Gå til innhold

Trenger digitalt kamera til bla flyshow og jakt!


Anbefalte innlegg

Skal til Farnborough på flyshow om en måneds tid, og på reinsdyrsjakt i høst. Trenger derfor sårt et nytt kamera nå som jeg har funnet ut at mitt Casio Exilm EX-Z40 ikke holder. To alternativer jeg har sett på:

 

Canon 350D

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310745

Pris 9000kr

 

Panasonic Lumix FZ30

http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp...d=304&sku=60580

Pris: 5200kr

 

Skal bruke det til flyshow, jakt, litt landskapsfotografering, familiebilder osv... Alt mulig egentlig. Dette er viktig:

-Har bra zoom

-Optikk/bildekvalitet

-Nok funksjoner til å bli god til å ta bilder

-Lite støy

 

Er det da verd å betale 3800kr mer for 350D? Hva gjør 350D bedre enn FZ30? Hvor mye optisk zoom er det på linsen som følger med 350D (EF55-200)? Trenger også minnekort, og synes det er litt skremmende å bruke rundt 10 000kr på et kamera.

 

Ser også at FZ30 har 1:2.8-3.7 noe som er bedre enn Canon. Merbar forskjell? Er veldig takknemmelig om ikke alle skriver at jeg må søke på tidligere emner (noe jeg har gjort) og sier at innlegget burde stenges. Trenger gode råd fort! Tusen takk til alle som er så vennlige og svarer meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke kjøp noen av de, eller kanskje Z30

 

Den pakken med 350D er både dyr, og objektivet der er svakt.

 

Kjøp heller det billigste kitet du finner, og legg til et godt zoom objektiv!

 

Å forklare det med Optisk zoomVs MM overlater jeg til noen andre.

 

Du må velge et 70-200 eller 70-300 lignende objektiv, og viss du skal ha det mye ute i skog og mark ville jeg annbefalt deg å kjøpe et brukt et, som alikevel er bra.

 

Feks Sigma 70-200 2.8 eller noe i den duren, eller feks Canon L 70-200F4

 

som begge er meget gode objektiver, bare at Sigma sin er litt bedre og litt dyrere.

Endret av Litejk
Lenke til kommentar

spejlrefleks har mulighed for op til 1600 brugbare iso mod FZ30s kun 400 fordi billedbrikken er noget mindre på FZ30. jeg kender ikke støjniveauet på FZ30 men jeg havde forgængeren og 400 iso var ikke anvendeligt.

 

x optisk zoom er en uberegnelig størrelse siden det er max mm divideret med mindste mm. f.eks. har sigma 18-200 har 11x, mens sigma 50-500 "kun" har 10 x optisk zoom - det fortæller ikke noget om, at "vidvinklen" på 50-500 er noget sølle, mens den til gengæld vinder en del på telesiden ! brug mm - 18 er vidvinkel 50 mm er normal og derover er det tele.

 

jeg ville nok spare 55-200 og istedet købe sigmas 70-300 apo macro II. den fås til omkring 2000 kr, eller noget billigere brugt. Mm på canon 350D skal ganges med 1,6 for at kunne sammenlignes med panasonic og du ender derfor på omregnet 480 mm mod 320 med 55-200

 

jeg var glad for mit fz20 da det tog gode billeder under gunstige forhold. jeg skiftede efter 3 måneder/5000 billeder fordi det tog om sig med fotografering.

 

nu vi er ved jagt :tease: så koster riffel, kikkert + håndkikkert nok mere end det du vil ofre på kamera + optik :ohmy: eller hvad ...

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke det på jakt, så ville jeg valgt slr. Grunnen er at i skogen er det ofte mørkt, selv på lyse dagen. Da trenger du litt ekstra drahjelp fra høy iso. Fotografering av flystevner vet jeg ingenting om.

De to alternativene gir litt mer tele på FZ30, og noe mer vidvinkel på 350D. Du får ikke bildestabilisering med 350D, men det oppveies av mulighet for høyere iso (følsomhet).

Enig i at den pakken er dyr. Jeg ville også heller kjøpt det billigste kit'et, og supplert med en litt bedre telezoom. Det blir billigere, og du får bedre kvalitet.

Et siste moment er at jeg tror det er lettere å ta gode bilder med FZ30 for en som ikke har erfaring med seriøse kameraer. Du kan for eksempel ikke forvente så veldig gode resultater med 350D på det kommende stevnet. I ettertid, når du har tilegnet deg erfaring, så snur den situasjonen seg.

 

Du vet vel at du ikke kan bruke lcd som søker på 350D?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...