Gå til innhold

Hva er "best" av firefox og opera?


Sonsol

Anbefalte innlegg

Opera: En drøss med smarte funskjoner gjør den tregere etter min mening.

Firefox: Nesten lik IE bortsett fra at den er sikrere og raskere og har faner (+ en del andre ting selvfølgelig, men bare eksempeler).

Jeg er enda ikke sikker på hva som går av med seieren på min pc. Akkurat nå bruker jeg Opera for å teste det, for noen måneder siden Netscape (www.netscape.com), og til nå har jeg brukt Firefox. Netscape gikk ut av dansen pga at alle funksjonene gjorde den altfor treg. Vær-funksjon osv. Var så mye at den brukte 5-10 sekunder bare på loade for så og starte.

 

Men altså: Opera vs Firefox!

Opera: Nettleser, RSS leser, E-post-leser osv. i en, men også litt tregere. ALLE funksjoner du kan ønske, deg! Søking, 10 mest besøkte nettsidene dine, nice design, spoleknapper som tar deg eks til neste side/emne i et forum, nettprat funksjon o.l.

Firefox: Ikke like mange funksjoner men likevel en super leser du kan mekke opp etter eget ønske ved og søke på firefox' hjemmeside.

Selv tror jeg du burde ta Firefox siden pc'n din var treg, noe som kanskje er grunnen her og. Må ta en ny runde med å velge nettleser på laptop'n, og om Opera er raskere der så tar jeg Opera.

 

Valget er ditt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Opera er bevist den raskeste og sikreste nettleseren i en rekke tester. Alle disse funskjonene gjør ikke noe tregere.

6585311[/snapback]

 

En sannhet med mange modifikasjoner, men ja, den er den raskeste til å rendere html om man ser bort fra mer primitive browsere som dillo og links.

 

Opera har lengst startup-tid av nettleserene første gang man starter den etter reboot, men de neste gangene er startup-tida lik for alle browserene.

 

Jeg synes opera er en overlegen nettleser, men det er av grunner ingen har nevnt før i tråden.

 

Fordi Opera lagrer sider man tidligere har vært innom i minnet tar det betydelig kortere tid fra man trykker "Back" til siden er oppe. Denne funksjonen alene gjør at det å surfe i andre browsere føles som å svømme i sirup etter noen uker med Opera.

 

Mouse-gestures man får med plug-ins i FF er etter min mening ikke like gode som i Opera. Bl.a. har den ikke støtte for å holde inne høyre museknapp mens man trykker på venstre museknapp for å bla seg tilbake i history.

 

En annen funksjon jeg er avhenig av i opera er måten den utnytter URL-feltet til søking. Man kan gi søkefelt ett nøkkelord som aktiverer søk direkte fra URL-baren slik at man ikke trenger å gå inn på siden først. Her er ett eksempel:

I steded for å gå inn på prisguide.no, finne fram til søkefeltet, trykke på søkefeltet og skrive inn "nvidia 7900" skriver jeg i opera følgende inn i URL-feltet:

pris nvidia 7900

Dette fungerer fordi jeg tidligere har gitt søkefeltet i prisguide.no nøkkelordet "pris".

 

Jeg kunne fortsatt i det uendelige om fordelene med Opera, men da er vel ingen som gidder å lese gjennom innlegget ... Jeg gleder meg dog til FF 2.0 og håper FF tar innpå forspranget til Opera. Jeg skulle gjerne brukt alternativet med åpen kildekode, men til mitt bruk er Opera rett og slett for overlegen.

 

-wiley

Lenke til kommentar
En sannhet med mange modifikasjoner, men ja, den er den raskeste til å rendere html om man ser bort fra mer primitive browsere som dillo og links.

 

Opera har lengst startup-tid av nettleserene første gang man starter den etter reboot, men de neste gangene er startup-tida lik for alle browserene.

 

Se her. Opera 9 for windows er faktisk DEN raskeste browseren på cold start av samtlige, uavhengig av plattform :p

 

Den gjør det også svært bra på warm start, selv om den ikke er raskest lengre. Den er også på topp10 på omtrent alle andre tester. Det er mest på grunnlag av denne sammenligningen at de fleste sier at Opera er den raskeste browseren :)

Lenke til kommentar
Den gjør det også svært bra på warm start, selv om den ikke er raskest lengre. Den er også på topp10 på omtrent alle andre tester. Det er mest på grunnlag av denne sammenligningen at de fleste sier at Opera er den raskeste browseren :)

6585986[/snapback]

Det er den testen der jeg har informasjonen min fra jeg bare husket feil. :blush: Det skal såklart være raskere kald start og tregere varm start.

Jeg står fortsatt på at det er en sannhet med modifikasjoner, men under windows er det sammenlagt den raskeste browseren. Det jeg mente er dog at den ikke er raskest på alle måter og at det er avhengig av bruken hva som er raskest. Av og til bruker jeg f.eks. links om jeg skal søke gjennom gamle mailing-lister på jakt etter informasjon.

Men som hovedbrowser klarer jeg meg ikke uten Opera. Har brukt opera siden versjon 4.0 (da opera fortsatt var payware) og er ennå ikke blitt skuffet av den.

