Gå til innhold

Oppgradering, socket 939 eller AM2?


Anbefalte innlegg

Hei, skal oppgradere/kjøpe ny pc, kommer ann på hvilke deler jeg tar vare på.

Har budsjett på 6000.- Burde jeg da kjøpe et socket 939 eller AM2 system. Kjøper jeg 939 vil jeg sannsynligvis få bedre deler siden da kan jeg ta vare på ram og kansje skjermkort. Kjøper jeg AM2 vil det bli mer fremtidsrettet, men ikke så bra deler. Men når jeg ikke har så høyt budsjett vil det da svare seg å kjøpe AM2, viss jeg skal oppgradere delene en gang må jeg nesten byttet ut alt igjen uansett. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CPU: Intel celeron 2.6Ghz

Ram: Infineon pc2700 512mb

skjermkort: nVIDIA geforce MSI 6600GT AGP

Harddisk: Samsung 80GB 7200rpm, Maxtor 160GB 7200rpm

Hovedkort: Intel 845GE chipset

Mus: Logitech MX 518

Sjerm: crt Medion 19"

Strøm forsyning: NorthQ kingkong 400W

Casemode: akasa vifte med 4 red LED, AC Ryan Molex Quad Splitter 5xUVLED blue, plexi glass i sidedør, 2 kalkatoder og et uv lysrør.

 

Det er din gamle pc?

 

Rammen er ikke noe å ta med seg videre uansett, ville nok kasert skjermkortet også. Beholdt kassa, PSUen, harddisken, skjermen og musa.

 

Prisen på X2 skal ned snart, så er iallefall verdt å vente på det. Ser vel ingen stor grunn for å holde på s939 siden du bør ha nytt hk, minne og cpu.

Lenke til kommentar

Dette er min nåværende hardware:

 

Prosessor: Intel Celeron 2.6 Ghz 400Mhz fsb 128kb cashes socket 478

Hovedkort: Fujitsu Siemens D1520 socket 478 shipset i845GE

Ram: 1 Corsair 512MB PC3200 cl 2.5 og 1 Infineon 512MB PC2700 cl 2.5

Skjermkort: MSI Nvidia Geforce 6600GT 128MB AGP

PSU: NorthQ Kingkong 400W

HDD: Maxtor 160GB 7200RPM 8MB Cashes IDE

CD/DVD: Nec ND-3540A DVD brenner og HL-DT-ST DVD-ROM

 

Skal selge hk, spu, harddisken og den pc 2700 ram brikken, men tenkte jeg kunne ta vare på den pc3200 å kjøp en til?

Lenke til kommentar

Jeg hadde iallefall gått for AM2, egentlig mest for den er nyest, emn den har jo støtte for ddr2 ram, har egentlig ikke satt meg så mye inn AM2 sokkelen, men siden AM2 er nyest, kommer de nyeste tingene til å passe AM2 hk :)

 

ikke noe vits å ta vare på den 512 brikken, kjøp heller 2*1024, å hvist du velger å gå for am2 sokelen, så behøver du iallefall ikke å ta vare på den ;)

 

EDIT: så du hadde forandret på en del ting her siden du startet tråden, et ganske stramt budsjet, da burde du kansje heller gå for 939 å spare på brikken...personlig hadde jeg spart litt til, ca 10-12k før jeg skulle kjøpe meg ny maskin, emn jeg tror et "nytt" 939 system vil bli en del billigere enn am2

Endret av kt600
Lenke til kommentar
Jo, men er det ikke noen DDR2 hastigheter som er tregere enn pc3200 pga. cas latency? Er det en hastighet av DDR2 dere annbefaler å kjøpe, mest for pengende?

6334051[/snapback]

 

Du må se hva hovedkortet du kjøper støtter, før du kan begynne å tenke på hvilken ddr2 ram du skal kjøpe..altså, først bestemme deg for hovedkort ;)

Lenke til kommentar
Det er ikke slik det fungerer..ikke noe som tilsvarer pc3200 i ddr2 :)

brikkene som støtter(er) ddr2 har høyere nummer, de er raskere enn pc3200.

 

Du må bare se hva hk støtter

6333581[/snapback]

to ting

 

den første: ddr2 er ikke nødvendigvis raskere enn ddr, mine EB brikker klarer over 7100mb båndbredde ved 255mhz, mens et sett ddr2 800 brikker klarer "bare" 7000mb båndbredde. vd sin max speed.

 

men det er andre fordeler ved ddr2 kjøp da sef.

 

og den adnre tingen, det er MAX 4 linjer i signaturen din, vennligs fiks dette da du har en utrolig plagsom signatur

Lenke til kommentar

Må jeg bytte ut PSUen også da? Har en NorthQ 4001A 400Watt. Den har ikke

PCI-e, sata strømplugg og er ikke sikker på hvor mange pinner den har på hovedkort pluggen kan jeg bruke en adapter til det? Er psu kraftig nokk til et AM2 system med 1-2 hdder, nvidia geforce 7600/7900GT skjermkort og Dual core cpu?

Lenke til kommentar
Må jeg bytte ut PSUen også da? Har en NorthQ 4001A 400Watt.  Den har ikke

PCI-e, sata strømplugg og er ikke sikker på hvor mange pinner den har på hovedkort pluggen kan jeg bruke en adapter til det? Er psu kraftig nokk til et AM2 system med 1-2 hdder, nvidia geforce 7600/7900GT skjermkort og Dual core cpu?

6338077[/snapback]

 

 

http://www.northq.com/products/powersupply/nq4001al.html

 

du kan ringe shg.no

komplett.no

 

den har 18 A på 12V+

 

35A på 5V

 

26A på 3.3V

 

tror det holder prosessoren skal vistnok bare bruke 89 watt som er nokså likt single core, så du kan beholde den. 7600gt bruker 80 watt.

 

det kommer annpå disse railene, fordi den prosessor skal ha så mye fra den og den, så skal skjermkortet også ha fra den og den og tilslutt så ender enn på kansje en av disse railene er ustabile, kansje 18 amper er for lite til dual core cpu og skjermkort samtidig. jeg tror det vil fungere problemfritt.

 

som du ser innpå er

så har den 20/24 du kan justere selv, dvs det er en 24 ledning som er kuttet i 2.

fungerer som 2 ledninger i 1, bare å bøye 4 pins ledningen som er ferdig avkuttet fra

produsent i siden.

 

http://www.northq.com/products/powersupply/nq4001al.html

 

hvis det er samme versjon da, du kan jo lese på den. tviler på du trenger ny strømforsyning.

 

du kan jo fortsatt bruke rammen du har på et 939 system kjøpe 512ram til så har du det du trenger. da kan også spare enda mer på å kjøpe single core prosessor til 1000kr for 2.2ghz 512 ram 300kr, hovedkort 500kr, skjermkort 1500-2300kr.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...