Gå til innhold

Minitest av Dell XPS M1210


mack_

Anbefalte innlegg

Kort info:

Dell XPS M1210 er en 12" bærbar med en vekt på 2230 gram med det 9-cellers batteriet innstallert. Spesifikasjonene på denne lille råtassen er ganske imponerende, og særlig skjermkortet bør trekkes frem. Det er nemlig et nVidia GeForce go7400. Det er en av de første tolvtommerne på det norske markedet med dedikert grafikkløsning, og det bør gjøre den til et av førstevalgene blant spillere på farten. Ikke at dette kortet gjør PC'en til en helrå spillmaskin, men det drar den virkelig opp. Som alltid hos Dell kan man velge forskjellige konfigurasjoner, og her er min:

 

1280x800 glossy 12" skjerm (på alle modeller)

100 GB 5400rpm

1,83 GHz Intel Core Duo T2400

1024 MB 667 Mhz DDR2-SDRAM

nVidia GeForce go7400 256MB (128+128)

Integrert 1,3 MP Logitech webcam

Integrert Bluetooth-modul

Integrert wLAN (a/b/g)

Windows XP Pro med SP2

9-cellers batteri

DVD+RW-drev

 

Førsteinntrykk:

En tolvtommers bærbar er selvfølgelig ganske liten fysisk, men XPS M1210 fremstår med engang som en av de større i denne klassen. Den er forholdsvis tung, og det nicellers batteriet som stikker to centimeter ut på baksiden bidrar ikke akkurat til at den virker mindre. Da jeg for første gang åpnet maskinen og skrudde den på, fikk jeg se de snerte blå lysene rundt softknappene og den lille skjermen med glinsende overflate. Egentlig liker jeg svært dårlig denne skjermtypen, men da Windows startet opp ble det et mindre problem.

Webkameraet er noe av det første man biter seg merke i, det sitter rett over skjermen, og kan roteres slik at man tar bilder/filmer av det som er på andre siden av skjermen. Ellers ser man ganske fort den hendige funksjonen WiFi-catcher som man kan bruke for å sjekke om det er trådløse nettverk i nærheten selv om PCen er slått av! Dell har også fått med en batterisjekker på undersiden av maskinenen som også kan brukes når den er avskrudd. Kjekt!

 

Bundle:

I den sorte XPS-esken følger det med en lader, en CD-mappe, en pose for å ha disse to tingene i, og endel papirer og CD-er for reinnstallasjon av allerede innstallerte applikasjoner. En lader av den velkjente Dell-sorten var også med, med andre ord; laderen er ganske stor!

 

I bruk:

M1210 lager svært lite støy ved vanlig bruk. Faktisk går ikke vifta rundt engang ved surfing og tekstredigering. Undersiden av PCen blir heller ikke ekstremt varm, men man kjenner det hvis den ligger på fanget. Skjermen blir man etterhver vant til, og bare det ikke er for mye sollys direkte på skjermen er den helt herlig å se på! Den er veldig lyssterk på maksimumsinnstillingen, og er behagelig å se på.

Alt fungerer slik man ønsker på M1210, og tastaturet som er i full størrelse gjør at den er behagelig å skrive på. Den er rask i alle enkle oppgaver, og perfekt som jobbe-PC for folk i farta. Positivt også med webkamera, selv om det ikke har helt topp bildekvalitet.

 

Ytelse:

Jeg har ikke spilt noe eller brukt noen tunge applikasjoner på maskinen enda, så derfor er det vanskelig å si hva den er god for.

 

Derimot har jeg testet den i 3Dmark 2005, PCmark 2005 og SuperPI. Resultatene er som følger:

 

3Dmark05: 2042

PCmark05: 2240

SuperPI (1 mill): 32 sek

 

Det er brukt standard innstillinger og ingen overklokking i testene.

 

Jeg har ikke gjort noen tester for batteriytelse, men med det 9-cellers batteriet jeg har, kan m1210 brukes i over middels tid av hva en bærbar skal gjøre. Med tanke på at 12" på markedet ikke er kjent for altfor god batterilevetid, vil jeg tro at Dell har fått til en av de beste batterilevetidene på en bærbar i denne klassen.

 

Jeg kommer tilbake med spilltester når jeg får anledning

 

 

Artikler:

 

Nyhet på hardware

Test på Notebookreview

Test på PCmag

Test på Cnet

Endret av mack_
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har samme PC med noe andre spesifikasjoner. Videre har jeg brukt denne aktivt til spilling, og tenkte at det kan være greit å vite for den "gemene hop" :roll:

 

Mine konfigurasjoner er lik den øvrige, med følgende unntak:

 

Core2Duo 7200 (2ghz)

2 Gigabyte ram (667mhz)

 

For rundt 2 måneder siden kostet da denne 18.700kr.

 

 

Jeg støtter meg i all hovedsak til orginalposten, men vil nå komme med litt personlige erfaringer;

 

Selv om webkameraet er kjekt og greit syns jeg det var svakt i forhold til mitt mobilkamera, som tar mye bedre bilder trass at den er gammel og har samme oppløsning (1,3 mp). videre føles akkurat kameraet litt kjipt ut. Jeg er redd det kommer til å være det første som fysisk kommer til skade på denne maskinen (ikke at det er noe problem pga forsikring).

