Gå til innhold

Panasonic NV-GS180 - Kvalitet på opptak?


Anbefalte innlegg

Har lest en god del tester i det siste, og valget landet på Panasonic NV-GS180. Lurte på om noen hadde dette kameraet og kunne legge ut et lite videoklipp for å vise kvaliteten på videoopptak?

 

Tenkte å kjøpe dette, men ville sammenligne litt med det jeg allerede har (kjøpte et billig jvc DV kamera for 3000 i fjor) før jeg kjøper/velger en dyrere modell.

Elkjedene i nærheten har ikke kameraet inne, så jeg har desverre ingen mulighet for å fått testet kvaliteten før jeg kjøper det, men regner med at noen her inne kan vise hva kameraet er god for :)

 

På forhånd, takk

 

 

Edit:

Lurte også på om noen visste om det fantes trådløs fjernkontroll til denne og større batteri?

Endret av RoutineX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurte også på om noen visste om det fantes trådløs fjernkontroll til denne og større batteri?

Større batteri finnes, DDMR.no har i hvert fall, største utgaven (CGA-DU21, 2040mAh) koster en drøy tusenlapp. Samme som til andre Panasonic-kameraer.

 

Den har også trådløs fjernkontroll, det følger med standard.

 

Se også mer info her...

Lenke til kommentar
Lurte også på om noen visste om det fantes trådløs fjernkontroll til denne og større batteri?

Større batteri finnes, DDMR.no har i hvert fall, største utgaven (CGA-DU21, 2040mAh) koster en drøy tusenlapp. Samme som til andre Panasonic-kameraer.

 

Den har også trådløs fjernkontroll, det følger med standard.

 

Se også mer info her...

6323932[/snapback]

 

Ah, takker :D.

 

Så var det bare klipp. Ingen som har? Trenger ikke å være av noe særlig. Kan også skaffe webplass hvis det er et problem.

 

En annen ting. Sjekket den prisguiden for kameraet og det virker som at ingen har kameraet inne =/ noen som har mer status på det der? eller vet en plass hvor de selger det? Kunne tenkt å hatt det innen jeg drar på ferie om 3 uker. Begynner å få deja-vu av fjorsommeren da jeg stresset med å få tak i PowerShot S2 IS. Fikk det heldigvis samme dag som vi dro fra XD.

Lenke til kommentar

Uten å være spesifik kan jeg si at jeg bor oppe i kalde Nord-Norge :p

 

En annen ting jeg glemte å spørre var at jeg også vurderte 300 modellen og har ikke skjønt det helt med effektiv oppløsning i MP på kameraene.

 

Det står f.eks 2.3MP effektiv oppløsning når man tar bilde med 180 kameraet, men hvor mange effektive MP er det når man tar opp video? Eller kan man bruke megapixel begrep når man snakker video, eller er det bare bitrate vi bruker? Tenker hvordan man kan finne ut hvor mye bedre videokvaliteten på et kamera er sammenlignet med et annet. Om MP hadde noe å si her, eller om alle hadde samme bitrate, men det er forskjell hvordan farger blir behandlet, lysstyrke osv. Kan hende jeg er helt på bærtur her :blush:. Har liksom ikke sett noe av denne type informasjon på tester og liknende.

 

Sånn som jeg forstod det så er det ca 0.8MP pr CCD på dette kameraet da? Stillbilder er noe jeg ikke kommer til å bruke i det hele tatt, så om videokvaliteten på 180 vs 300 ikke er så forskjellig, og dv-inn trenger jeg ikke, så er det lite vits i mitt tilfelle å oppgradere til 300 utgaven (og 500 blir for dyrt for mitt bruk).