 

Edit:

Neppe den raskeste i et GNOME-miljø nei . Den bruker QT, og samtlige QT-applikasjoner starter tregt i GNOME. Forsåvidt ikke så mye med Opera å gjøre, bortsett fra at de valgte å bruke QT.

Kun fordi qt-libraries ikke er lastet inn i minnet i det man starter gnome, så det skal vel bare gå ut over startup-tida?

Endret av wiley
Lenke til kommentar
Opera: En drøss med smarte funskjoner gjør den tregere etter min mening.

Om den er tregere eller ikke har da ikke noe med hva noen mener eller ikke.

 

Faktum er at alle ekstrafunksjonene er skjult eller deaktivert når du installerer Opera for første gang, og så lenge du ikke bruker dem, så påvirker de heller ikke resten av programmet. Med andre ord: Nei, alt som er bygget inn gjør ikke Opera tregere hvis du ikke aktiverer det.

 

Hvis du begynner å aktivere ting, så vil Opera selvsagt bruke mer minne, men mye, mye mindre minne enn om du skulle brukt et separat program til f.eks. mail.

 

Opera: Nettleser, RSS leser, E-post-leser osv. i en, men også litt tregere.

Dette er altså ikke tilfelle. Opera er raskere enn Firefox, og ofte raskere enn IE. Det er ikke fart som er Firefoxs store fordel, men extensions.

 

Selv tror jeg du burde ta Firefox siden pc'n din var treg

Opera kjører mye bedre enn Firefox på eldre PCer. Hvis du har en treg PC så ville jeg anbefalt Opera foran Firefox any day.

 

Og hvis Opera virker tregere enn Firefox på PCen din, så er det noe galt. Det kan f.eks. være at du har et antivirus-program som har slått seg vrang el.l.

Lenke til kommentar
Neppe den raskeste i et GNOME-miljø nei ;). Den bruker QT, og samtlige QT-applikasjoner starter tregt i GNOME. Forsåvidt ikke så mye med Opera å gjøre, bortsett fra at de valgte å bruke QT.

6586009[/snapback]

Nå bruker Opera omtrent ikke Qt i det hele tatt, visstnok. Det eneste Qt brukes til er systemdialoger og noe slikt. Resten av Opera er helt fritt for Qt. Opera for Windows, Linux og Mac bruker alle et internt system som er kryss-platform for brukergrensesnittet.

Lenke til kommentar
Neppe den raskeste i et GNOME-miljø nei ;). Den bruker QT, og samtlige QT-applikasjoner starter tregt i GNOME. Forsåvidt ikke så mye med Opera å gjøre, bortsett fra at de valgte å bruke QT.

6586009[/snapback]

Nå bruker Opera omtrent ikke Qt i det hele tatt, visstnok. Det eneste Qt brukes til er systemdialoger og noe slikt. Resten av Opera er helt fritt for Qt. Opera for Windows, Linux og Mac bruker alle et internt system som er kryss-platform for brukergrensesnittet.

6591280[/snapback]

Kilder? DU motsier deg sjøl. Det du sier, er at Opera ikke bruker noe form for brukergrensesnit, samtidig som det bruker et internt sytem "som er kryss-platform". Vil du vite hva dette kalles? QT

Lenke til kommentar
Hvis Opera kun bruker en liten del av Qt så må nok ikke alt sammen lastes i minnet.

6591603[/snapback]

Når et program er avhengig av qt-libs for å kjøre, klarer jeg ikke helt å se for meg at den kun laster inn deler av det i minnet. Erfaringsmessig bruker også både Opera og Skype, som begge bruker qt, betydlig lenger tid å starte i GNOME enn i KDE, hvor qt-libs lastes i minne ved oppstart.

Lenke til kommentar
Kilder?

Utallige kommentarer fra Opera i blant annet Opera-forumet.

 

DU motsier deg sjøl. Det du sier, er at Opera ikke bruker noe form for brukergrensesnit, samtidig som det bruker et internt sytem  "som er kryss-platform".

Nei, jeg sier at Opera ikke bruker Qt til noe særlig, men at brukergrensesnittet er laget med noe som er laget internt i Opera.

 

Vil du vite hva dette kalles? QT

Nei. Som sagt så brukes Qt (det skrives med liten t) kun til veldig få ting, som systemdialoger. Resten av grensesnittet er laget med en intern "toolkit" som er laget av Opera selv, og som er kryss-platform.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På grunn av dårlig plass på menylinjen og problemer med IE på komplett.no har jeg nå valgt Opera. Genialt at man kan ha flere sider i ett vindu men Opera stryker på en del nettsider slik at jeg må nok ha IE i tillegg.

 

Joda Opera er bra det men ser ut for meg som at det er litt mer kritisk til websidene enn det IE er.

 

Firefox har jeg ikke peiling på :roll:

Lenke til kommentar
Joda Opera er bra det men ser ut for meg som at det er litt mer kritisk til websidene enn det IE er.

6644755[/snapback]

Opera er programmert til å vise nettsider slik standardar seier dei skal visast, noko IE ikkje gjer. Dette fører gjerne til litt hovudpine for webutviklarar, då kode som i utgangspunktet er heilt korrekt må modifiserast mykje for at sida skal visast skikkeleg i IE.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...