C00kie4fuN Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Hei! Hvilken linux distro bør jeg bruke til en enkel hjemmeserver? Skal bare brukes til å dele filer og laste ned vha eksempelvis torrent og slikt. Har lest litt om ClarkConnect men kan ikke se at jeg kan kjøre eksempelvis Azureus til å laste ned. Jeg har ingen erfaring med linux og den virket grei.. . Men tror ikke den vil kunne gi meg det jeg trenger. Tips til OS jeg kan bruke? Hilsen c00kie4fuN Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Så lenge max ytelse ikke har noe å si er det vel greit å bare innstalere en vanlig desktop-distro og sette opp server derfra f.eks Suse, Ubuntu, Fedora Uansett så kjører vel man ikke ClarkConnect for max ytelse heller. Vet lite om ClarkConnect, men er vel mulig man kan kjøre prgrammer som Azuereuz derfra også.... Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 debian med samba og rtorrent burde være greit til slikt formål. Du kan la boksen stå uten skjerm, og bruke ssh/putty til å styre den. Eit lite tips er å la rtorrent overvåke ei mappe, slik at for å starte ein torrent så overfører du bare .torrent fila til mappa via samba. Lenke til kommentar
C00kie4fuN Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2006 debian med samba og rtorrent burde være greit til slikt formål. Du kan la boksen stå uten skjerm, og bruke ssh/putty til å styre den. Eit lite tips er å la rtorrent overvåke ei mappe, slik at for å starte ein torrent så overfører du bare .torrent fila til mappa via samba. 6356197[/snapback] Tuuusen takk.. Dette hørtes veldig bra ut.. Blir nok å gå for dette Nå ble jeg glaaaad Har sittet hele dagen for å finne ut av dette. Takk Lenke til kommentar
xoriath Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Så lenge max ytelse ikke har noe å si er det vel greit å bare innstalere en vanlig desktop-distro og sette opp server derfra f.eks Suse, Ubuntu, FedoraUansett så kjører vel man ikke ClarkConnect for max ytelse heller. Vet lite om ClarkConnect, men er vel mulig man kan kjøre prgrammer som Azuereuz derfra også.... 6356116[/snapback] ClarkConnect kan ikke kjøre azureus out of the box. Hvis du skal det, så må du kompilere x. Har kjørt CC lenge nå, og det er en dønn stabil linux distro med høy ytelse. Istedet for azureus ville jeg valgt Torrentflux, siden dette er den enkleste måten å administrer torrenter på en distro uten x Lenke til kommentar
C00kie4fuN Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 ClarkConnect kan ikke kjøre azureus out of the box. Hvis du skal det, så må du kompilere x. Har kjørt CC lenge nå, og det er en dønn stabil linux distro med høy ytelse. Istedet for azureus ville jeg valgt Torrentflux, siden dette er den enkleste måten å administrer torrenter på en distro uten x 6357776[/snapback] Å kompilere X? Hva vil det si? Er noe som i allefall hørtes vanskelig ut:p Hvordan funker torrentflux? Lenke til kommentar
C00kie4fuN Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 Bør vel nevne at pcen det skal kjøres på er en slik en Har ennå ikke sjekket om det funker med de fleste distroene Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Burde fungere med dei fleste distroer, men du må kanskje kompilere din egen kjerne hos nokon distroer. Lenke til kommentar
C00kie4fuN Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2006 Burde fungere med dei fleste distroer, men du må kanskje kompilere din egen kjerne hos nokon distroer. 6364218[/snapback] Tror jeg skjønner Men har aldri brukt linux, så jeg vet ikke hvordan det går for seg. Input? Lenke til kommentar
meastp Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Foreløpig kjører jeg rtorrent i ncurses (fungerer utmerket!). Kan jeg fortsette med det på en evt. server? Gir du konfigureringsfila di der det står dette med overvåking av mappe, Mr.Elendig? Lenke til kommentar