Endret av RoutineX
Lenke til kommentar

Oppløysninga på video er akkurat den same for alle DV-kamera. Dei følgjer TV-standarden PAL, og tek opp med ein oppløysning på 720*576 pixlar (pixlane er rett nok ikkje heilt kvadratiske, so det tilsvarer 768*576 for 4:3-video og 1024*576 for 16:9-video med kvadratiske pixlar, slik som på ein PC-skjerm.) Når kameraprodusentar skryt om høg oppløysning er det dette kun for stillbilete, og dermed urelevant for ganske mange. Bitraten og frameraten er òg identisk frå kamera til kamera, ettersom dei alle bruker same format.

Lenke til kommentar

Takker, da ble man litt klokere, men samtidig litt mer forvirret :p

 

F.eks hvis jeg sammenligner Panasonic NV-GS180E-S med Panasonic NV-GS300E-S.

(https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.php?pids%5B%5D=41628&pids%5B%5D=41623&Sammenlign=Sammenlign)

 

Forskjeller (hva 300 har i forhold til 180):

Innebygget blitz; trenger ikke

Større LCD skjerm; trenger ikke

DV inn; trenger ikke (er vel dette som gjør prisen høyere)

 

Og det var vel det. Jeg vil da regne med at jo dyrere kamera, jo bedre resultat skal det bli når man overfører til pc'n? Var dette jeg lurte på. Har det med optikken, eller noen andre "dingser" man kan sammenligne for å se hvordan videopptakene blir? Jeg kjøpte i fjor et JVC GR-D23E, som var et helt greit nybegynnerkamera for noen tusen kroner. Da jeg overførte video for første gang fikk jeg litt sjokk nårr jeg så resultatet. Filmen er bra kornete og fargen er mye mer blass enn det det er på skjermen når man ser i videokameraet.

 

Derfor returnerer spørsmålene til tidligere post og topic. Hvordan kan man se hvilket kamera som får best opptak? Det er vel klart at et kamera til 6000 bør ta bedre video enn 2000 uansett om det er samme bitrate/oppløsning, og er det ikke noen som har et lite klipp av film de har tatt med sitt GS180 sånn at jeg og andre som også lurer på dette kan sammenligne med kvalitetet på kameraet jeg allerede har. Så det var en post med video opptak av GS500, men linken var død når jeg fant den.

Lenke til kommentar

Hva GS-300 har i forhold til GS-180

 

-Optisk bildestabilisator

-Leica optikk

-Ekte widescreen, og widescreen skjerm som unngår maskering oppe og nede/strukket bilde ved Widescreen opptak

-Mer innstillingsmuligheter?

-De tre tingene du nevner

 

Sikkert flere ting også som jeg ikke kommer på nå :)

Forskjellen mellom GS-280 og GS-300 er kun at GS-300 har DV-inn i tillegg til DV-ut. GS-280 har kun DV-ut, så kanskje GS-280 er et bedre valg for deg om du ikke trenger DV-ut?

Lenke til kommentar
kanskje GS-280 er et bedre valg for deg om du ikke trenger DV-ut?
Der skulle det vel stå inn...

 

Optikken har mykje å seie for kvaliteten på bileta. I forhold med lite lys vil òg den fysiske storleiken på biletbrikkene ha noko å seie. Større biletbrikker kan ta imot meir lys, og vil prestere betre.

 

GS300 har vel ikkje ekte widescreen, om ein skal tru Camcorderinfo (og den europeiske modellen er like den amerikanske på dette punktet):

Wide Angle (8.8)

We tested the PV-GS300 for the width of its recording field when zoomed all the way out in both 4:3 and 16:9 modes, in part to determine if the camcorder has true widescreen. The answer is no, the GS300 does not have true widescreen. In 4:3, the camcorder had a wide angle of 44 degrees. In 16:9 mode, the camcorder had a wide angle mode of 46 degrees. This minor difference indicates that the GS300 uses a subtractive (cropping the top and bottom) rather than additive (adding information on the sides) method to achieve a 16:9 frame. A larger difference of 10-14 degrees between 4:3 and 16:9 modes would have indicated true widescreen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...