Gå til innhold

Har Java den kraften som trenges?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kommer inn i et Java-forum og spør om java er et godt språk? :p

 

Ja, sjølsagt kan du bruke det til de fleste store prosjekter. Men jeg ville kanskje ikke anbefalt å skrive et OS i java :p

 

Kan du ikke omformulere sørsmålet ditt, så det blir litt mer klart hva det er du spør om?

Lenke til kommentar

Altså Java er bra til store kraftige programmer som mange andre språk som C, C++ osv. Det som også er fordelen er at Java er plattformnøytralt (kan kjøres på de fleste OS som Windows, linux etc.), så istedenfor at programmene blir kompilert til maskinkode blir det til kode som leses av Java Virtual Machine. Når det gjelder spill kan jeg jo ihvertfall si at de fleste mobilspill som finnes er laget i java, men Half Life 2 osv er nok ikke veldig aktuelt å lage. Da må man nok gå over til C++. En ting til som er bra med Java er at det er enkelt å lære og det er 100% objekt orientert (noe som er veldig nyttig i større prosjekter).

Endret av kjey
Lenke til kommentar

Faktisk har Java blitt så raskt de siste årene at det ikke er så "søkt" lengre å vurdere å lage større krevende spill i det språket. Leste et sted for en stund siden at ca 90% av spillene som kom ut det året kunne ha blitt laget i Java, og det blir stadig raskere. I tillegg ville en ha spart mye utviklingstid. Enkelte veldig krevende deler kunne ha blitt skrevet i C/C++/Assembly om det var nødvendig, men dette kunne dog ødelagt litt for portabiliteten.

 

Mange oppfatter Java som tregt (lite responsivt) pga Swing, altså GUIet. Hva som skjer på dette området vet jeg ikke, men det bør nok gjøres noe med snart (om det ikke allerede er i gang) - om ikke annet så for å endre oppfattningen til mange som lever i uvisshet. Lenge siden jeg jobbet noe særlig med GUI i Java.

Lenke til kommentar

Java kan være styggraskt når det gjelder å ting som ikke vises, men når det gjelder GUI er ikke Java akkurat strålende (faktisk ganske dårlig). Dessuten bruker Java-programmer often endel mer minne enn programmer skrevet i andre språk. Når det gjelder spill gjør ikke det så mye ettersom man jo ikke trenger minnet sitt til noe annet mens man spiller. Når det gjelder nytte-programmer er dette ikke helt bra ettersom man kanskje vil ha programmet kjørende i bakgrunnen og bruke mest mulig av det minnet man har til det programmet man holder på med. Når det gjelder programmer på en server er det som regel også nok minne å ta av.

Lenke til kommentar
Hei! :)

Lurte på om Java er like kraftig som VB.Net osv. Eller er det et språk som ikke kan brukes til å gjøre store jobber enkelt? :hmm:

6285721[/snapback]

 

Dette er et helt utrolig spørsmål.. Med veldig intressante svar. Kompetansen er helt tydelig på VB.NET nivået.

 

Gjøre store jobber enkelt? Du mener banksystemer? Tror ikke Java er noe særlig egnet for dette, de fleste store systemer er heldigvis skrevet i VB.NET...

 

Var noen som svarte at Java og GUI er en trist affære, spesielt Swing. Dette er sant; For de som ikke kan kode riktig. Swing er et utrolig bra MVC rammeverk.

Lenke til kommentar

Hva gjør Java uegnet for f.eks banksystemet? Og hvor har du fått det ifra at de fleste store systemet er skrevet i VB.NET? Jeg er ihvertfall sterkt uenig i det førstnevnte. Det andre tviler jeg sterkt på, men du er veldig unøyaktig. "Store systemer", definer det! :) Og mener du VB.NET eller .NET?

Lenke til kommentar
Hva gjør Java uegnet for f.eks banksystemet? Og hvor har du fått det ifra at de fleste store systemet er skrevet i VB.NET? Jeg er ihvertfall sterkt uenig i det førstnevnte. Det andre tviler jeg sterkt på, men du er veldig unøyaktig. "Store systemer", definer det! :) Og mener du VB.NET eller .NET?

6316735[/snapback]

 

Ironi, min venn

Lenke til kommentar
Var noen som svarte at Java og GUI er en trist affære, spesielt Swing. Dette er sant; For de som ikke kan kode riktig. Swing er et utrolig bra MVC rammeverk.

6316695[/snapback]

Du kan stryke det der med de som ikke kan kode riktig. Swing bruker ikke operativsystemet sine knapper og lignende. Om det er bra for programmereren spiller ingen rolle, det er ikke bra for brukeren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjøre store jobber enkelt? Du mener banksystemer? Tror ikke Java er noe særlig egnet for dette, de fleste store systemer er heldigvis skrevet i VB.NET...

6316695[/snapback]

BBS, ObjectWare + et annet selskap jobber med å utvikle BBS sitt nye transaksjonssystem, i Java. Mulig det "bare" var et ekstranett mot eksterne banksystemer. Husker ikke helt.

Endret av balletryne
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
mener..Går det ann å lage spill og kraftige programmer uten så mye bry men med mange/store alternativ?

6286210[/snapback]

Når det gjelder programmer, hva er et stort program?

 

Har til og med kommet over programmer skrevet i PHP (med GUI), så alt kan skrives i mange språk, hvor effektivt det blir er jo en annen sak. Men det at mange skoler omkring underviser i java tar jeg som et hint på at java funker til mye rart.

 

http://kano.net/javabench/data

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann!

 

Java benyttes så absolutt i store og tunge prosjekter, f. eks. innen finans. BBS og yA Bank og Forsikring er blant de som bruker Java. Følg med på www.aetat.no over tid, så kan du se selv.

 

Når det gjelder GUI er kanskje ikke Swing det beste som finnes, men det er alternativer. Det siste skuddet på stammen er Qt Jambi. Raskt, effektivt og native look & feel.

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om java skript her.

 

Faktisk har Java blitt så raskt de siste årene at det ikke er så "søkt" lengre å vurdere å lage større krevende spill i det språket. Leste et sted for en stund siden at ca 90% av spillene som kom ut det året kunne ha blitt laget i Java, og det blir stadig raskere. I tillegg ville en ha spart mye utviklingstid. Enkelte veldig krevende deler kunne ha blitt skrevet i C/C++/Assembly om det var nødvendig, men dette kunne dog ødelagt litt for portabiliteten.

6287181[/snapback]

 

Vel Java blir rasker ja, men det har et formidabelt minnebruk. Og har mye innebygde sikkerhets funksjoner som ikke C eller C++ har, men det er ikke alltid negativt, men bidrar til å sinke. Så hvis man ser CPU tid (det er java og c ikke så langt fra hverandre) og minne så er Java fortsatt et godt stykke bak.

Og etter de testene jeg har sett LOC (Lines Of Code) score så er ikke java så mye raskere (det skal sies at dette er veldig enkle eksempler og ikke hele programmer)

Men ja det er sikkert mulig å lage spillene i Java og de blir sikkert bra.

 

Edit : Leifer

Endret av Giddion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...