Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

New features / changes compared to the EOS 20D

Redesigned body (more EOS 5D like)

Larger LCD monitor (2.5")

Soft-touch shutter release button

AE/AF lock remains set if shutter is kept half-pressed between shots

Faster startup and wake from sleep times

Direct print button on rear of camera (woo!)

Spot metering

100,000 shot shutter cycle

ISO selectable in third stop steps

ISO speed shown in viewfinder as you change it (still not once changed though)

Selectable 5 or 3 fps continuous shooting

PictureStyles instead of simple image parameters

9,999 images per folder (instead of 100 as per the EOS 20D)

15 menu languages (3 new)

 

REF: Digital Photography Review

Lenke til kommentar

Ja.

Ihvertfall hvis du skal ta noe "action" bilder. Den økede bufferstørrelsen (eller hvordan Canon egentlig har gjort det) i 30D gir deg bl.a. nesten dobbelt så mange bilder i RAW (6 mot 11) (også med .jpg får du mange flere). Dette sammen med spot måling mener jeg er verdt de ekstra pengene.

Lenke til kommentar
Ja.

Ihvertfall hvis du skal ta noe "action" bilder. Den økede bufferstørrelsen (eller hvordan Canon egentlig har gjort det) i 30D gir deg bl.a. nesten dobbelt så mange bilder i RAW (6 mot 11) (også med .jpg får du mange flere). Dette sammen med spot måling mener jeg er verdt de ekstra pengene.

6336554[/snapback]

Enig. Dette kameraet er både mer brukelig og vil kunne holde lengre. Det gir mer å vokse på, også. Men forskjellene er jo ikke store, og hvis 20D i utgangspunktet er i overkant, kan en trygt holde seg til det!

Lenke til kommentar
Litt OT kanskje, men jeg prøver: Kan noen forklare enkelt for meg dette med spottmåling? Jeg har forsøkt å finne det i manualen, men uten hell (Kanskje fordi jeg har 350d :-/ )

6337013[/snapback]

Så vidt jeg vet har ikke 350D spotmåling. Jeg vet ikke om de har partial-lysmåling, slik som 20D har. I praksis vil 20D's partial-lysmåling kunne gi det samme presisjon som spot, når det brukes på nært hold (portretter osv). Landskap vil kunne nyte godt av det nye egenskapen til 30D, men også her vil partial være et godt alternativ. Det har ganske snevert måleområde det også.

Edit: Partial kan betegnes som "jukse-spot", hvis man trekker en analogi til f.eks. makro.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Litt OT kanskje, men jeg prøver: Kan noen forklare enkelt for meg dette med spottmåling? Jeg har forsøkt å finne det i manualen, men uten hell (Kanskje fordi jeg har 350d :-/ )

6337013[/snapback]

Så vidt jeg vet har ikke 350D spotmåling. Jeg vet ikke om de har partial-lysmåling, slik som 20D har. I praksis vil 20D's partial-lysmåling kunne gi det samme presisjon som spot, når det brukes på nært hold (portretter osv). Landskap vil kunne nyte godt av det nye egenskapen til 30D, men også her vil partial være et godt alternativ. Det har ganske snevert måleområde det også.

Edit: Partial kan betegnes som "jukse-spot", hvis man trekker en analogi til f.eks. makro.

6337410[/snapback]

 

350D har følgende lymålinger:

 

1. Evaluerende lysmåling

2. Partiell lysmåling (Konsentrert rundt senter, og måler lyser på ca. 9% av

søkeområdet)

3. Sentervektet lysmåling

Endret av royrogers
Lenke til kommentar

Egentlig trenger man sjelden det ekstra trange måleområdet som man får med spot. Partial er tross alt bar 9% av bildet, og det er jo ganske snevert, det også. Spot er riktignok mer snevert, men det er sjelden man trenger det. Mange liker å bruke spot til portrettfoto, men til dette bruket egner partial seg like godt. Selv har jeg aldri følt behov for ekte spot, selv om mitt forrige slr hadde det. Jeg klarer meg fint med "juksespot".

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg kjører selv manuell modus ved portrettfoto. Man vil jo ha identisk eksponering over hele bildeserien helst. Særlig hvis man er innendørs og har lik lysetting hele tiden.

 

Når dette er sagt, så kan jeg jo nevne at mitt kamera står på evaluerende måling hele tiden. Det er ytterst sjelden den "bommer" i denne modusen. Det virker som om den vurderer eksponering utifra hvor du har fokusert. På denne måten treffer eksponeringen riktig utifra hva du vil ha som motiv.

Endret av Irios
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...