Gå til innhold

Uskarpe bilder og lukkertid.


Anbefalte innlegg

Regelen om at brennvidde er omlag lengste lukkertid, gjelder den ?

 

Tok et bilde med min eos 20d med 17-40 oppe i skauen, hadde den på P. Lukkertiden ble satt til 120 med iso 100.

Stillte isoen til 400 og valgte tv til 400. Det første bildet ble uskarpt, det andre var helt skarpt.

På et 15*10 bilde er det første ok, men blåser du det opp i 1:1 på pc'n blir det uskarpt.

 

Er det noen andre som har meninge rom dette ?

 

kW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant. Så spørsmålet er egentlig, hvor store forstørrelser kan en ta på tommeltottregelen lukkertid > brennvidden?

 

Forresten tommelregelen er ment på 35mm film, det skal sikkert ikke mye til en kamerarystelse om brennvidden=lukkertiden. Tv=400?? må være ute av fokus i såfall?

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Jeg antar du mener at lukkertiden bør være minst så kjapp som (1/brennvidden)? Men hvorfor oppgir du her ISO-verdier, mens du ikke sier noe om brennvidden (bortsett fra at objektivet er 17-40mm)? Det høres ut som om du blander ISO-verdi og brennvidde, men det kan jo hende du bare har formulert deg litt merkelig ;)

 

Selv på din lengste brennvidde (40mm) bør 1/120 sekund være mer enn kjapt nok. 1/40 sekund er nok hvis du er stø på hånden, mens 1/80 sekund bør være nok for de aller fleste.

 

Gi oss eksempelbildene, så vi kan vurdere dem.

 

Ja, regelen (ihvertfall slik jeg formulerte den) er fortsatt en grei pekepinn. Men den er lagd for 35mm film. Jo større oppløsning kameraet ditt har, jo større uskarphet (i forhold til pixlene) vil kamerabevegelsene medføre. Mao bør antakelig regelen justeres noe på et kamera med 40 megapixler i forhold til et kamera med 1 megapixel.

Uansett, du har 20D og "regelen" bør være passelig å følge også. Ihvertfall følger jeg den med bra hell på min D70, som har omtrent samme oppløsning.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...