Gå til innhold

Hvilken Linux distro til filserver og nedlasting

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvilken linux distro bør jeg bruke til en enkel hjemmeserver? Skal bare brukes til å dele filer og laste ned vha eksempelvis torrent og slikt. Har lest litt om ClarkConnect men kan ikke se at jeg kan kjøre eksempelvis Azureus til å laste ned. Jeg har ingen erfaring med linux og den virket grei.. . Men tror ikke den vil kunne gi meg det jeg trenger. Tips til OS jeg kan bruke?

Hilsen c00kie4fuN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge max ytelse ikke har noe å si er det vel greit å bare innstalere en vanlig desktop-distro og sette opp server derfra f.eks Suse, Ubuntu, Fedora

Uansett så kjører vel man ikke ClarkConnect for max ytelse heller.

Vet lite om ClarkConnect, men er vel mulig man kan kjøre prgrammer som Azuereuz derfra også....

Lenke til kommentar

debian med samba og rtorrent burde være greit til slikt formål. Du kan la boksen stå uten skjerm, og bruke ssh/putty til å styre den. Eit lite tips er å la rtorrent overvåke ei mappe, slik at for å starte ein torrent så overfører du bare .torrent fila til mappa via samba.

Lenke til kommentar
debian med samba og rtorrent  burde være greit til slikt formål. Du kan la boksen stå uten skjerm, og bruke ssh/putty til å styre den. Eit lite tips er å la rtorrent overvåke ei mappe, slik at for å starte ein torrent så overfører du bare .torrent fila til mappa via samba.

6356197[/snapback]

Tuuusen takk.. Dette hørtes veldig bra ut.. Blir nok å gå for dette :D Nå ble jeg glaaaad :love: Har sittet hele dagen for å finne ut av dette. Takk

Lenke til kommentar
Så lenge max ytelse ikke har noe å si er det vel greit å bare innstalere en vanlig desktop-distro og sette opp server derfra f.eks Suse, Ubuntu, Fedora

Uansett så kjører vel man ikke ClarkConnect for max ytelse heller.

Vet lite om ClarkConnect, men er vel mulig man kan kjøre prgrammer som Azuereuz derfra også....

6356116[/snapback]

ClarkConnect kan ikke kjøre azureus out of the box. Hvis du skal det, så må du kompilere x. Har kjørt CC lenge nå, og det er en dønn stabil linux distro med høy ytelse.

Istedet for azureus ville jeg valgt Torrentflux, siden dette er den enkleste måten å administrer torrenter på en distro uten x

Lenke til kommentar

ClarkConnect kan ikke kjøre azureus out of the box. Hvis du skal det, så må du kompilere x. Har kjørt CC lenge nå, og det er en dønn stabil linux distro med høy ytelse.

Istedet for azureus ville jeg valgt Torrentflux, siden dette er den enkleste måten å administrer torrenter på en distro uten x

6357776[/snapback]

Å kompilere X? Hva vil det si? Er noe som i allefall hørtes vanskelig ut:p Hvordan funker torrentflux?

Lenke til kommentar

Debian er anbefalt, men hva med fedora? Var ikke det like stort som en cd? Jeg bare tenker på om debian er mer krevende enn fedora. Det er jo tross alt ikke så kraftig pc jeg skal installere på. Debian lastet jeg ned som to isofiler =8 gb. Mens fedora er bare 700mb. Vil det si at den bruker 8 gb av haddisken (håper ikke og tviler på det)

Lenke til kommentar

hei igjen! Jeg støtte på et problem når jeg skulle installere debian. Etter valg av språk kommer det bare en slags "kommandolinje" Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre dette, evt hva jeg skal skrive. Er inne på debian sin hjemmeside for å få tak i installeringsguide, men hvordan versjon jeg skal velge er for meg et mysterium. Heg har et via-system, så jeg vet ikke hva jeg skal velge.. Noen som kan gi meg tips, evt en guide?

*EDIT* Noe galt med dvden som gjør at denne tekst-greia kommer

Endret av C00kie4fuN
Lenke til kommentar

6357776[/snapback]

Å kompilere X? Hva vil det si? Er noe som i allefall hørtes vanskelig ut:p Hvordan funker torrentflux?

6359076[/snapback]

Torrentflux er en php side som styrer tornado eller transmission. X er grafisk linux..

Lenke til kommentar

nå har jeg installert debian. En smal sak egentlig. når jeg booter opp kommer det bare"login:" så skriver jeg root"root" og så passord etter "password". Er det rett? For etterpå kommer det en lang tekst om at debian er gratis osv. deretter kan jeg srive... men hva skal skrives? Eller har jeg gjort noe galt?

det er ikke kommet noe grafisk, bare noe kommandolinje-greie.... :p

Endret av C00kie4fuN
Lenke til kommentar

Ja, du har installert debian helt fint.

Start "irssi" om du vil ha hjelp med kommandoer o.l fra folk på IRC, de er som oftest veldig hjelpsomme. Men spør gjerne etter en person til å veilede deg gjennom det du vil ha gjort isteden for å slenge ut med spørsmål på kanalen :)

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Ja, du har installert debian helt fint.

Start "irssi" om du vil ha hjelp med kommandoer o.l fra folk på IRC, de er som oftest veldig hjelpsomme. Men spør gjerne etter en person til å veilede deg gjennom det du vil  ha gjort isteden for å slenge ut med spørsmål på kanalen :)

6422295[/snapback]

Lag ein bruker og logg inn med denne før du gjør noko anna.

Å køyre t.d. irssi som root er å be om problem.

Lenke til kommentar

Hvis det er en server du holder på med, så er vell det neste målet ditt å koble deg til med SSH fra pcen din, slik at du kan stue vekk serveren i et kott og styre resten fra pcen din?

1. Få boksen på nett.

Er du bak router?

Skriv ifconfig. Om du har fått IP av enten routeren din eller av ISP'en din bør det være greit foreløpig. Noter eller husk ipadressen.

2. Å logge inn som root er fyfy. Man logger alltid inn som vanlig bruker og skriver su for å bli root. Hvis du ikke har lagd en bruker til deg selv enda, skriv adduser, logg ut, og inn som den nye brukeren.

3. Koble til med SSH.

Last ned Putty.exe, kjør putty, tast inn ip'en og trykk open eller hva det nå er i putty.

Hvis du kommer så langt uten problemer, kan du slenge serveren i kottet, og se at det fremdeles virker når du skrur den på der.

Endret av HolyCow1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...