Gå til innhold

digitalt kamera til vanlig bruk?


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg ønsker et digitalt kamera til vanlig bruk. Et kamera som er lett å ta med seg og som tåler en del. Skal brukes til å ta bilder på reiser og på turer i fjellet. Har tenkt å bruke ca 2500 kroner. Har sett på noen, å vil gjerne høre erfaringer og tips. Tar gjerne i mot forslag.

 

Canon Digital IXUS 55

Olympus Mju 700

Fujifilm FinePix F11

Fujifilm FinePix V10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

jeg ønsker et digitalt kamera til vanlig bruk. Et kamera som er lett å ta med seg og som tåler en del. Skal brukes til å ta bilder på reiser og på turer i fjellet. Har tenkt å bruke ca 2500 kroner. Har sett på noen, å vil gjerne høre erfaringer og tips.  Tar gjerne i mot forslag.

Du bør også kikke på Nikon P2 (og P4, men blir kanskje litt dyrt, hvis du ikke finner en særs god pris)...

 

Ellers er Ricoh R4 en fin variant hvis du liker mye zoom. Fått fin kritikk i tester, og fungerer greit opp til ISO400. ISO800 kan brukes, men man bør jobbe litt med bildet etterpå, og ikke forvente all verdens skarphet (pga støy-(fjerning)). Siden du skal ha det med i fjellet, er det verdt å merke seg at det har 28mm vidvinkel (35mm-ekvivalent), så det kan egne seg til landskapsbilder også. Det har også vibrasjonsreduksjon.

 

Så kom jeg Afseth i forkjøpet ;o)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Jeg normalt stor tilhenger av Olympus da jeg har hatt og har gode kamera derfra. Men når det gjelder lommekamera fra Olympus, har jeg til gode å se god bildekvalitet på dem. Utendørs kan det være greit nok, men inne lager de neste alltid støygraut. Jeg har ikke sett bilder fra 700, men fra 720, og der var det også støy så det holdt på vanlige innebilder.

Til disse turene du nevner som en del av bruksområdet, ville jeg faktisk anbefale å gå opp litt i størrelse. Det vil du ikke angre på når du er på tur. Og ikke overraskende vil jeg da anbefale å se på et med kraftig zoom. Nå som Canons S3 IS er ute, begynner forgjengeren, S2 IS, å rase i pris, uten at det er noe dårlig kamera. Kan anbefales.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg takker for alle gode svar.

 

Jeg har ikke helt bestemt meg for hva det blir, men vurdere å kanskje koste på meg litt mer når jeg først er i gang med å kjøpe et kamera.

6481031[/snapback]

I såfall, ta en titt på Ixus 800IS som har fått veldig mye skryt for bildekvalitet. Bildestabilisator er heller ikke å forakte. Også er det et av de få kamera som fortsatt har optisk søker, noe som er veldig greit hvis lyset blir så sterkt at det er vanskelig å se skjermen, eller for å spare strøm (LCD skjermen bruker opp omtrent halvparten av batterikapasiteten). Det skal sies at den optiske søkeren ikke er veldig god eller nøyaktig mtp utsnitt, men du har muligheten ihvertfall. Kan uansett beskjæres på datamaskinen i etterkant om utsnittet blir helt feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...