Gå til innhold

Min d70s kit tråd - NB! masse bilder


Anbefalte innlegg

Hei.

 

I jakten på å bli flink fotograf, kan jeg like gjerne legge ut mine bilder her .)

Jeg har absolutt null peil på å ta bilder, men knipser til den store gullmedalje.

 

Har et Nikon D70S med kit linse (18-70mm)

jeg har bestilt Nikons 18-200mm (LINK) linse og polariseringsfilter, men inntil videre kan jeg jo se hva jeg får til her. Dette kan og være en tråd for de som har null peil og vurderer hva de skal kjøpe.

 

Grunnen til at jeg gikk for D70S er

 

1) 18 -200 mm linse i normal prisklasse (6000) som dekker alle mine behov

2) Det er solid og ligger godt i hånda (ergonomi og vekt)

 

Her kan dere se hva dette apparetet gjør i henda på en nybegynner:

 

Bildene er IKKE behandlet på noen måte. Noen er tilogmed krympa i paint da jeg ikke skjønner hvordan jeg gjør det i picasa ennå. Picasa er brukt til å beskjære to av bildene (det første og det andre)

 

Picasa er gratis og du finner det her

 

 

Først noen enkle bilder av hunden min Kåre (Amerikansk Bulldog age 9 months)

 

177117266_9a56e4075c_o.jpg

 

177117267_b09115ccd4_o.jpg

 

174018319_43352518e6_o.jpg

 

173473625_1a66dc1add_o.jpg

 

177125366_4e429e8724_o.jpg

 

177125367_d2c21915ed_o.jpg

 

177125368_7db8e704e0_o.jpg

 

 

 

Så litt andre bilder:

 

177125369_6562cf8be0_o.jpg

 

177117271_354e47f417_o.jpg

 

177117269_b1643d5224_o.jpg

 

177117270_d97ab85f5d_o.jpg

 

177125370_a97e176b47_o.jpg

 

 

Min erfaring så langt.

 

Det er en stor overgang fra kompakt til digitalt speilrefleks. Jeg har ennå ikke lært meg iso standarder og annet, så foreløbig går alt på auto og for frihånd (ikke stativ):) Utover sommern skal jeg bli bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette lover jo absolutt bra. :)

 

Det med manuelle/semi-manuelle settings kommer etterhvert. De fleste starter med auto som ferske fotografer, antar jeg.

Du har den fordelen at du har tatt bilder i dagslys, noe som er myyyyyye mye lettere enn å ta bilder innendørs og i dårlig lys. Null støy, superkorte lukkertider, selv på små blendere etc... Dagslys er nok det letteste sånn sett, da det skal mye til før lukkertidene blir for lange til håndholdt fotografering.

Utpå kvelden blir det litt vanskeligere, da vil gjerne kameraet kjøre på med blitz når lyset kommer under et visst punkt, dersom man bruker auto. Det er ikke alltid ønskelig, så da kan man kompensere med høyere ISO og større blender. Sånt finner man ut etterhvert, selvfølgelig. Blitz rett i trynet er ikke så kult. Man blir hvit i trynet, bakgrunnen svart, og huden ser ekstra blank og fettete ut.

 

Vil anbefale deg å eksperimentere med blenderprioritet (AV, som det heter på Canon, hva Nikon kaller det aner jeg ikke). Lukkertiden vil da justere seg automatisk, men du velger selv blender til enhver tid. Jeg skyter 90% av mine bilder på AV, resten på M (full manuell), og mange foretrekker denne metoden, selv om det ikke er noe som heter riktig metode.

 

Det er en del å hente i etterbehandlingen også, men det kommer. Det er bedre å ta gode bilder rett fra kamera, enn å ta middelmålige bilder og prøve å redde dem i photoshop (slik jeg gjør :!: ).

 

Edit: Knalltøft portrett av vofsen. Det første, altså. :thumbup:

Endret av SirMaximus
Lenke til kommentar

Takker for innspill :)

 

Jeg er enda som Bambi på isen. Har tenkt å ekperimentere litt fremover og se hva de ulike sakene på mitt kamera betyr.

