Gå til innhold

Posten - spørsmål om toll etc.


Anbefalte innlegg

Se på dette sporingsbildet. Jeg har bestilt endel varer fra strawberrynet.com (kosmetikk osv.). Står på siden deres at prisene som er oppgitt er inkl. moms. I tillegg har jeg valgt

"gift-wrap" på pakken for sikkerhets skyld siden beløpet på varene tilsammen er på over 700,- (de kjører gratis frakt over hele verden). Sjappa holder til i Hong Kong.

 

Over til bildet. Når jeg sporer pakken får jeg opp endel info jeg lurer på:

 

1. "Avvik i produksjonen. Årsak: Antatt tollpliktig" - betyr dette at de åpner pakken for å

sjekke? (Mulig dumt spørsmål, men men.)

2. Ved "Produkt" står det "Rekommandert brev fra utlandet". Hva skal det bety? Det er jo en vanlig pakke?

 

Jeg må legge til at jeg aldri har bestilt fra dem før, men hørt endel "go'-ord" om sjappa. Mange bra merker til noen svimlende lave priser :D

 

post-277-1151411018_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker på det, men jeg tror at det har noe med om varen selges i landet du importerer til eller ei - og eventuelt forholdet på differansen på disse prisene.

 

Bortsett fra det så skal du neppe betale både moms og toll - og hvis du har betalt moms så trekkes den ifra før de regner tollen - momsen har du rett til å få tilbakebetalt.

Endret av monodonk
Lenke til kommentar

De gjennomlyser mange pakker, og åpner de de synes er mistenkelige utifra hva som står på tolldeklarasjonen og hva de ser ut som å tro at innholdet er.

 

Jeg vidreselger litt små-elektronikk fra Hong Kong, og rekommandert sendinger er billige der. Tror jeg betaler 1,5 dollar for å få det sendt rekommandert. Det er det som gjør at en brevsending kan spores. I tillegg er det en forsikring inkludert.

 

Å sende rekommandert innen Norge koster jo 49 pluss porto..

 

Et par av mine kunder som har kjøpt webcam av meg har fått pakkene sine åpnet, og fått beskjed fra Posten/tollvesenet om å betale eller vise frem kvittering. De pleier å gi seg fint. Når et kamera som i innkjøp for meg i HK med porto kommer på 90-100 NOK, plutselig blir verdsatt til 400 NOK, da er noe litt vilt.

Lenke til kommentar

mm, et firma kan ikke sende en gave.

 

 

Mine ting fra ledshoppe har vaert på tollen i 1uke utenom at jeg har fått beskjed.

 

Ringte til en ellers hyggelig og behjelplig dame som ringte ned til lagergutta og fikk sendt varen til meg =) Vi får se i morgen om jeg mottar rekomandert brev fra hong kong

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...