Gå til innhold

Blitz til Canon EOS 350D


Anbefalte innlegg

Jeg vet at dette er spurt om noen ganger før, men jeg fant ikke helt svar på det jeg lurte på så jeg lager et et nytt tema i stedet for å bumpe en gammel.

 

Jeg har tenkt å skaffe meg en blitz til 350D. Jeg har forstått det slik at det er best å ha en som kan tiltes oppover. Jeg har vurdert 430 EX og 580 EX. Er 580 verdt prisforskjellen?

Gir andre merker enn canon mer for pengene?

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å bruke så veldig mye mer enn 2000 kroner, men jeg vil betale såpass at jeg blir fornyød med resultatet.

 

Er det forresten noen som vet om en nettbutikk utensom Japan Photo som har 430 EX på lager? Den var litt dyr der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis klarer du deg med 430. 580 er VELDIG sterk, og det er sjelden at man egentlig trenger den styrken, med mindre du skal lyse opp en idrettshall eller noe. Den koster vel oppimot 4000 også.

 

For priser kan du jo sjekke prisguiden. Den er ikke komplett, men gir en viss indikasjon. Billigste er 2209 for øyeblikket, men det kan tenkes at butikker som ikke er med i prisguiden er billigere.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke uttale meg om 430EX, men har selv 580EX. Den er utrolig bra nå om sommeren hvis man tar en del portretter og gruppefoto utendørs i sollys. Rekkevidden vil jeg si er "ekstrem". Ellers er den fin inne også, men muligens er 430EX sterk nok for innendørs bruk.

Lenke til kommentar
Hallooo, hvem trenger blits ute?

 

Det er alltid nok lys til at en ikke har bruk for blits, og viss det er mørkt er 430 en god nok blits.

6380063[/snapback]

 

Så klart blitz kan/skal brukes ute også. Bilder tatt m blitz ute kan bli riktig så bra de.

Selv bruker jeg Sigma 500 Super, den er helt topp. Gir mye for pengene.

Endret av paalwa
Lenke til kommentar

Man trenger ofte blitz ute, f.eks. til å lette opp skygger i motlys. Det som er viktig, er at man har full styring over hvor mye blitz man bruker. Det må ikke være så mye at det er synlig at det er blitz. Man må andre stille blitzen litt lavt. Viktig hjelpemiddel er det uansett. Det er det jeg av og til bruker den innebygde til. 350D har (i motsetning til 20D) ikke mulighet for å stille styrken på den innebygde blitzen, og da må man ha en skikkelig ekstern blitz. Tror nok den rimeligste av de to nevnte er god nok for deg.

Lenke til kommentar
For priser kan du jo sjekke prisguiden. Den er ikke komplett, men gir en viss indikasjon. Billigste er 2209 for øyeblikket, men det kan tenkes at butikker som ikke er med i prisguiden er billigere.

6378244[/snapback]

I prisguiden var det kun Japan Photo som hadde den på lager, og der var den 500 kr dyrere enn billigste. Så hvis noen vet om en butikk som ikke er i prisguiden som har den på lager og billigere enn dette er det bare å si fra :)

Jeg tror jeg tar 430 EX.

 

Ble dere forresten enig om 430 EX var sterk nok for utendørsbruk? Vil helst ha en som kan brukes både inne og ute med bra resultat.

 

takk for hjelp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...