 

 

Har noen bilder der:

Dame

Fjell

blomst

Løper

Overskyet Natt

Klar Natt

M

A

S

P

 

Skal prøve meg frem med bildene først da de sikkert er ferdig innstilt .)

 

 

: vofsen satt på en benk i parken og jeg lå under å knipsa :

Lenke til kommentar

Fine bilder, men jeg synes fortsatt det første er best.

For alt i verden, ikke bruk Picasa til downsizing. Det er utrolig enkelt, men kvaliteten på resultatene er slett. Jeg brukte det til de første bildene jeg la ut på nett, og det var ikke vellykket. Fortsett heller å bruke Paint, hvis det er det eneste bildebehandlingsprogrammet du har utover Picasa. Du kan laste ned en Image Resizer fra Microsoft, men det finnes også mange andre gratis alternativer. Du får google litt.

Lenke til kommentar

Grei bilder du har der. Syntes det aller første er det aller beste.

 

Har et OT spørsmål til deg.

Det røde båndet hunden har på bilde tre, hvor er det kjøp? eventuelt link :)

Får boxeren vår om en uke, tror det hadde passet som et skudd når den blir litt eldre/større. :cool:

Lenke til kommentar

Var slett ikke verst dette - ser ut som om du faktisk tenker litt før du trykker på utløserknappen! Bikkja di poserer fint!

 

Var forøvrig i Frognerparken i dag tiiiiiidlig og tok bilde på eksakt samme sted som du har vært (ved den broen/'fossen'). Var gjørmete der idag gitt ;)

 

Ellers så anbefaler jeg også blenderprioritet (A) - jeg tar 99% av bildene mine i den modusen.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Et kort spørsmål til deg Øivind, det er VR objektivet du har bestilt ikke sant? Jeg vet ikke om det finnes utgaver med eller uten VR, men det er litt forvirrende at produktbeskrivelsen på prisguiden ikke nevner VR (selv om bildet gjør det!), mens på amazon.com (http://www.amazon.com/gp/product/B000BY52NU/sr=8-1/qid=1151675631/ref=pd_bbs_1/104-9684880-4113529?ie=UTF8) står det helt tydelig VR i beskrivelsen...

 

Edit: Glem det, ser jo at det står VR på nettbutikkenes produktbeskrivelse nede på siden. Bare synd at ingen ser ut til å ha dette objektivet på lager :(

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Det objektivet finnes bare med VR.

Et lite hjertesukk til Øyvind. Det er ikke lurt å legge så mange bilder inn i en tråd, uten at du legger dem inn som vedlegg. I dag er nettet mitt litt tregt, og jeg måtte vente en evighet på at denne tråden skulle lastes. Bruk vedlegg-funksjonen neste gang. Det er også et problem at bildene sprenger rammene på forumet litt. Jeg bruker 19", og må scrolle litt for å se noen av bildene. Bildene som er tatt på høykant, må jeg laste ned for å se hele bildet.

 

Synes du skal bidra på bildekritikken i steden for her. Du tar gode bilder, og det er rette stedet for kritikk av bilder. Jeg vil forøvrig ikke bare be deg om å legge ved bildene som vedlegg, men også å begrense mengden. Det er litt mye forlangt at vi skal ta stilling til så mange bilder. Jeg mener at man ikke bør overstige mer enn 3 bilder i utgangspunktet.

Ta med bildene dine til kritikken. Du er hjertelig velkommen som bidragsyter.

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på PMnormals forslag om å heller legge ut ett bilde du er fornøyd med i bildekritikken enn å legge ut 10+ bilder her.

 

Du vil også ha stort utbytte av å oppsøke nærmeste bibliotek og låne deg en bok om foto. Jeg tror det er en bedre måte å lære om blenderåpninger, ISO, lukkertid og komposisjon enn ved å lese manualen.

 

Du kan også dra til "Jodie Coston's free online photography course" og lese litt. Hun skriver godt med et folkelig språk og tar for seg de tekniske begrepene fra grunnen av. Anbefales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...