Gå til innhold

Ang artikkel "Utvis forsiktighet i bruktmarkedet"


Anbefalte innlegg

Er det noen andre som har lest denne artikkelen og finner en rekke feil? Jeg måtte humre for meg selv en rekke ganger da jeg leste igjennom den.

 

Hardware.no:

"lagringsplass oppgis som kjent ikke i Megabits"

"Dette er selvsagt svindel på høyt plan"

 

Som et eksempel så har min nye Sony minidisc spiller reklame på esken for å ha "Hele 2Mb" buffer. I følge hardware.no har sony gjort noe ulovlig ved å selge meg denne spilleren ettersom buffer minnet er oppgitt i Megabit(Mb) og ikke MegaByte(MB). Heller tvilsomt?

 

Det stopper ikke der. Ettersom denne saken inneholdt et CompactFlash kort tok jeg et kjapt søk på nettet for produsenter som lager flash minne. Etter en stund fant jeg en produsent som oppga sine flash brikker som Byte og bit, alle de andre oppga bare som bit.

 

Skjerp dere hardware.no! dette viser dårlig research, og manglende kompetanse generelt!

 

Her i Norge kan man selge akkurat de varene man vil med akkurat de spesifikasjonsmetodene man vil til den prisen man vil! (Så lenge varens stand som f.eks. sliteskader og riper tilsier prisen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm...

 

trur nok eg hadde blitt ganske #"%¤#%&¤"# viss noken hadde selt meg ein 120 Gb disk.....

 

ser ingen grunn til at selger skal oppgi størrelsen i Gb i staden for GB, viss det ikkje er for å LURE kjøparen....

 

viss det "Talon" skriv om sony er rett vil eg kalle det tvilsom marknadsføring....

 

PS: ser at du er registrert i dag "Talon"... hmmm... også tvilsomt.....

Lenke til kommentar

antall meldinger 1 registrert i dag...ingen som gidder og ta deg seriøst når du ikke klarer og bruke ditt ordentlige nick. Hvis ikke du klarer og stå for det du sier kan du like gjerne holdekjeft :razz: syntes jeg da... ang denne saken så mener jeg at det egentlig bare er tullinger som blir lurt, men jeg vet at jeg kunne fort blitt svindla jeg og det er ikke alltid du tenker over feks bit og byte når man alltid bruker byte på minne og hdd størrelser

Lenke til kommentar

Det å oppgi størrelsen på harddisker i bits, er veldig tvilsomt. INGEN produsenter gjør det, og alle forhandlere bruker konsekvent Byte. Den eneste grunnen til å bruke bits, er for å lure andre til å tro at det er snakk om byte, og dermed få en uhørt høy pris på en gammel og liten harddisk.

Talon har vel kanskje solgt noen harddisker selv? Med størrelse oppgitt i bits selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Jeg vil oppfordre alle som har vært utsatt for slikt om å politianmelde det.

 

Og de som har ressursene til det burde gå til sivilt søksmål. Da vil det fort gå ut over fortjenesten til svindlerne. Fortjenesten fra en svindel-solgt disk spises opp av hans advokat på en time, og din egen advokat får du sannsynligvis igjen såfremt han har midler igjen når han er dømt.

Lenke til kommentar

Postet: 2002-10-11 17:46

Talon skrev:

"Som et eksempel så har min nye Sony minidisc spiller reklame på esken for å ha "Hele 2Mb" buffer. I følge hardware.no har sony gjort noe ulovlig ved å selge meg denne spilleren ettersom buffer minnet er oppgitt i Megabit(Mb) og ikke MegaByte(MB). Heller tvilsomt?"

 

Dette er ikke nødvendigvis riktig. Hurtigbuffer i en minidisc er ikke så stor at den vil oppgis i MBytes, men i Mbits. 250kB buffer er ganske mye til å være en minidisc. Dermed er det ikke tvilsomt å skrive "Hele 2Mb buffer".

