Gå til innhold

Sony DSLR-A100 kjøpe nå eller vente


Anbefalte innlegg

Nå sporer vi av, men jeg kan ikke dy meg

 

Jeg sto i butikken i over ti minutter å så på stativer, brosjyrer etc, og ble lei til slutt å gikk for å spørre etter hjelp og det var da jeg oppdaget til min forferdelse at det bare var to slike jenter i butikken, jeg var eneste kunde og de satt med hver sin mobil og tastet bak kassen. Jeg forresten opplyst at 350D hadde flere megapixler enn D70S og derfor udiskutalvelt bedre, men hun anbefalte D50 for den solgte bedre og var nesten samme kamera. Hehe.

 

Ingen som har erfaringer med både A100 og 350D da? Faen den D70Sen oste av kvalitet altså, jeg viste jeg aldri skulle ha tatt den ned fra hylla. Antar nemlig D80 byr på noe av det samme, kanskje forhåpentligvis for dem som venter på den, med en litt større sensor (flere megapixler)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men du får ikke SSS og Anti Dust på Nikon D80 (ganske sikker på det...). Og sensoren er mest sannsynlig nøyaktig den samme som i A100 (Nikon kjøper sensorer fra Sony). Etter det jeg har lest, kommer prisen sannsynligvis til å bli høyere enn Alpha'en, men altså uten de forannevnte goddisene. Skal du da ha Anti Shake må du da regne med kostbare linser. Men onsdag får vi vite mer.

Lenke til kommentar
Eller henvises det til Phil Askeys test av det samme kamera (Phil Askey er en person med meget høy intigritet, og hans tester er av den høyeste standard):

(...)

- Comparing to Nikon's D200, twice the money as the Alpha, the noise level is more or less the same. However, in some pictures, Alpha has more details as well. In addition, I like Alpha's color, but that's a non-issue, can be easily rendered in post production.

Heh? Er det ikke nøyaktig samme sensor som sitter i D200 og Alpha? I såfall rart at de hevder at Alpha har mere detaljer. Kan det komme av hardere oppskarping i D200? Det er i såfall noe som kan endres i kameraet, og D200 er i utgangspunktet ganske forsiktige på dette punktet. Og har han tatt objektivet i betraktning? Er det selve husene, eller kit-løsningene han sammenligner her?

 

Når det gjelder farger, så er smaken som baken. Og som de sier, dette kan endres i etterbehandlingen.

Lenke til kommentar

Fra testen:

 

Lenses used

 

For direct comparisons we always use sharp prime lenses stopped down (typically to F9). For the 'cropped' sensor cameras we used 50 mm lenses (Minolta 50 mm F1.4 for the DSLR-A100, Canon EF 50 mm F1.4 for the EOS 30D and the Nikkor 50 mm F1.8 for the D200) obviously the DSC-R1 doesn't have a removable lens. We've had a few eniquiries asking why we use the Nikkor 50 mm F1.8 on the D200 instead of the F1.4, simply because at the aperture we're using for these shots (F9) the Nikkor F1.8 is sharper than the Nikkor F1.4 (we've been using the F1.8 for Nikon reviews for quite a while now).

 

We were a little surprised to see the Alpha DSLR-A100 beating the Nikon D200 on our resolution charts, but that's how things played out. The A100 delivered slightly more absolute horizontal and vertical resolution than the D200 and continued detail much further (the 'extinction resolution'). Here also we're seeing more of an advantage from ten megapixels over the eight megapixels of the Canon EOS 30D, however these numbers mean fractional improvements and as we have already seen don't always equate to a visibly more detailed 'real life' image.

