Gå til innhold

rutine for vedlikehold av win2k server


packs

Anbefalte innlegg

hei.

vet ikke om dette er riktig forum og poste på men.

 

jeg er ikt lærling i it-avdelingen hos et firma med ca 400 ansatte og ca 300 pc brukere.

ifølge læreplanen min skal jeg lage en rutine for vedlikeholds rutine for 1 av våre fil/print/AD servere. noen som kan hjelpe meg å lage en?

hvor ofte burde jeg for eksempel restarte serveren?

noen som har en mal på en standard vedlikeholdsrutine?

hva burde jeg ha med?

 

håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å ta en titt på planene bedriften allerede har?

Søke på google?

Hvorfor skal du restarte den?

Hvor ofte skal du kjøre windows update?

Hva av updatene skal du ha?

Backup?

 

Bare noen ting å tenke på

6410922[/snapback]

 

det er nok mange folk som har peiling her... men de fleste har vel mye å gjøre.. og e fleste syns vel at du SELV bør finne ut dette (er det ikke en "skoleoppgave" ? )

 

Ellers så kan jo dette være noen stikkord:

 

reboot bør ikke være nødvendig så lenge det ikke er noen programmer eller tjenester som har memory leaks (i tillegg så er det naturlig å reboote etter windows updates uansett)

backup bør kjøres hver natt. Om man skal kjøre bare metal disk images eller tape backup er opp til hver enkelt bedrift/ansvarlig å bestemme.

 

backup forslag 1:

full disk image av server hver dag til eksterne harddisker. Bytte disk hver dag eller hver uke (avhengig av datamengde)

 

backup forslag 2:

full disk image av server i helgen. Incremental resten av uken. Bytte disk på fredag. Ny full disk image i helgen og incremental resten av uken.. osv! Antall disker bestemmer hvor lenge data taes vare på.

 

backup forslag 3: tape backup + disk image backup

 

Acronis true image 9.1 og Symantec Livestate Recovery er aktuelle disk image programmer. Backup Exec er greitt til tape backup

 

Det kan være en idè å kjøre windows update ETTER å ha tatt en disk image av server. Slik er det raskt å legge tilbake kopi før update. Disk image's gjør at man veldig raskt kan legge tilbake data til server.

 

Ellers så er det fornuftig å kjøre div diskopprydding, sletting av temp filer og gjerne defragmentering med jevne mellomrom

 

Det er mye mer å ta tak i, men dette var ihvertfall noen korte ord.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vedlikeholdsplanen bør vel strengt tatt involvere

a) Regelmessig backup, med når man skal ta incremental og når man skal ta full backup.

b) Sjekk av eventlog med jevne mellomrom

c) Sjekk av systemressurser med jevne mellomrom. Begynner disken(e) å bli full(e)? Er det noen brukere som fyller diskene med søppel? Hvordan er det med minne? Stanger CPU "i taket" ?

d) Før liste over alle servere, med utstyr og innkjøpsdato. Ha en policy på hvor gammel en server får lov til å bli før den, evt. disker vurderes utskiftet. Her bør det være forskjell mellom en kritisk "heavy duty"-server, og en printserver som står i en krok og koser seg.

 

Det var mine tips, lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...