 

Det er derimot tvilsomt å skrive 120Gb når man snakker om harddisker, fordi normen tilsier at man oppgir størrelser i MB eller GB når man snakker om harddisker.

Lenke til kommentar

Første gang jeg bruker forumet. En gang må være den første. Rett og slett fordi dette er den første saken jeg har følt for å kommentere ettersom den inneholder så mange feil :smile:

 

Poenget er ikke "min troverdighet" fordi det er første gang jeg skriver på forumet. Alt det som er skrevet er verifiserbar informasjon alle kan lese seg til.

 

Hvorfor synes du Sony bruker "tvilsom" reklamasjon når de klistrer på at min spiller har 2Mb buffer?

De oppgir bare spesifikasjonene som produsenten av flash minnet har gitt dem.

 

Som noen få eksempler på produsenters bruk av Mb/Gb:

http://www.intel.com: "Available in densities from 64 Mb to 256 Mb"

http://www.amd.com: "High-density Flash from 16 Megabits to 1 Gigabit and beyond"

http://www.samsungelectronics.com: "the K9K2GXXX0M is 2G bit"

 

Om du begynner å undersøke litt finner du kjapt ut at langt over halvparten av alle lagringsbrikkene i maskinen din(om ikke alle) er oppgitt i bit, ikke Byte.

 

Jeg kan være enig i at salg av harddisker som bit er litt mer .. uetisk.. enn flash minne(eller lignende), men det er fremdeles ikke ulovlig så lenge det er spesifisert at det er bit, og ikke byte. I høyttaler industrien mangedobler man ofte antall "Watt" en høyttaler har ved bruk av forskjellige formler. Det er ikke vanskelig å finne 400Watts høyttalere til 300kr i en lokal butikk. Dette selv om høyttalere med 5-10Watt kan spille mye høyere og ha bedre effekt. Dette er lov, rett og slett fordi spesifikasjonene oppgitt fremdeles er rett, selv om de "lurer" kunden. Noe å tenke over

 

PS: Ikke klag på mitt nick, når du selv går under NoNamed. Et nick er et nick, ikke et ordentlig navn :smile:

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Talon på 2002-10-11 18:52 ]

Lenke til kommentar

En bør ikke henge seg opp i hvorvidt lagringskapasitet kan skrives i bit eller byte.

 

Hva så om både AMD og Intel bruker bit?

Det forhindrer ikke at denne selgeren prøvde å selge noe til 6x normalpris. Det er jo helt på viddene! 128MB Compact Flash får du rundt 500,-!

 

Når han da skriver Mb istedet for MB, så finnes det ingen tvil hos meg om at denne fyren er en luring. Mb/MB - det er liten forskjell, og ikke alle er så oppegående i data at de er klar over forskjellen.

 

"Ingen" (som jeg har funnet) webshops selger CF-kort med bit-betegnelse. Og det er tross alt slike sider normale folk går på når de skal handle. De færreste sjekker ut AMD og Intel, tenker jeg. Særlig når ingen av dem har CF-kort i handel i noen norske butikker (hvis i det hele tatt).

Lenke til kommentar

Intel og AMDs flash brikker er nok mer til stede her i Norge enn du tror. Disse to sammens med SamsungElectronics, Hynix etc er de største innen flash produksjon og leverer så sine brikker videre til "Ompakkingsselskaper" som setter på sin logo og sender de videre (Fult, så enkelt er det ikke, men poenget er at flash brikkene fremdeles er fysisk like). Om "Ompakkingsselskapene" selger de videre som MB mener jeg er irrelevant ettersom brikkene fremdeles er de samme, bare med nytt navn.

 

Jeg går heller til produsent for informasjon om produktene jeg skal kjøpe enn å stole blindt på distrubutørene ettersom disse ofte er feil. Jeg har alt for ofte sett 0X CD-romer hos spaceworld og nye maskiner med 64KB minne hos IDEEL.

