ... men som det nevnes, det krever godt gehør og mye øving!

6414377[/snapback]

Mente bånd. :blush:

Lenke til kommentar
nei en cello har ikke bånd !

men definitivt hals !

 

cello (eller noe annet strykeinstrument) er ikke noe man lærer seg over

natta ! jeg har spilt cello i 11 år ! og kan love deg

at det krever øving, tolmodighhet og grundighet !

 

men det er absolut vært å prøve  :thumbup:

nydelig instrument og klang  :yes:

6414802[/snapback]

 

Med en som kan spille ordentlig, er cello kanskje det vakreste instrumentet i verden å høre på, synes jeg! :love:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg trenger bare cello til enkelte toner egentlig. Så jeg behøver ikke å være verdensmester i det. Trenger bare det som trengs av låtene og det er enkle toner egentlig som fungerer som strykere når vi spiller live. Men spørsmålet er om det er for dyrt å bare kjøpe lissom. Må kanskje prioritere andre ting før jeg går til innkjøp av en cello. Men med tid..

Lenke til kommentar

For det første er det ekstremt vanskelig å spille på båndløse instrumenter. Intonasjonen er mildt sagt vanskelig og posisjoner og skalaer er helt annerledes å spille enn du er vant til på gitar og bassgitar (virker som du er det), da slike instrumenter er stemt i kvinter. I tillegg er rent anslag og touch på instrumentet mye vanskeligere uten bånd. Å få teknisk finesse og innsikt nok til å kunne spille et strykeinstrument brukbart nok tar årevis. De strykerene jeg kjenner sier det tar rundt 10 år med øvelse før du er istand til å "virkelig spille".

 

For det andre koster en god cello fra 30-40.000 og oppover...

 

Ville heller forsøkt meg på en cello-aktig synth-lyd eller noe i den duren. :)

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...