 

Ellers er det ikke alltid det optiske drevet har lyst å åpne seg, men det har alltid løst seg ved å manuelt gå inn å klikke på "løs ut".

 

jeg har heller ikke klart å finne ut hvordan jeg aktiviserer bluetooth (eller finne det i settings eller hjelp).

 

Jeg kan ikke få understreket nok hvor god selve skjermen er på XPS 1210! Den er svært lyssterk, svært god farge og kontrastgjengivelse, ikke noe etterslep (som jeg kan se), høy oppløsning og den har gloss. Perfekt, rett og slett!

 

Batteritiden er på rundt 4 timer med surfing, word, musikk osv., men faller betraktelig om man begynner å spille (var nede i rundt 1 time i Dark messiah of Might & Magic), men dette er neppe noe problem ettersom man gjerne har adapter når man spiller.

 

Jeg er litt skuffet over at ikke hopping fra fullskjermsapplikasjoner til desktop går flytende ettersom jeg har både dobbelkjerne og en god porsjon ram, men dette har neppe noe med dell å gjøre.

 

Så over til spill:

 

Jeg har spilt masse på maskina mi og vil si den fungerer svært bra til det, da ikke i virkelig tunge spill, og skjelden med de aller høyeste settingene.

 

Som seg hør og bør begynner vi med det som går værst... ;)

  • Neverwinter nights 2 "kan" kjøres, men jeg får rundt 10 fps når jeg kjører det i 800*600 og spilet ser da helt forferdelig ut. Igjen, dette har nok med at spillet er skikkelig dårlig kodet, for andre spill gjør det langt bedre.
     
  • Oblivion kjører greit nok, men bortskjemt som jeg var med en stasjonær PC før ble det ikke helt det samme. Spillet kjører brukbart om man setter ned en del settings.
     
  • Half life 2 kjører knirkefritt med alt på maks (uten AA og AF). Dette var for meg en overaskelse, men det funker flott både i singleplayer og CS-S. I Valve sin test fikk jeg 96 fps noe jeg stussa litt over, ettersom det hørtes fryktelig mye ut :)
     
  • Dark Messiah of Might and Magic kjører akkurat like bra som Half life, men ser enda bedre ut pga hrd lys. Jeg fikk multiplayer problemer, men disse har ikke noe med PCen å gjøre.
     
  • Har ellers spilt en haug eldre spill som Baldurs Gate, Ignition, Jackjazzrabit2 osv. som går helt fint. I motsettning til hva jeg trodde har det ikke oppstått problemer pga dobbelkjerne og hardware 64-bit støtte.
     
  • Har testet ett ikke navngitt mmo-spill og kan si at WoW helt sikkert kan kjøres på fult, og tipper Everquest2 skal gå rimlig greit på middels settings.

Ett program som ikke har lyst å virke skikkelig er dog Nuendo 2, ett program for å lage musikk. Dette sier i en test at den ikke klarer å synce, og hele greia lagger noe helt voldsomt. Dette er sikkert pga det integrerte lydkortet, men jeg syns likevel det er rart pga en av dem eg bor med får det til å gå bedre på en stasjonær med innebygget lyd fra ca. 2002.

 

Til slutt vil jeg si til dem som bryr seg at jeg har fått masse positive bilbakemeldinger på utseende på PCen. Damene syns den er "fin" og mennene syns den er uvanlig for å være en dell (ett definitivt kompement ;) ).

 

Det skulle være det. Om noen har spørsmål svarer jeg gjerne.

Endret av unundindur
Lenke til kommentar

Hei, jeg fikk min XPS M1210 inn døra i dag.

 

Har testet BF2142 med "max" video og det ruller i vei :)

(kjøpte med 7400 Go)

 

Men har du funnet en annen driver til lydkortet, det kommer "støy-lyder" når jeg spiller med gjevene mellomrom, noe som er rimelig iriterende å høre på.

Endret av oldos
Lenke til kommentar

Jeg opplever problemer med lyden når Steam er åpent. Hvis jeg f.eks spiller av et videoklipp mens steam er åpent bryter og "snumbler" hele tide. Aner ikke hva dette skyldes, men det hjelper å stenge steam, vet ikke om andre programmer kanskje kan fremkalle det samme fenomenet.

Har oppdatert driverene uten at så ut til å gjøre noe med problemet.

 

Er greit fornøyd med pcen, men ganske skuffet over støynivået. Gikk fra en pentium m 1,6 prosessor i en ibm, til xps m1210 t7200. Bråker så høyt at jeg nesten vegrer meg fra å bruke den på steder den kan forstyrre andre.

Lenke til kommentar
Jeg opplever problemer med lyden når Steam er åpent. Hvis jeg f.eks spiller av et videoklipp mens steam er åpent bryter og "snumbler" hele tide. Aner ikke hva dette skyldes, men det hjelper å stenge steam, vet ikke om andre programmer kanskje kan fremkalle det samme fenomenet.