 

Det er heller ikke sikkert at "denne fyren" som du kaller han, i det hele tatt er klar over forskjellen mellom Mb og MB. Jeg har sett mange oppgi MB som Mb på bruktmarkedet (og sikkert omvendt), rett og slett fordi de ikke vet bedre. Det er til og med mange webshopper som skriver Mb, selv om de egentlig mener MB.

 

Og ang. det harddiskeksemplet i artikkelen. Det virker suspekt rett og slett fordi harddisken har blitt solgt som 120Gb (Noe som går opp i 15GB) ikke 20GB som kunden har fått. Nå har ikke kunden noen grunn til å klage på å ha fått 20GB isteden for 15GB, men det viser at selgeren har ment å lure kunden.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Talon på 2002-10-11 19:28 ]

Lenke til kommentar

Og som en liten sidekommentar, Eurofoto selger en vanlig 128MB CF brikke til 4000kr noe jeg fant ut etter et kjapt søk i hardware.no`s prisguide. Noe som er nok et eksempel på at man kan ta hvilken som helst pris for hvilket som helst produkt her i Norge (Med unntakene som er nevnt i øverste post).

 

Så selv om "Denne fyren" faktisk selger et 128MB kort som 1024Mb (med produsentspesifikasjoner) ligger han langt under noen andre butikker, som f.eks. Eurofoto, noe som faktisk gjør han til et "billig alternativ". Litt komisk, men sånn er verden :smile:

Lenke til kommentar

For det første ville jeg vel si at det er ikke ulovlig å selge et produkt bare fordi du bruker en uvanlig måleenhet. Det ville bli som å si at Freia Melkesjokolade gjør noe ulovlig hvis de bytter om vektmerkingen, og begynner å oppgi i 1 kg istedenfor 1000 g.

 

Ville vel påstå at det er litt på kanten å bruke for eksempel Gb angivelse på en harddisk, men det er i så fall på kanten rent etisk, ikke lovmessig.

 

En annen ting er at mange ikke vet forskjellen på GB og Gb engang. Tok lang tid før jeg fikk med meg at GB faktisk er gigabyte og Gb er gigabit...

 

_________________

-NiteLite

 

[ Denne Melding var redigert av: NiteLite på 2002-10-11 20:10 ]

Lenke til kommentar

Da antar jeg du heller ikke ville føle deg lurt om du kjørte inn på en bensinstasjon der det med store tall sto 6.99 og så med små små bokstaver under sto "pr dl" og ikke fikk se resultatet før du kom inn og skulle betale for en full tank

 

Det er sedvane at bensinpris oppgis i kr/l og harddisker oppgis i megabyte/gigabyte.

Oppgir du noe annet som kan forveksles så skal det gå _tydelig_ fram

Lenke til kommentar

Før du har betalt er det fremdeles bensinstasjonen sin bensin, og dems problem å tømme tanken dersom du ikke kan betale. Om kr/dl er oppgitt med mindre skrift enn vanlig, er det ulovlig, men om opplyst på vanlig måte, ikke. Mange som selger kr/dl og, spesielt i butikker. Uetisk kanskje, ulovlig, nei. Ikke så lenge det er opplyst. Det er ditt ansvar som kunde å sjekke og forstå spesifikasjoner/salgsopplysninger. Sett akkurat disse eksemplene på TV2 Hjelper deg ganske ofte

Lenke til kommentar

Meget godt poeng du har der!

Skal man være A4, er det jo lov, men det kalles lovlig svindel og har eksistert siden vi betalte med pels og bein. Uansett kan jo alle se at han prøver få noen på kroken, men han har ryggen fri.. Hadde noen lurt meg sånn skulle han passet seg for mørke bakgater. :smile:

 

Dum diskusjon forresten,, som å diskutere skattemoral..

Lenke til kommentar

Hei igjen...

 

Ser at dere diskuterer frem og tilbake ang bits, bytes etc...

 

VELDIG mange her på forumet har også en tendens til å skrive feil når det gjelder kilo, mega, terra osv.... Dette skrives med STORE bokstaver, ellers blir det fort galt...

