Gå til innhold

registry med wildcards ?


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har behov for å kunne adde flere ting på en gang

Det gjelder : Hkey_Local_Machine\System\CurrentControllset\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces

 

Der finner man jo alle nettverkskort hvis det er flere på pc'en

Kan man bruke en form for wildcards slik at jeg da legger til det jeg ønsker i alle underkatalogene i interfaces ?

 

Problemstillingen er at jeg ønsker å lage en standard regfil som fungerer på alle pc,er.

 

Peiling noen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er nok desverre ikke mulig.

 

Eller, jo det er jo egentlig det, men da blir det veldig tungvindt. Her er en generell oppskrift:

* Finn et program (ikke regedit) som kan eksportere register-grener til regetit4-formatet.

* Lag en VBS-fil (eller et program med støtte for registereditering) som:

+ Kjører programmet over.

+ Parse filen og finne navnet på alle mappene (kalles egentlig nøkler når det er snakk om windows-registeret).

+ Legge sammen innholdet i en ny temporær .reg -fil. Denne inneholder altså kun data for nøklene som allerede eksisterer.

 

Jeg antar det kan være mer hensiktsmessig å benytte et mer egnet programmeringsspråk, hvor du vil kunne finne biblioteker for håndtering av windows-registeret.

 

[edit]

Grunnen til at det blir så veldig tungvindt å gjøre det via VB-script, er at det ikke støtter å traversere nøklene i registeret på samme måte man kan med filer. Kanskje enda en grunn til å benytte et normalt programmeringsspråk. Uansett, så var det hele hensikten med å lagre til fil, fordi en fil kan nemlig traverseres lett som bare det.

 

Grunnen til at du må finne et program for å eksportere til Regedit4 formatet er at regedit5-formatet (standard for win2k/xp) er 32-bit, som VBScript ikke støtter.

 

Egentlig så fraråder jeg VBScript til dette formålet, med mindre du VET at antallet nøkler du skal traversere utgjør et mindre antall. Dette fordi VBScript ikke støtter dynamiske arrayer. Altså den kan fort bruke veldig mye mer minne enn nødvendig.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Håper dette kan være til litt hjelp.

Støtter ideen til geir_hk om å lagre navnet på mappene (nøklene) i en temporær fil.

Da kan du traversere filen, hente nøkkelnavnene inn som variabler i en batch fil og endre/legge inn nye verdier i registeret ved hjelp av REG kommandoen.

 

C:\>REG /?

Verktøy for konsollregister for Windows - versjon 3.0
Copyright (C) Microsoft Corporation 1981-2001. Med enerett


REG-operasjon [parameterliste]

 Operasjon  [ QUERY   | ADD    | DELETE  | COPY    |
              SAVE    | LOAD   | UNLOAD  | RESTORE |
              COMPARE | EXPORT | IMPORT ]

Returkode: (Utdrag fra REG COMPARE)

 0 - Vellykket
 1 - Mislykket

Hvis du vil ha hjelp om en bestemt operasjonstype:

 REG-operasjon /?

Eksempler:

 REG QUERY /?
 REG ADD /?
 REG DELETE /?
 REG COPY /?
 REG SAVE /?
 REG RESTORE /?
 REG LOAD /?
 REG UNLOAD /?
 REG COMPARE /?
 REG EXPORT /?
 REG IMPORT /?

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar

 

Problemet her er vel egentlig at under interfaces så vil ikke underkatalogene være det samme på alle pc,er

Mulig jeg tar feil men, underkatalogene er vel navnet på interfacet i en eller annen kodeform. Og at da vil katalogen hete noe annet på en annen pc avhengig av f.eks nettverkskortet som er på pc'en

Å legge inn en pre liste med navn for å kopiere vil jo ikke fungere

 

Jeg har selv vært inne på tanken med en batchfil, men finner ikke ut hvordan jeg kan sørge for at alle underkatalogene får den verdien jeg ønsker å adde

 

Var det noe jeg ikke forstod riktig her ?

Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke gjøre dette ved hjelp av batch-fil.

 

Du er nødt til å benytte deg av et script som minimum kan traversere filer, og helst også kan behandle klasser på en ordentlig måte. Det kan altså muligens la set gjøre i vbscript såfremt du har tilgang på et program som kan eksportere registergrener til regedit4 filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...