Har oppdatert driverene uten at så ut til å gjøre noe med problemet.

 

Er greit fornøyd med pcen, men ganske skuffet over støynivået. Gikk fra en pentium m 1,6 prosessor i en ibm, til xps m1210 t7200. Bråker så høyt at jeg nesten vegrer meg fra å bruke den på steder den kan forstyrre andre.

7473367[/snapback]

 

eg merker faktisk ikke noe lyd i det hel tatt fra min så lenge jeg ikke spiller, men da er støy rimlig nedprioritert for min del. Jeg har bare vært borti en laptop som går roligere enn min, go den hadde ikke grafikkkort.

Lenke til kommentar
Jeg opplever problemer med lyden når Steam er åpent. Hvis jeg f.eks spiller av et videoklipp mens steam er åpent bryter og "snumbler" hele tide. Aner ikke hva dette skyldes, men det hjelper å stenge steam, vet ikke om andre programmer kanskje kan fremkalle det samme fenomenet.

Har oppdatert driverene uten at så ut til å gjøre noe med problemet.

 

Er greit fornøyd med pcen, men ganske skuffet over støynivået. Gikk fra en pentium m 1,6 prosessor i en ibm, til xps m1210 t7200. Bråker så høyt at jeg nesten vegrer meg fra å bruke den på steder den kan forstyrre andre.

7473367[/snapback]

 

eg merker faktisk ikke noe lyd i det hel tatt fra min så lenge jeg ikke spiller, men da er støy rimlig nedprioritert for min del. Jeg har bare vært borti en laptop som går roligere enn min, go den hadde ikke grafikkkort.

7478384[/snapback]

 

Det kan jo hende jeg var veldig godt vant med min tidligere lap top.

 

Hvis ikke jeg har forsått det feil, er det en vifte på grafikkkortet som går hele tiden, den høres knap. Hovedviften later til å ha 4 nivåer av-lav-middels-høy. Høy opplever jeg bare at slår inn hvis jeg spiller og da ligger den inne nesten hele tiden. Viften går ofte på middels når jeg f.eks hører på musikk/bruker word/surfer, og det er dette jeg synes bråker litt i overkant.

Samsvarer dette med andres erfaringer?

Lenke til kommentar
blir det lite å surfe på 12"? eller blir du vant til det?

7505359[/snapback]

 

0 problem for meg. Nå er jeg rett nok 20 år og litt nærsynt, men har ikke hørt noe som syns det er ekkelt (av dem som har prøvd). Til spilling kan det bli litt lite, men det venner man seg veldig fort til.

 

Jeg har altid ment at det er oppløsning som er tingen. Så lenge oppløsninga er den samme merker man liten forskjel. Hjemme-hjemme har vi en 20 tomer med 1200*1000 i resolution, og da foretrekker jeg lett 12" med 1200*800. Det blir rett og slett mindre grøtete, og med gloss ser det helt fantastisk ut :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vurderer en slik maskin. Blir da i tilfelle med 2ghz CPU og go7400. Eneste jeg lurer på er om den støyer eller ikke? Det jeg legger i støy: Om den kan klare slik som word, internett osv uten å starte vifte? (Er vant til ferrari, og den lager godt med lyd, så har lyst på noe som faktisk kan brukes i lesesaler uten å skremme bort sidekameratene!)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har tenkt på Dell XPS m1210 med følgende spec:

 

 

Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T5500 (1,66 GHz, 2 MB L2-buffer, 667 MHz systembuss)

 

Windows Vista™ Home Premium - norsk

 

12.1" WXGA (1280 X 800) skjerm med TrueLife™, med integrert kamera

 

1024MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x512)

 

100GB (7,200 rpm) Hard Drive

 

256MB NVIDIA®GeForce™ Go 7400 TurboCache

 

Primary 9-cell 80WHr Li-Ion Battary

 

Lurer på om det er dumt å kjøre med bare 1Gb ram? hva med å kjøpe 1 Gb i tillegg hos eks. psdata?

Endret av microon
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+987123

Dell XPS M1210 Ny pris 18300,-

Helt strøken bærbar PC. Kjøpte den like før jul.

Alle orginale CD'er følger med: Driver-cd, windows-cd+++

Alt er innstallert slik det var når den kom.

 

Specs:

- Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T7200 (2,0 GHz, 4 MB L2-buffer, 667 MHz systembuss)

- 12,1-tommers WXGA (1280 x 800) TFT-skjerm med TrueLife™ og integrert webkamera

- 2GB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)

- 160 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

- 8X DVD+/-RW med programvare

- 256MB NVIDIA®GeForce™ Go 7400 TurboCache

- 9-cellers litiumionbatteri (85 W/t)

- Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g

- 4xUSB 2.0

- S-video utgang

- Skjermutgang

- Ekte Windows XP Home

- McAfee security

- Bæreveske

 

Selges 15000,-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123

Jeg trenger rett og slett penger. Siste stipendet blir utbetalt i mai og jeg får ikke lønning før i juli. Pluss at husleia går opp. Så er i ei lita knipe da serru:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...