Endret av SFJ
Lenke til kommentar
Ingen som har erfaringer med både A100 og 350D da? Faen den D70Sen oste av kvalitet altså, jeg viste jeg aldri skulle ha tatt den ned fra hylla. Antar nemlig D80 byr på noe av det samme, kanskje forhåpentligvis for dem som venter på den, med en litt større sensor (flere megapixler)

6629674[/snapback]

 

Utfra hva jeg husker, så er grepet på A100 og D70s relativt likt. Begge er dype og gode, men A100 er bedre gummiert og har formtilpasset grep forran. Jeg synes kvalitetsfølelsen til A100 overgår D70s en lang gang. Kameraet er godt skrudd sammen, og virker kompakt og solid. Det skal også ha magnesiumlegering i kroppen iflg enkelte, men dette har jeg ikke lest i alle tester. Uansett så er byggekvaliteten helt i toppen av hva du får for 7500 - 8000 kr.

 

Sammenligner du med D200 til 14000,- så er det klart du får noe annet.... Jeg ville garantert gått for Sony'en i ditt tilfelle - du får enkelt og greit mer for pengene!

Lenke til kommentar
Hmm... denne tråden har allerede  tatt igjen "Hvordan lure kjerringa" tråden.

 

SFJ, slike fine bilder får en til å vurdere om lukker lyden er virkelig så viktig som en vil ha det til selv. Skulle ønske jeg kunne få hørt lukkerlyden i virkeligheten.

 

Telcontar

6630090[/snapback]

Hvis du vil høre lyden og samtidig sammenligne med EOS350D så last ned følgende fil fra dpreview.com:

 

http://www.dpreview.com/reviews/SonyDSLRA1...50d_jpegraw.mp3

 

Hvis du samtidig går inn på denne siden http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra100/page5.asp så kan du se lydnivået grafisk ved opptak av lukker lyden. Ikke så vanvittig stor forskjell.

Endret av qtek
Lenke til kommentar

Man hører jo ikke hvor høy lyden er, da... noe som er viktig for mange. Personlig har selve lyden mindre å si for min del.

 

Ser tendenser til at Sony Alpha allerede begynner å få sin egen "klan" her inne :) Er såklart et positivt tegn, men bare håper at de ikke får tilhengere på linje med noen av Canon eller Nikon tilhengerne, som bastant mener at deres kamera er best uansett hva andre sier. Dessverre har noen allerede vist slike tendenser til tross for at kameraet bare har vært i vanlig salg noen få dager. Også D80 regnes som dårligere, selv om dette kameraet ikke engang er lansert, og ingen vet sikkert hvilke spesifikasjoner det har. Enkelttester trekkes frem som absolutte referanser, og noen vet kanskje bare så vidt at det finnes noen andre merker.

 

Allikevel spent på Alpha 100. Har ikke hatt gleden av å prøve det selv, men snart... :thumbup:

Lenke til kommentar
SFJ, slike fine bilder får en til å vurdere om lukker lyden er virkelig så viktig som en vil ha det til selv. Skulle ønske jeg kunne få hørt lukkerlyden i virkeligheten.

6630090[/snapback]

 

Tror ikke det var lukkerlyden som fikk folk på båten til å snu på hodet. Det var nok den tullingen som stod og vippa på en stein ute i Telemarkskanalen...

Lenke til kommentar
Ser tendenser til at Sony Alpha allerede begynner å få sin egen "klan" her inne :) Er såklart et positivt tegn, men bare håper at de ikke får tilhengere på linje med noen av Canon eller Nikon tilhengerne, som bastant mener at deres kamera er best uansett hva andre sier. Dessverre har noen allerede vist slike tendenser til tross for at kameraet bare har vært i vanlig salg noen få dager.

 

Regner med at jeg er en av klanen som moderatoren mener DESSVERRE HAR SLIKE TENDENSER siden det bare er to-tre av posterne som faktisk har kameraet. Som nevnt tidligere er jeg helt ny på dette. Finner egentlig ikke noe gæernt i å "forsvare" sin egen beslutning. Og nei, jeg er ikke religiøs....

Lenke til kommentar
Man hører jo ikke hvor høy lyden er, da... noe som er viktig for mange. Personlig har selve lyden mindre å si for min del.