C00kie4fuN Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2006 Debian er anbefalt, men hva med fedora? Var ikke det like stort som en cd? Jeg bare tenker på om debian er mer krevende enn fedora. Det er jo tross alt ikke så kraftig pc jeg skal installere på. Debian lastet jeg ned som to isofiler =8 gb. Mens fedora er bare 700mb. Vil det si at den bruker 8 gb av haddisken (håper ikke og tviler på det) Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Debian er nok lettere en FC. Husk at utvalg av pakker har ikke noe med ytelse å gjøre. Du trenger heller ikke å installere alle pakkene. Lenke til kommentar
C00kie4fuN Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2006 oki... Men da var den saken oppklart Lenke til kommentar
C00kie4fuN Skrevet 1. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) hei igjen! Jeg støtte på et problem når jeg skulle installere debian. Etter valg av språk kommer det bare en slags "kommandolinje" Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre dette, evt hva jeg skal skrive. Er inne på debian sin hjemmeside for å få tak i installeringsguide, men hvordan versjon jeg skal velge er for meg et mysterium. Heg har et via-system, så jeg vet ikke hva jeg skal velge.. Noen som kan gi meg tips, evt en guide? *EDIT* Noe galt med dvden som gjør at denne tekst-greia kommer Endret 1. juli 2006 av C00kie4fuN Lenke til kommentar
xoriath Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 ClarkConnect kan ikke kjøre azureus out of the box. Hvis du skal det, så må du kompilere x. Har kjørt CC lenge nå, og det er en dønn stabil linux distro med høy ytelse. Istedet for azureus ville jeg valgt Torrentflux, siden dette er den enkleste måten å administrer torrenter på en distro uten x 6357776[/snapback] Å kompilere X? Hva vil det si? Er noe som i allefall hørtes vanskelig ut:p Hvordan funker torrentflux? 6359076[/snapback] Torrentflux er en php side som styrer tornado eller transmission. X er grafisk linux.. Lenke til kommentar
C00kie4fuN Skrevet 2. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) nå har jeg installert debian. En smal sak egentlig. når jeg booter opp kommer det bare"login:" så skriver jeg root"root" og så passord etter "password". Er det rett? For etterpå kommer det en lang tekst om at debian er gratis osv. deretter kan jeg srive... men hva skal skrives? Eller har jeg gjort noe galt? det er ikke kommet noe grafisk, bare noe kommandolinje-greie.... Endret 2. juli 2006 av C00kie4fuN Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Ja, du har installert debian helt fint. Start "irssi" om du vil ha hjelp med kommandoer o.l fra folk på IRC, de er som oftest veldig hjelpsomme. Men spør gjerne etter en person til å veilede deg gjennom det du vil ha gjort isteden for å slenge ut med spørsmål på kanalen Endret 2. juli 2006 av Trynemjoel Lenke til kommentar
xoriath Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Sist jeg brukte debian, så var det vel startx man måtte skrive... Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Ja, du har installert debian helt fint. Start "irssi" om du vil ha hjelp med kommandoer o.l fra folk på IRC, de er som oftest veldig hjelpsomme. Men spør gjerne etter en person til å veilede deg gjennom det du vil ha gjort isteden for å slenge ut med spørsmål på kanalen 6422295[/snapback] Lag ein bruker og logg inn med denne før du gjør noko anna. Å køyre t.d. irssi som root er å be om problem. Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) Hvis det er en server du holder på med, så er vell det neste målet ditt å koble deg til med SSH fra pcen din, slik at du kan stue vekk serveren i et kott og styre resten fra pcen din? 1. Få boksen på nett. Er du bak router? Skriv ifconfig. Om du har fått IP av enten routeren din eller av ISP'en din bør det være greit foreløpig. Noter eller husk ipadressen. 2. Å logge inn som root er fyfy. Man logger alltid inn som vanlig bruker og skriver su for å bli root. Hvis du ikke har lagd en bruker til deg selv enda, skriv adduser, logg ut, og inn som den nye brukeren. 3. Koble til med SSH. Last ned Putty.exe, kjør putty, tast inn ip'en og trykk open eller hva det nå er i putty. Hvis du kommer så langt uten problemer, kan du slenge serveren i kottet, og se at det fremdeles virker når du skrur den på der. Endret 11. juli 2006 av HolyCow1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå