Gå til innhold

Hvor lenge vil hovedkortet mitt overleve?


Isbilen

Anbefalte innlegg

Det siste halvåret har chipsetvifta på mitt Asus A8N SLI Deluxe-kort hanglet mer og mer. Den har durt og bråket og av og til ikke gått i det hele tatt. Her om dagen tok den fullstendig kvelden, og jeg gikk inn i BIOS for å slippe å få advarsel om dette under boot, siden jeg har ignorert den før. Jeg tenkte som så at siden vifta ikke går, er det like godt å fjerne den, så jeg tok min trofaste Leatherman, fikk et godt grep rundt vifta og røska til. Vifta løsna fint, og nå står bare kjøleribben igjen.

Nå restarter maskinen automatisk fra tid til annen. Ikke så rart, for chippen er rimelig heit. Jeg mener også at jeg nå får artifacts på video. For det meste røde prikker spredd rundt om. Visste ikke at chipsettet hadde noe med det å gjøre.

Hvor lenge tror folkens at dette kan holde på før kortet tar kvelden?

 

En ting til: Hvis noen tilfeldigvis har skiftet ut chipset-kjøleren sin med f.eks. en slik Zalman-sak, kan jeg gladelig overta den originale for deg. Selv har jeg også en Zalman-kjøler, men har ikke plass til den grunnet forvokst skjermkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus sender deg en ny (mye bedre) vifte uten kostnad om du kontakter dem. Dette fordi de tidlgiere viftene på dette kortet er kjennt for å være dårlig kvlaitet og mange hade problemer med at de stopper opp etter en stund.

 

Ellers så funger så godt som alle slags chipsettkjølere på den.

 

Disse to er gode alternativer:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=ZMNB47J&mcat=c181

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=ZMNB47J&mcat=c181

evt. bruk en aktiv kjøler med vifte om du skal overklokke eller har veldig lite airflow i kabinettet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...