Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke logget på D-Linken


Anbefalte innlegg

Selv om emnetittelen kanskje antyder det, er jeg ikke helt grønn. :D

 

For en stund siden måtte jeg endre litt på oppsettet av nettverket i heimen. Dette for å få de grønne smilefjesene ved bruk av Azureus :innocent:

 

Har ADSL fra Nextgentel, og måtte derfor logge meg inn på Netopia-modemet og åpne portene der, og deretter skru av DHCP-serveren i D-Link-routeren. Jeg satte da inn en statisk IP, men husker pokker ikke hva den var.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=429343&hl=

 

I diskusjonen over finner dere oppsettet og fremgangsmåten jeg benyttet meg av for å konfigurere nettverket, og det hintes også til at jeg valgte 10.0.0.100 som IP for routeren. However, denne fungerer ikke når jeg taster inn i nettleseren.

 

Jeg ønsker nemlig å legge inn en WEP-kryptering, nå som den sleipe naboen har fått seg trådløst. Vil sikre meg mot noen som helst form for snylting derifra.:nei:

 

Spørsmålet er derfor - er det mulig å finne ut hva IP-adressen til D-Linken er? Eller er det noe jeg må koble om igjen for i det hele tatt å kunne logge inn på den?

 

Alle innspill mottas med takk, og jeg unnskylder på det sterkeste om dette spørsmålet er stilt før - jeg søkte etter det uten resultat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standard gateway står som 10.0.0.1, altså IP til Netopia-modemet.

 

Flere forslag?

 

EDIT: Klarte nå å fikse problemet. Forsøkte IPCONFIG på laptopen som var koblet til det trådløse nettverket, denne ga meg standard gateway på 192.168.0.1, som jo er helt feil. Har i lengre tid lurt på hvorfor jeg måtte skru laptopen av og på to ganger før nettet fungerer på den, dette fant jeg nå ut av. På den andre starten fikk laptopen nemlig utdelt IP fra Netopiaen i stedet, dermed fungerte nettet.

 

Så startet jeg den bærbare igjen, plutselig var vi tilbake på IP fra D-Linken, som ikke skulle fungere som DHCP-server i det hele tatt. Forsøkte å logge inn på D-Linken derifra (192.168.0.1) uten hell. Tok så en restart av D-Linken og forsøkte å logge inn igjen, og nå fungerte det!

 

Routeren fra D-Link hadde nemlig gått tilbake til sin opprinnelige IP (192.168.0.1), og hadde skrudd DHCP-serveren på igjen. Håpløse greier!

Endret av larsjh
Lenke til kommentar

Ja, det er ingen tvil om at 10.0.0.1 er Netopiaen. Har logget inn og ut av den ved hjelp av den IP'en. Denne skulle fungere som DHCP-server for resten av nettverket, mens D-Linken skulle ha en fast IP som jeg ga den, ikke 10.0.0.1.

 

Nå er dog problemet fikset, og det skyldtes D-Linkens manglende evne til å beholde innstillingene jeg ga den i fjor.

Lenke til kommentar

OK..

Leste ikke den andre tråden...

 

Ville vel ha lagt inn WPA når du først skal kryptere, hvis dlinken bare virker som ap så skulle du ikke få stabilitestprob.

 

Jeg kjørte før en dlink som routern, men nå kjører jeg linux som router, å dlinken står som 10.0.0.2 og jobber kun som ap

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...