Gå til innhold

Finnes det Xubuntu liveCD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg prøvde nettopp å hive inn xubuntu på en PII 233 boks med 64 mb ram.

Det virket som at cd'en var korrupt. Jeg valgte en annet iso en den vanlige til intel 86 da den ble anbefalt bl.a. hvis jeg hadde mindre en 128 mb ram.

Jeg trodde at Live-cd skulle være inkludert i de nyeste *buntu distroene.

Er det noen som kan hjelpe meg med en livecd? Har egentlig bare tenkt å komme meg inn på maskinen og ta litt backup med en usbpenn, siden windows 98 SE som allerede var innstallert krevde drivere. Etter jeg har tatt backup er planen å legge inn *BSD på den.

Setter pris på hjelp.

Mvh.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

LiveCD med GUI er nok ikke å anbefale med så lite minne. Last heller ned en rescue-distro (Busybox med nødvendige programmer) for å ta backup.

Skrevet
LiveCD med GUI er nok ikke å anbefale med så lite minne. Last heller ned en rescue-distro (Busybox med nødvendige programmer) for å ta backup.

6317142[/snapback]

Prøver Knoppix. Duger det? Er jo bare for å legge noe over på en usb-pen for deretter å formattere.

Skrevet
Så lenge du ikke booter til GUI så går det nok.

6317205[/snapback]

Har ikke skills i kommandolinja enda... Hvilket GUI er det som er inkludert med Knoppix? Det bør vel gå greit når maskinen taklet windows 98 SE?

Skrevet

Sist jeg sjekket så er det KDE.

At Win98 fungerer betyr bare at maskinen din takler OS som nesten er 10år gammel.

Hvis du i det hele tatt har tenkt deg en behagelig opplevelse i Linux bør du ha 256mb.

Skrevet
Sist jeg sjekket så er det KDE.

At Win98 fungerer betyr bare at maskinen din takler OS som nesten er 10år gammel.

Hvis du i det hele tatt har tenkt deg en behagelig opplevelse i Linux bør du ha 256mb.

6317307[/snapback]

Ja men denne boksen er tiltenkt til gateway bruk. Skal jeg ha en behagelig opplevelse, hiver jeg *buntu inn på den maskinen jeg bruker til vanlig slik jeg har gjort tidligere.

Når jeg får litt mer hardiskplass, skal jeg legge inn Dapper på laptopen jeg sitter på nå. Enten i single eller dualboot.

Skrevet

Alternate-CD er installasjons-CS cd uten Live-CD, skal du ha live-CD'en må du laste ned den vanlige versionen.

Hvis du skal ha noe GUI til den PC'en så bør du finne en distro som benytter seg av gamle versoner eller et GUI som krever minimalt. Kan jo prøve Feather Linux og DSL?

Men uansett, med så lite minne... lykke til. Laveste jeg har prøvd en live-CD på er 128MB RAM (tror jeg, om det ikke var mer) med Feather Linux og det gikk greit nok.

Skrevet

DSL fungerte. Men jeg fant ikke en filbehandler hvor jeg fant alle hardiskene.

Er det noen som kan forklare hvordan jeg kan få tilgang til de andre partisjonene. F.eks. FAT32-partisjonene som win 98 SE brukte?

Takk for hjelpen :)

Skrevet
Knoppix har bestandig KDE . Gamle Gnoppix (senere Ubuntu) hadde Gnome. :)

6321821[/snapback]

I nyeste Knoppix som er på DVD så kan du vel velge om du vil bruke KDE og Gnome om jeg ikke tar feil. Det finnes Knoppix-varianter som tar for seg så og si alle GUI'ene.

Skrevet (endret)
KDE 3.5.2, GNOME 2.12

Har man sett, det visste jeg ikke, skal si det har skjedd ting på den der fronten også.. Det var jo en gledelig nyhet :cool:

Endret av BeFs
Skrevet

Boksen har visst 96 mb ram.

I hvilken mappe eller hvor finner jeg partisjonene i xfce? Er inne via live-cd'en nå, men jeg finner ingen av partisjonene, skal de ligge i boot eller home mappa?

Jeg spør siden det går litt tregt. Mulig det er fordi jeg bruker live-cd fremfor en installasjon på hardisken.

Setter pris på svar.

Skrevet

Det går nok tregt fordi du bruker live-cden ja. Tror du vil merke en betydelig forskjell når du har lagt det inn.

Men selv jeg synes det går en smule sirup her, bruker laptop, Intel Centrino 1.3GHz og 256MB ram. Xubuntu installert.

Skrevet (endret)

Jeg regner med at det blir

sudo mkdir /media/harddisk *trykk enter*
sudo mount -t vfat /dev/hda1 /media/harddisk *trykk enter*

Endret av BeFs
Skrevet

Når jeg trykker på installer-ikoner, jobber bare maskinen uten at noe skjer.

Noen som vet om jeg kan starte den på en annen måte som ikke krever så mye ressurser?

F.eks. via terminal?

Takk for svar.

Skrevet

Selv på min laptop, 1.4GHz Centrino, 256MB ram, gikk dette ganske tregt.

Ble en del bedre når jeg fikk installert.

Men tror ikke jeg kommer til å ha xubuntu dapper på maskinen så lenge, for det er et lite slit å bruke maskinen. Alt føles som sirup. Kan bruke 5min på å bytte mellom vinduer (ikke overdrevet).

Tror nok jeg ville ha valgt en litt mindre tung distro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...