Gå til innhold

Stue-PC med mulighet for parabol og 7.1 lyd?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

en venn av meg har tenkt å kjøpe en Mediesenter PC. Per idag har han en THX-forsterker av merke Pioneer som visstnok takler 7.1 lyd, men på bildesiden har den ikke HDMI kontakter.

 

I tillegg har han ansskaffet seg en Projektor/Prosjektør (hva er rett?) som er "HD-klar". Den har iallefall HDMI kontakter.

 

Ved avspilling av DVD fra en dvd/vhs kombi var bildekvaliteten dårligere enn om han spilte av fra bærbar pc gjennom S-video. (jeg har ikke alle detaljene desverre). Derfor ønsker han seg heller en permanent pc i stua som både kan fungere som dvd spiller, satelitt-tuner og opptaker innebygd, og med HDMI kontakter for å sende bilde til projektor.

 

Og mulighet for å sende 7.1 lyd til THX Forsterkeren.

 

Personlig har jeg egnetlitg ikke lyst til å gå i gang med et selvbygger stuepc-prosjekt

i og med at det ikke er jeg selv som skal bruke det og vil heller prøve å finne en såkalt ferdig stuepc sak til ham.

 

Så kort oppsummert en stuepc som kan:

 

* Satelitttuner - opptaker

* 7.1 lyd

* HDMI

 

kan man få kjøpt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at dette ikke gjøres direkte i MCE 2005 grensesnittet men gjennom webgrensesnittet til Dreambox evt. med universalfjernkontroll?

 

Og det er vel noe fikling med å få til opp til pc'ens harddisk med å sette opp shares og slikt?

 

jeg mener at du bruker pcen til å velge kanal med, sette på opptak/timeshifting e.l. dreambox støtter opptak rett til pcens harddisk i mpeg-format.

6297853[/snapback]

Lenke til kommentar
Projektor/Prosjektør (hva er rett?)
Begge deler.
Så kort oppsummert en stuepc som kan:

 

* Satelitttuner - opptaker

* 7.1 lyd

* HDMI

 

kan man få kjøpt dette?

Tunerkort til PC finnes jo, bl.a. fra Technotrend. Dette skal, så vidt jeg vet, fungere i MCE, men jeg har ingen erfaring med dette selv. Når det gjelder HDMI kan du bruke et vanlig skjermkort med DVI, som jo helt klart er mer utbredt, med overgang til HDMI. Jeg bruker selv et slikt oppsett selv til projektoren.

Lenke til kommentar
Antar at dette ikke gjøres direkte i MCE 2005 grensesnittet men gjennom webgrensesnittet til Dreambox evt. med universalfjernkontroll?

 

Og det er vel noe fikling med å få til opp til pc'ens harddisk med å sette opp shares og slikt?

 

jeg mener at du bruker pcen til å velge kanal med, sette på opptak/timeshifting e.l. dreambox støtter opptak rett til pcens harddisk i mpeg-format.

6297853[/snapback]

6297879[/snapback]

 

 

Har selv en dreambox, er meget enkelt å koble den opp mot pc'ens harddisk.

Lenke til kommentar
Tunerkort til PC finnes jo, bl.a. fra Technotrend. Dette skal, så vidt jeg vet, fungere i MCE, men jeg har ingen erfaring med dette selv. Når det gjelder HDMI kan du bruke et vanlig skjermkort med DVI, som jo helt klart er mer utbredt, med overgang til HDMI. Jeg bruker selv et slikt oppsett selv til projektoren.

 

Eller, så kan man bruke et kort som er støttet av myTheatre (som tross alt er programvare beregnet for satelitt med de mulighetene det har), og bruke pluginen myMceSat for å sende bildet videre til mce.

Lenke til kommentar

Har ikke sett noen pc'er med innebygget satelitt-tuner, men kan kanskje anbefale en dreambox, da du enkelt kan koble den opp mot pc'ens harddisk, og hvis du kobler db'en til nettverket så er det også meget enkelt å streame kanalene til pc'en via nettverket. "bruke db'en som tv-kort"..

 

Spørs hvor mye penger han har tenkt å bruke på det...?

 

Finnes som sagt også satelittuner-kort som du kan kjøpe og sette i pc'en selv, men er litt usikker på hvordan det fungerer, er visst nok endel tuner-kort som krever litt når det gjelder installasjon (er ikke alle som er bare "plug and play"), og noen er enkle både i bruk og installasjon.

Endel av de satelittuner-kortene krever også endel av maskinvaren..

 

 

Mvh

Lenke til kommentar
HAr ikke hørt om noen som har satelitttuner innebygd. Hvorfor ikke sette en dreambox s500 oppå / inni en vanlig mediesenter-pc og fjernstyre dreamboxen fra denne?

6297819[/snapback]

 

 

Kan fjernstyre alle funksjoner på dreamboxen fra pc'en.

jeg vil nok også kanskje heller anbefale en ekstern tuner, endel mere kabler og rot... men men.. :)

Lenke til kommentar
Finnes som sagt også satelittuner-kort som du kan kjøpe og sette i pc'en selv, men er litt usikker på hvordan det fungerer, er visst nok endel tuner-kort som krever litt når det gjelder installasjon (er ikke alle som er bare "plug and play"), og noen er enkle både i bruk og installasjon. 

Endel av de satelittuner-kortene krever også endel av maskinvaren..

 

 

Mvh

6298212[/snapback]

 

 

Vel.... de jeg har vært borti har vel vært tilnærmet plug and play... og med en sempron 2600+ så ligger jeg på under 30% av cpuen når jeg ser på tv

Lenke til kommentar
Et 7.1 lydkort er nokså lett å få tak i. Se etter i prisguiden til hw! ;)

 

Når det gjelder HDMI, kommer det nå nye hovedkort som har HDMI utgang. Ellers finnes det alltid DVI -> HDMI overganger.

 

Eksempel: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301359

6299331[/snapback]

 

sånn jeg har skjønt det så er HDMI. DVI + LYD. men hvis et skjermkort har HDMI kontakt, hvor kommer lyden fra egnetlig?

Lenke til kommentar
Et 7.1 lydkort er nokså lett å få tak i. Se etter i prisguiden til hw! ;)

 

Når det gjelder HDMI, kommer det nå nye hovedkort som har HDMI utgang. Ellers finnes det alltid DVI -> HDMI overganger.

 

Eksempel: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301359

6299331[/snapback]

 

sånn jeg har skjønt det så er HDMI. DVI + LYD. men hvis et skjermkort har HDMI kontakt, hvor kommer lyden fra egnetlig?

6316978[/snapback]

 

Det stemmer. Skal du konvertere fra en DVI utgang til HDMI, får du selvfølgelig kun bildet på HDMI-kabelen. Lyden henter du bare fra lydkortet ditt (eller hovedkortet da, hvis du ikke kjøper et dedikert lydkort). Ulempen er selvfølgelig at du nesten er nødt til å ha separate høyttalere, som ikke er integrert i TV'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...