 

eks. 120 mb disk tilsalgs... hmmm, dette betyr jo 120 milli bits disk... og det er vel ikke akkurat så mye...

 

Generell oppfordring; slike ting er som oftest skrivefeil og man skulle da tro at de fleste vet at det dreier seg om manglende kompetanse istedet for et dårlig forsøk på svindel...!

 

Små eller store bokstaver, uansett - vi vet jo alle hva som er aktuelle størrelser på markedet om dagen, så det er vel ikke verre enn at vi bruker hue litt istedet for å skravle om politianmeldelser etc...

 

Anyways - have fun !

Lenke til kommentar

'Caveat Emptor'

 

Når du kjøper noe, er det din plikt å være sikker på hva du kjøper. Det er ingen vesentlig forskjell på å tro at Gb er GB eller MB er GB. Det er snakk om uvitenhet fra kundens side i begge tilfeller. Når jeg skulle kjøpe nettverkskabel, endte jeg opp med krysset TP fordi jeg bare sa at jeg hadde to maskiner som skulle kobles sammen, og ikke nevnte at vi hadde hub. Når han sa "TP krysset" trodde jeg krysset bare var lagt til for å forklare Twisted.

 

Uansett skal ikke selgerne måtte svare for kjøpernes dumhet. Hvis det er noe som burde være ulovlig, er det å markedsføre 300 kbps som bredbånd.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-11 21:10, skrev Dashiva:

'Caveat Emptor'


Når du kjøper noe, er det din plikt å være sikker på hva du kjøper. Det er ingen vesentlig forskjell på å tro at Gb er GB eller MB er GB. Det er snakk om uvitenhet fra kundens side i begge tilfeller. Når jeg skulle kjøpe nettverkskabel, endte jeg opp med krysset TP fordi jeg bare sa at jeg hadde to maskiner som skulle kobles sammen, og ikke nevnte at vi hadde hub. Når han sa "TP krysset" trodde jeg krysset bare var lagt til for å forklare Twisted.


Uansett skal ikke selgerne måtte svare for kjøpernes dumhet. Hvis det er noe som burde være ulovlig, er det å markedsføre 300 kbps som bredbånd.


 

Min personlige mening er at det er en vesentlig forskjell på å gå inn i en butikk og ende opp med en krysset TP grunnet en missforståelse, og det å aktivt gå inn for å lure folk.

 

Det er en rekke butikker som selger harddisker som er merket med f.eks 120 Gb (samme med minne). Men, alt er egentlig byte og ikke bit.

 

Minneprodusenter oppgir ofte størrelsen på chipene som brukes i minneproduksjon i bit, men en minne modul oppgis alltid i byte. Her er det en stor forskjell da de som kjøper chipene i Mbit bl.a. kjøper de for å lager minnebrikker (som så selges til oss som f.eks. 512 MB) er produsenter som lager minnebrikker og ikke sluttbrukere. Når noen da spekulerer i at folk skal missforstå, eller på andre måter søker å lure folk, så er det helt annen sak. Det å oppgi at en selger en 120 Gb disk og så selge en 15 GB disk er svindel. Samme gjelder selvsagt for en 1 Gb minne brikke som viser seg å være 128 MB...

 

Det har vært mange former for lureri i bruktmarkedet vårt. Alt fra varer som har vørt stjålet, piratkopier av programvare til flere tilfeller av svindel med bruk av GB / Gb "trikset". Det _er_ faktisk selgers plikt å informere om varnes tilstand jmf Kjøpslovens paragrafer 17 tom 19 (når det er sagt så er jeg ikke noen jurist...).

 

Vi ønsker at bruktmarkedet på hardware.no skal være så trygt som mulig å handle i. Men, enkelt ser bruktmarkedet som en mulighet for å svndle andre... Derfor oppfordrer vi alle til å bruke hodet litt når de handler der.

 

[ Denne Melding var redigert av: pgressum på 2002-10-11 23:21 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...