Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstartsproblemer etter fikling i bios.


Anbefalte innlegg

Ok.. jeg tror jeg har gjort noe dumt.

Grunnet at pc'n ofte skrur seg av under heavy load (så langt kun i spill som Oblivion og AO (merkelig med så gammelt spill, men det tar mye ressurser)) . Pc'n kan stå på i døgn uten problemer.

 

min PSU er en gammel 350W og etter innkjøp av nytt skjermkort skrur den seg til tider av. (ikke virus/spyware.. har sjekket dette) Enkelte dager er det værre. Noen ganger kanskje 1 gang i løpet av en kveld men i dag var det plutselig 4-5 ganger i løpet av et par timer.. Derfor følte jeg for å prøve meg enda mer fram, dumt ja.

 

Jeg har bestillt en ny PSU men den er fortsatt ikke shippet grunnet andre ting jeg bestillte plutselig ikke var på lager.. for å få til en jallamekk løsning i mens har jeg fiklet litt, koblet ut enkelte ting på maskinen jeg ikke trenger, bl.a noen kabinett vifter som jeg har byttet ut med en bordvifte.

 

Noen sa til meg at det nok var problemer med å levere nok Volt. Så mens jeg da i dag gikk inn i bios og kikket så jeg noe med Volt og CPU.. så jeg tenkte jeg skulle ta den vekk fra normal og praktisk talt underklokke maskinen litt. og satt den på V0.800 da det sto CPU kunne bli ødelagt eller minsket levetid hvis den var satt for høyt.

Den restartet etter bios save mens frøys midt under oppstart.. jeg trykket restart og etter det har jeg ikke fått noe bilde, ingen systembip, og bortsett fra like etter jeg trykker på On knappen er det heller ingen lys på RAM'n som viser aktivitet.

 

Har jeg klart å ødelegge CPU'n min eller hva?

 

Og hva kan gjøres for å fikse dette?

Er det noen måte jeg kan resette bios på som ikke innebærer å starte maskinen?

 

Eller må jeg evt kjøpe nytt HK og/eller CPU?

 

(HK er et Gigabyte GA-K8NNXP, og cpu er amd64 3200+.)

 

Takker for hjelp.. jeg har vel vært en kronidiot nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd å resette bios?

6374503[/snapback]

 

 

Å lese er fint..

 

Jeg spurte faktisk om det er noen måte å resette bios på uten å starte maskinen.

 

Fordi nå kommer jeg ikke så langt at jeg kan velge bios en gang, ser ingenting, ingen aktivitet annet enn at viftene går egentlig. Ingen systembip, ingenting på skjermen. Bare.. ingenting.

Lenke til kommentar

 

Jeg ser ikke så godt på snap hvordan den er, men prøver allikevel.

Når du tar bios justeringer alla Solberg(rally)som du har gjørt, så går jeg ut fra, at du klarer å finne ut. :)

 

Det skal være en 3 pins sak der(kontrollere at der er riktig). Koble fra strømmen fra PSU og kortslute med å flytte jumper til nr 2 og 3, fra 1 og 2 for noen sekunder. Flytte jumper tilbake som den var igjen, dvs. nr 1 og 2.

Koble strømmen tilbake og prøve.

Lenke til kommentar
Det wiberos sa.

 

Og hvilket skjermkort er det du har?

6376161[/snapback]

 

 

Byttet nylig fra et Powercolor Radeon 9800 Pro til Club3D Nvidia Geforce 7800 GS.

 

 

Skal prøve det Wiberos sa, men mulig jeg venter til i morgen da formen er litt mer på topp. :)

Lenke til kommentar

Ok er tilbake på min hovedpc nå. heh..

 

Fant ikke den jumperen så endte opp med å ta ut batteriet på HK i et par sek og det resatte bios så.

 

Uansett virker det som alt fungerer greit igjen.

 

Bortsett fra at pc'n sikkert skrur seg av under heavy load fortsatt ;)

Lenke til kommentar
har du sjekket tempraturer da? kan jo hende den blir for varm.  oblivion er jo et sinnsykt tungt spill. både for skjemkort og CPU

6376694[/snapback]

 

 

Temp. kan til tider virke høy ja.. men tror ikke dette er problemet. Da kommer det som regel blåskjerm i tillegg.. ikke bare helt avslått pc.

I tillegg til ny PSU har jeg tenkt å bytte ut 3 ødelagte kabinett vifter, som da tar totalen opp til 5 igjen, en ny CPU vifte om jeg finner en bra.. (har spurt på forum om dette men fått lite med svar synes jeg) + AS5 paste.. har faktisk ingen goop på her nå.

Lenke til kommentar

23:44 skiver du

men mulig jeg venter til i morgen da formen er litt mer på topp.

 

00:32 skriver du

Ok er tilbake på min hovedpc nå. heh..

 

Fant ikke den jumperen så endte opp med å ta ut batteriet på HK i et par sek og det resatte bios så.

 

 

Matriac du er kongen du. :thumbup:

 

Men vær forsiktig, hvis dagene er ikke mer enn litt over en halvtime for deg, du kan risikere å feire Jul allerede om få dager. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...