Gå til innhold

Nytt minnekort = mange ødelagte bilder


Anbefalte innlegg

Kanskje ulike kamera utnytter kortene på ulik måte. Ihvertfall skjedde ingenting med kapasiteten da jeg formaterte kortet mitt nå, og det er over et år siden sist jeg formaterte.

Hvis kameraet lagrer masse nye rare mappestrukturer og slikt hver gang du har tømt kortet, har sikkert formatering mer for seg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnekortet er ikke noen bra backupløsning nei. Det er det for å midlertidig lagre og oppbevare bildene til du får flyttet de til et trygt (tryggere) sted. Noen ganger kan kortene klundre seg til med mye gammelt rask, og da er det sunt å formatere kortet for å slette alt gammelt samt bygge opp en ny filstruktur, og du får kanskje lagret mer på det enn du fikk før du formaterte. Dessuten kan formatering være en løsning om kortet ditt ikke virker som det skal, noe som ofte skjer hvis man ikke formaterer i ny og ne.

Lenke til kommentar
Dessuten kan formatering være en løsning om kortet ditt ikke virker som det skal, noe som ofte skjer hvis man ikke formaterer i ny og ne.

6349308[/snapback]

Vel, nå har det ikke skjedd meg en eneste gang på 7 år, og jeg har som sagt aldri formatert - før nå, for å teste om det hadde "gjemt" seg noe ledig plass.

Men for all del - bare formater i ny og ne hvis det føles tryggere..

Lenke til kommentar
Dessuten kan formatering være en løsning om kortet ditt ikke virker som det skal, noe som ofte skjer hvis man ikke formaterer i ny og ne.

6349308[/snapback]

Vel, nå har det ikke skjedd meg en eneste gang på 7 år, og jeg har som sagt aldri formatert - før nå, for å teste om det hadde "gjemt" seg noe ledig plass.

Men for all del - bare formater i ny og ne hvis det føles tryggere..

6349373[/snapback]

 

Er da ikke noe å krangle på selv om du selv ikke har hatt negative opplevelser med det.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt noen problemer med noen av mine minnekort (Sandisk, TwinMOS og no name), så jeg tror i alle fall ikke at jeg gjør noe galt.

Lurer litt på det med størrelsen på kortet. Er det mulig at kortet er for stort for kameraet? Kanskje det er en teoretisk mulighet for det.

Kan ikke se at trådstarter har svart på om han gikk gjennom portalen med kamera i lommen.

Lenke til kommentar

Har vært borte i tilsynelatende tomme kort (kamera sier det), men med merkverdig dårlig plass. En kikk på en datamaskin avslører at kortet har en haug med tomme mapper. Disse slettes ikke alltid av kameraet, og kan skape både unyttig fyllmasse og tull.

 

bjornk: Har du ennå ikke innsett at selv om du ikke har hatt problemer med dette, så kan andre oppleve det? Du virker veldig arrogant i måten du svarer de som sier de har andre erfaringer enn deg, og hele tiden påstår du at du har rett, og alle andre gjør noe feil med kortene sine. Kan det ikke være kameraet som gjør det? Kan det ikke være at noen kan være uheldige og oppleve at kameraet ved sletting lar det ligge igjen mye slagg på kortet? Innse at andre kan oppleve andre ting enn deg... du har ikke fasiten... for det er det nok ingen som har i akkurat denne saken.

 

Ergo: Opplever man problemer med plassen på et kort, hjelper det ofte å formatere det. Har man ikke dette problemet, er det kanskje ikke nødvendig. Hvorfor det skjer, vet vi ikke, men at kameraet er synderen er en mulig årsak.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg opplevde det samme problemet som trådstarter nå i helga!

Jeg har ett IXUS 65 med 1gb Sandisk SD.

Alle bildene ser bra ut på kameraet, men når jeg tar de ut på PC'en er ca 30% av dem slik som trådstarter sitt, ødelagt.

Noen av bildene ble tatt med dårlig batteri, men ikke de første... Ganske frustrerende.

Så det jeg er i tvil om er jo om det er minnebrikken eller kameraet det er noe galt med.

 

*frustrert*

Lenke til kommentar

Har tatt en god del tusen bilder til nå. Reformaterer CF-kortene for hver gang jeg har overført til MACen.

Prøv å kjøre Norton Utilities og defragmenter, så skal dere få se at det data i hytogpine.

Jeg har til og med formatert på MAC og reformatert i kamera.

 

Har aldri hatt tull med noen av kortene mine (har 10 kort fra 512 til 2Gb).

 

Men det finnes BARE to typer kort/harddisker;

Det er de som har gått istykker og så er det de som kommer til å gå i stykker!

 

Jeg skjønner ikke motargumentene mot å reformatere - er dere redd for noe?

 

Men lykke til!!

Lenke til kommentar
Jeg opplevde det samme problemet som trådstarter nå i helga!

Jeg har ett IXUS 65 med 1gb Sandisk SD.

Alle bildene ser bra ut på kameraet, men når jeg tar de ut på PC'en er ca 30% av dem slik som trådstarter sitt, ødelagt.

Noen av bildene ble tatt med dårlig batteri, men ikke de første... Ganske frustrerende.

Så det jeg er i tvil om er jo om det er minnebrikken eller kameraet det er noe galt med.

 

*frustrert*

6679787[/snapback]

 

Prøv å formater, se om det hjelper. Om ikke, ta med deg minnebrikken og kvittering og få en ny hos nærmeste Sandisk forhandler. Sandisk opererer med 5 års garanti på vanlige brikker. Hos de fleste forhandlere får du da ny brikke over disk.

Lenke til kommentar
Jeg fant løsning på mitt problem ihvertfall.

Når jeg brukte Sandisk sin minnekort-leser ble bildene slik som trådstarter sine.

Når jeg koblet IXUS'en til PC'en med medfølgende kabel og sotfware så ble bildene bra!

Så den Sandisk kortleseren blir arkivert i skuffa!

6685331[/snapback]

 

Hmm, interessant at du sier det. Da må det ha vært noe feil med overføringen fra kortleseren. Lærer noe nytt hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...