Gå til innhold

Råd til oppgradering av vannkjøling...


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg trenger råd vedr. vannkjølingen jeg har. Vurderer å bytte/oppgradere.

Hva burde jeg velge av HW.

 

Det jeg har idag er AC 240 raddis, ELheim 1250, Mist blokk som CPU blokk (478), AC vannkjøling for X800XT, reservoar er AC og AC vannkjling for HDD (3 stk).

 

Her har du noen av bildene jeg har tatt av pc'en min. Har fjerna NB pga. at ASUS som jeg har byttet til nå kjører passiv kjøler:

 

bilde00015sb.th.jpg

 

bilde00042ua.th.jpg

 

Det jeg har sett meg ut til nå er noe fra HW Labs (har plass til 3 x 120mm vifte i toppen ved fjerning av vanntanken, Danger Den, pumap beholder jeg (tror jeg ihvertfall), reservoaret skal være sylinderformet som kan settes mot plata til HK. Har sett noen oppsett med det, kult det. Har Lian LI 76 kabinett.

Endret av Micro80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns det ikke er nok kjøling.

Tempen som er idag er som følger:

 

temphk8ig.th.jpg

 

tempgpu9lb.th.jpg

 

Vanne har en temp på 25 grader.

Disse tempraturene er avlest år maskinen er idle.

 

CPU blokka er MEGET dårlig, måtte snu den 180 grader av det som egentlig skal være siden det ble luftbobble inni blokka, noe som ikke er BRA.

Raddiatoren er heller ikke bra.

 

Derfor tenkte jeg skulle oppgradere CPU blokk, raddiatoren & vanntanken til noe av det jeg har listet ned under her:

 

CPU blokk:

TDX 478

 

Raddiator:

HW Labs Black Ice Extream III

HW Labs GT Stealth 360

 

Vanntank:

Cape Coolplex 10 external

Cape Coolplex 25 external

 

Er det noen som har noen innvendinger til oppsettet, skal kun ha e av vær. Trenger råd vedr. dette her. Har heller ikke peiling på hvor jeg kan få tak i dette her hen. Bor i Oslo.

 

Vanntanken skal settes opp langs HK.

Den nye oppsette må være lett å holde med vedlikehold (fylle på vann og tappe).

Kabinette jeg har idag er Lian LI 76. Er meget fornøyd med det, har plass til en 3 x 120 vifte på toppen men da må vanntanken flyttes inni.

 

Av vifter som er igang er 2 x 120 mm på raddiatoren, 4 x 80 mm vifter i forkant foran HDD'ene, 2 x 80 mm i bakkant helt øverst & 1 x 120 mm i bakkant ved CPU blokka. Det er litt støy men ikke mye. Viftestyringen skal skiftes ut mot mCubed viftestyring, frittstående

Endret av Micro80
Lenke til kommentar

Hvis du har en vanntemp på 25 grader vil jeg si det er ganske bra da, selv om maskina er i idle. 29 grader på cpu og 33 grader på skjermkort er heller ikke mye! Vis fram noen loadtemps da.

 

Edit: Etter en titt til på bildet så finner jeg en ting som ikke er så bra: spenningene dine! 12,4V på 12V var litt mye (ja, vet det er under 5%, men...) - selv om det er idle.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Samma det, vil bytte delene ihvertfall. Det er problemer med tapping å fylling av vannet. Vil liksom ikke igjennom tingene her.

 

Legger med info vedr. CPU'en som er i PC'en min:

 

cpu3om.th.jpg

 

Noen som har forslag om deler og hvor man kan skaffe tingene som feks. det jeg har listet opp her?

Lenke til kommentar
Samma det, vil bytte delene ihvertfall. Det er problemer med tapping å fylling av vannet. Vil liksom ikke igjennom tingene her.

 

Legger med info vedr. CPU'en som er i PC'en min:

 

cpu3om.th.jpg

 

Noen som har forslag om deler og hvor man kan skaffe tingene som feks. det jeg har listet opp her?

6396658[/snapback]

Hørte jeg prinsippsak? :whistle:

Endret av haakie
Lenke til kommentar

Det der er ihvertfall en drit dyr radiator. For å kunne la denne yte optimalt, må du ha 3 heftige vifter, som flytter masse luft. Radiatoren er veldig tjukk, og en MIST vifte klarer omtrent ikke å flytte luft igjennom den. (Erfart dette selv) Også må du ha høy flow i systemet. Noe som du har med en slik pumpe. Radiatoren burde du kjøpe hvis du har råd til den, og råd til 3 heftige vifter, hvis du ikke har dem fra før av. Og når du har denne radiatoren i systemet ditt, med de optimale viftene, så er såklart dette det aller beste for deg!

 

Håper du fikk litt lærdom av det jeg nettopp har skrivi. Jeg har selv opplevd feilkjøp av radiator... Og det er veldig kjipt.. Velg riktig, bruk pengene riktig, og du skal se du får et heftig resultat!

 

Noe jeg også kom på i slengen: Faktisk så tror jeg ikke at du får noe veldig lavere temps i systemet ditt. Som du kanskje veit, så pleier de komponentene du skal kjøle, være fra 5 grader varmere enn vannet. Så, noe særlig bedre temps tviler jeg på, hvis ikke du er eskemo og har 15 grader på rommet ditt...

Lenke til kommentar
Tull å kjøpe nytt system for tempen sin skyld. Hva med å kjøpe ny hw istedet?

6397939[/snapback]

Helt sant! Ingen vits å oppgradere, og tjene et par grader. Og spesielt ikke når det koster såppas mye. Men det er jo ikke våre penger, men vi gir bare tips. Trådstarter: Et tips fra meg, og det er sikkert mange andre som er enige; Ikke kjøp nytt, det er sløsing med penger, bare for å få 3 grader bedre. Du tjener ikke noe klokking på det heller... Kjøp heller noe annet! Dette prøvde jeg også å få fram i mitt forrige innlegg... Men ble kanskje ikke så tydelig..

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva dere klager over :D

Her har vi tydligvis en entusiastisk person med altformye penger og en ekstrem intresse for vann kjøling. Jeg mener... se da! Han har jo ett vann system som de fleste her vil missunne sykt. Støtt gutten i hans gleder og intresser. Fryd dere sammen med ham :w00t:

Gå for det Micro80. Parker alle disse "fornuftige" brukerne og bruk pengene dine der hvor gleden din er størst :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...