 

Ser tendenser til at Sony Alpha allerede begynner å få sin egen "klan" her inne :) Er såklart et positivt tegn, men bare håper at de ikke får tilhengere på linje med noen av Canon eller Nikon tilhengerne, som bastant mener at deres kamera er best uansett hva andre sier. Dessverre har noen allerede vist slike tendenser til tross for at kameraet bare har vært i vanlig salg noen få dager. Også D80 regnes som dårligere, selv om dette kameraet ikke engang er lansert, og ingen vet sikkert hvilke spesifikasjoner det har. Enkelttester trekkes frem som absolutte referanser, og noen vet kanskje bare så vidt at det finnes noen andre merker.

 

Allikevel spent på Alpha 100. Har ikke hatt gleden av å prøve det selv, men snart...  :thumbup:

6630350[/snapback]

Hehe, det er riktig det at du ikke akkurat hører hvor høy lyden er, bare ment som en liten sammenligning.

 

En annen ting jeg synes det er lite fokus på i denne diskusjonen er utvalget av eksisterende Minolta objektiver som kan fås til en relativt hyggelig penge på diverse bruktmarkeder. Tenker her spesielt på AF 50mm F1.4, AF 50mm F1.7, AF 70-210 F4 og ikke minst AF 100mm F2.8 Macro som skal være noe av det bedre som noengang er produsert. Jeg har selv KM 5D og et utvalg av objektivene nevnt ovenfor og er meget fornøyd.

 

Oppfordring til alle som har kjøpt A100, ta en titt her: www.dyxum.com. Her finnes det masse info om objektiver og annet utstyr til Sony A100 og KM.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg holder døren oppe for de fleste kameraene jeg har vurdert hittils, d70s, a100 og 30d. D80 er ingen vits å ta stilling før kl. 08:00 på onsdag morgen.

 

Jeg bryr meg pent lite om merke, mest kvalitet for pengene har alltid vært en prioritet for meg. Foreløpig så synes jeg d70s tilbyr mest, men nå har jeg tilgode å se på en a100 i real life.

 

Telcontar

Lenke til kommentar
Regner med at jeg er en av klanen som moderatoren mener DESSVERRE HAR SLIKE TENDENSER siden det bare er to-tre av posterne som faktisk har kameraet. Som nevnt tidligere er jeg helt ny på dette. Finner egentlig ikke noe gæernt i å "forsvare" sin egen beslutning. Og nei, jeg er ikke religiøs....

6630401[/snapback]

Tydelig at du føler deg truffet av min påstand, men jeg mente generelt av enkelte her i denne og andre tråder. Det var ikke ment som et angrep på deg, verken personlig eller som medlem av en gruppe/klan...

 

En annen bruker sier f.eks "Jeg ville garantert gått for Sony'en i ditt tilfelle - du får enkelt og greit mer for pengene!" Dette er en bombastist påstand, som blir fullstendig feil når man ikke vet hvilke kriterier andre har. Det som er "mest for pengene" for denne brukeren, kan være annerledes for en annen. Hadde han skrevet "Jeg synes", så hadde det vært greit. Som sagt tidligere, er følelsen av et kamera meget individuelt, og for mange et avgjørende punkt.

 

Dette blir off-topic, men ville bare tilbakebevise din påstand om at jeg hakker direkte mot deg. og kun deg. Eneste jeg har å utsette på det du har skrevet (så fort over dine innlegg nå) er at du påstår ting om D80 som ingen kan vite noe som helst om. Du skriver et sted at du er "ganske sikker", mens du et annet sted fremlegger det som fakta at D80 ikke vil ha bildestabilistator og anti-dust. Klart det er mest sannsynlig, men vi kan ikke vite det enda. Ellers synes jeg du fremlegger ting på en riktig måte og er en verdifull ressurs for de som skal kjøpe DSLR, men som ikke har bestemt seg. Alle meninger er verdifulle, så lenge de ikke fremlegges som den eneste riktige meningen.

Lenke til kommentar
En annen bruker sier f.eks "Jeg ville garantert gått for Sony'en i ditt tilfelle - du får enkelt og greit mer for pengene!" Dette er en bombastist påstand, som blir fullstendig feil når man ikke vet hvilke kriterier andre har. Det som er "mest for pengene" for denne brukeren, kan være annerledes for en annen.

