Gå til innhold

Ikke lyd i Flash


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke dette en typisk ESD/aRts bruker lydkortet mitt mens jeg skal spille av noe med ALSA/OSS?

 

Dobbeltsjekk at ikke noe annet bruker lydkortet ditt.

6317254[/snapback]

Nei, eller hvis det vil si at jeg ikke får spilt av lyd i flash om jeg har xmms oppe eller noe så var det det første jeg tenkte på, men det er litt frustrerende! Har jeg xmms eller et ennet program som krever lyd så må jeg lukke både programmet som bruker lyd og starte Firefox på nytt for å kunne spille av flash med lyd. Er dette en del av buggen eller er det bare instillinger?

Lenke til kommentar

En del av buggen. Det finnes to lydsystemer til linux - et gammelt og et nytt. Det gamle heter "OSS" som står for "open sound arcitecture", og rent bortsett fra at det er åpent så er det ganske dårlig - det støtter f.eks. bare ett-program-spiller-en-lyd-omgangen på de aller fleste lydkort.

 

En nyere variant er "ALSA" - "advanced sound architecture" - og er regnet for å være ett av de bedre lydsystemene på markedet, noen sier det er det beste.

 

Problemet er at en del gamle (*host* proprietære *kremt*) programmer bruker OSS...

 

En helt annen ting er "hvorfor i alledager har ikke ALSA et skikkelig OSS-kompatibilitetslag?!?"...

Lenke til kommentar
Problemet er at en del gamle (*host* proprietære *kremt*) programmer bruker OSS...

6326454[/snapback]

Det mest ekstreme eksempelet på *host* properitære *kremt* programmer som bruker OSS, er Skype. Skype for Linux kom i 2004 og implementerte OSS i et program hvor lyden "er" programmet. Jeg kommer faktisk ikke over det. Så hvis noen ringer deg på skype mens du hører på musikk, hører man ikke ringelyden.

Lenke til kommentar
En del av buggen. Det finnes to lydsystemer til linux - et gammelt og et nytt. Det gamle heter "OSS" som står for "open sound arcitecture", og rent bortsett fra at det er åpent så er det ganske dårlig - det støtter f.eks. bare ett-program-spiller-en-lyd-omgangen på de aller fleste lydkort.

 

En nyere variant er "ALSA" - "advanced sound architecture" - og er regnet for å være ett av de bedre lydsystemene på markedet, noen sier det er det beste.

 

Problemet er at en del gamle (*host* proprietære *kremt*) programmer bruker OSS...

 

En helt annen ting er "hvorfor i alledager har ikke ALSA et skikkelig OSS-kompatibilitetslag?!?"...

6326454[/snapback]

 

De fleste problem fikses med å ha et skikkelig lydkort/driver. De fleste kort fra Creative fungerer glimrende da de har HW-miksing. Selv integrerte lydkort fra Intel støtter to kanaler (iallefal de kort jeg har). Fikler man nok med asoundrc er det fint mulig å mikse mellom ALSA og OSS på dårligere kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...