Gå til innhold

Hjelp til å bygge PC


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg skal bygge meg en pc til høsten og i den anledning har jeg et par spørsmål. Jeg har lagt til oppsette mitt litt lengre ned, lurte på om dere kunne gå gjennom den å se om det er noe deler som ikke passer sammen.

Det er første gang jeg skal bygge og vet ikke helt hvilke deler som passer sammen.

 

Skjerm: 21" Samsung Syncmaster 215TW

 

Prossesor: AMD Athlon 64 3800+ sokkel AM2

 

Hovedkort: Asus M2N32SLI Deluxe (Nvidia nForce 590 SLI)

 

Minne: OCZ DDR2 Value Pro Series PC-5400 2048MB

 

Harddisk: Maxtor DiamondMax 10 300 GB S-ATA

 

Skjermkort: XFX GeForce 7600 GT, GeForce 7600GT, 256MB GDDR3

 

Kabinett: Cooler Master Centurion 534 Sort/Sølv

 

DVD-RW: Nec ND-3550

 

Strømforsyning: Aspire Aspire Chameleon Aluminum 550W

 

Tastatur/Mus: Logitech Cordless Desktop S 510 Media Remote

 

 

Jeg er ikke noe særlig gamertypen, vil bare ha en kraftig maskin. Derfor har jeg heller ikke lagt stor vekt på skjermkort.

Har jeg behov for ekstra lydkort og nedkjøling?

 

Det hadde vært fint å få tilbakemelding om noe som bør byttes/forbedres.

 

Jeg har et budsjett på 15000 kr, vil helst ikke overskride denne.

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøling vet jeg ikke om du kommer til og trenge ekstra av. Boxed viftene er kurante de, men de bråker. Så om du ikke liker bråk- kjøp med vifte til skjermkortet,hovedkortet(passiv) og prossesoren.

 

Ser greit ut det oppsettet. Men om du skal ha den til HØSTEN har det kommet så mye annet at den der ikke vill være til salgs hos netshoper osv.!

 

Vent heller og se du.. Kommer mange nye sokler og prossesorer på 3-4mnd.

Lenke til kommentar

Du bør kjøpe dobbeltkjerne. Dobbelkjerne (kan leses ut av ordet) består av to kjerner, det vil si at prosessoren kan holde på to tråder samtidig. Hvis et program støtter SMP vil programmet benytte begge kjernene, og få utført oppgaven mye raskere enn en kjerne. Støttes SMP ikke, prosessoren kjøre to programmer sammtidig, uten ytelsestap som du vil oppleve med singel kjerne.

Lenke til kommentar

det løste valget med enkel- og dobbelkjerne, det blir lett dobbelkjerne.

 

Nå har jeg gjort noen endringer siden sist, har bytta harddisk, skjermkort og minne. Disse er nå:

 

Harddisk: Western Digital Caviar 320GB S-ATA, cache 16MB, båndbredde Serial ATA/300

 

Skjermkort: Gigabyte GeForce 7600 GT Silent Pipe II

 

Minne: OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch. PC2-6400 2x1024MB 800MHz

 

Blir det noe konflikter når jeg benytter disse komponentene med de andre?

 

Dere sier at prisen på dobbelkjerne prosessor vil falle snart, når er dette?

 

Jeg har tenkt å bygge maskinen i midt i august ved skolestart, og blir sikkert å kjøpe deler hvis det er noen av disse som kommer på tilbud. Jeg skal f.eks kjøpe minnebrikkene i løpet av uken her, siden det er ukenstilbud på netshop. Er dette lurt eller bør jeg vente litt med dette, er det slik at prisen på minne også blir å falle i nærmeste framtid?

 

Vet noen man må betale noe ekstra når man kjøper på netshopbutikken i oslo?

Lenke til kommentar

For all del ikke kjøp noe rett før du skal bygge PC-en, da sparer du en haug med penger ;)

 

Mao; ikke kjøp rammen din nå ! (Hvis du ikke skal kjøpe resten ac PC-en før til høsten/sensommeren)

Endret av Sir Eatsalot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...