 

Siden du hakker på meg nå, så får jeg vel svare da.

 

Sony A100 har følgende ubestridelige fakta-fordeler kontra D50, D70s, 350D (som er de mest sammenlignede modellene i denne tråden):

 

- 2.5" skjerm

- Anti-dust

- Anti-shake

- 10mpix sensor

- Billige objektiver på bruktmarkedet

 

Dette er kun 5 av mange faktaopplysninger om Sony kameraet. Joda, selvfølgelig finnes det sikkert brukere der ute som ser på disse fem punktene som en ulempe og vil heller myse på en 1.8" skjerm, kjøpe IS/VR linser til samme pris som kamerahuset , er allergisk mot støy på høye ISO-verdier og ønsker å kjøpe brukte objektiver som holder seg godt i pris. Men det er kanskje ikke helt i tråd med påstanden min, eller hva?

 

"Mest for pengene" er i høyeste grad kvantiserbar når man baserer det på objektive faktaopplysninger. Tviler på du finner noen annen "synsing" fra min side utover dette ang Sony A100. Forøvrig synes jeg innlegget ditt var skivebom.

Lenke til kommentar

Enig med over, vi legger den død, alle vet jo at Sonyen er verdens beste kamera? Hehe. (Skal tro om verden er klar for slik en storslått ironi)

 

Ser noen over nevner Objektiver, det er spennende å høre hva som finnes av kompetent KM-Glass til A100, for mye av dette er meget rimelig, og kan være et argument for dem som lurer på om de skal "Kjøpe nå eller vente" (Jeg er pinlig on-topic eyh?)

 

Personlig kan jeg ikke vente nok på å få mitt, jeg endte opp med å finne ut at de fleste aktørene i denne klassen byr på meget gode kamera, som alle leverer supre bilder, man må bare ta ett valg, gjerne basert på de små forskjellene, som feks SSS, eller støykvaliteter.

 

Noen som vet om A100 kan "blende ned" ? (Har jeg forstått ting korrekt vil dette si at kamaeraet kan smelle blenderen til valgt innstilling før du tar bildet og dermed vise den dybdeskarpheten du oppnår)

 

Eneste aberet jeg ser er støyen, og med vinteren like om hjørnet her i Tromsø, så forsvinner jo solen totalt i ett halvår. Ergo, lite lys. Det kommer nok ikke til å bli avgjørende for meg å bruke høye ISO-verdier, men jeg håper brikken ikke støyer mye ved ISO 100 og en lengre lukkertid...

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Eneste aberet jeg ser er støyen, og med vinteren like om hjørnet her i Tromsø, så forsvinner jo solen totalt i ett halvår. Ergo, lite lys. Det kommer nok ikke til å bli avgjørende for meg å bruke høye ISO-verdier, men jeg håper brikken ikke støyer mye ved ISO 100 og en lengre lukkertid...

I hvert fall i to måneder... Skjønt, mørkere kommer det jo til å være, men solen er bare borte fra 21. november til 21. januar, sånn ca...

Lenke til kommentar

k-ryeng, jeg mente å overdrive litt da :)

 

Når er killeren fra Nikon ut, hva tror folket, spiser den Alphaer til frokost?

 

Den vesentligste endringen er den økte oppløsningen. Her går de opp fra 6 til 10 megapiksler, og det ser ut som kameraet får samme sensor som Sony Alpha A-100. Den er omtrent identisk med sensoren i Nikon D200, men har bare to-kanals output der D200 har 4. D80 leser rødt og blått på den ene kanalen, og grønt på den andre. Dette gjør det lettere å fjerne støy enn hvis man hadde kjørt alt på en kanal.

 

Sakset fra Akams forsider, hvor mange kanaler opperer A100 med? Bare en? I såfall vil kanskje D80 ha en god del bedre støyegenskaper enn A100, selv med samme brikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...