Gå til innhold

Ubuntu 6.06: Nettverkstjenere i Nautilus og gThumb


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm. Du kan jo mounte \\server\mappe da. Da er det jo mulig å finne dem i trevisning.

6281774[/snapback]

Jeg tenkte meg at det var noe lignende. Men jeg hadde satt virkelig pris på om du kunne forklare hvordan jeg kan gjøre det, siden jeg ikke har så mye erfaring med dette selv.
Lenke til kommentar
Joda, vet at du tenkte på det. Men det blir heller vanskelig (tror jeg).

Har ingen erfaring på det punktet desverre.

6283121[/snapback]

Takk for forsøket, men det er ganske viktig for meg å få nettverkstjenere direkte inn i trevisning. Det er nemlig en av tingene som hindrer meg i å bruke Linux i større grad. En dag håper jeg på å få kuttet Windows helt ut. Andre i huset har også ønsket denne muligheten. Så om noen har andre forslag så er jeg veldig taknemlig for det.
Lenke til kommentar
Joda, vet at du tenkte på det. Men det blir heller vanskelig (tror jeg).

Har ingen erfaring på det punktet desverre.

6283121[/snapback]

Takk for forsøket, men det er ganske viktig for meg å få nettverkstjenere direkte inn i trevisning. Det er nemlig en av tingene som hindrer meg i å bruke Linux i større grad. En dag håper jeg på å få kuttet Windows helt ut. Andre i huset har også ønsket denne muligheten. Så om noen har andre forslag så er jeg veldig taknemlig for det.

6283175[/snapback]

Hva slags nettvekstjener? (samba/nfs/ssh/moe annet)? Høres i alle fall ut som et prøblem som kan løses.

Lenke til kommentar
Joda, vet at du tenkte på det. Men det blir heller vanskelig (tror jeg).

Har ingen erfaring på det punktet desverre.

6283121[/snapback]

Takk for forsøket, men det er ganske viktig for meg å få nettverkstjenere direkte inn i trevisning. Det er nemlig en av tingene som hindrer meg i å bruke Linux i større grad. En dag håper jeg på å få kuttet Windows helt ut. Andre i huset har også ønsket denne muligheten. Så om noen har andre forslag så er jeg veldig taknemlig for det.

6283175[/snapback]

Hva slags nettvekstjener? (samba/nfs/ssh/moe annet)? Høres i alle fall ut som et prøblem som kan løses.

6284818[/snapback]

Det er vel Samba som er satt opp som Windows-nettverk? (som standard) Jeg vil ivertfall ha tilgang til Windowsnettverket i trevisning.
Lenke til kommentar

network:/// funker også forsåvidt.

Drev og tenkte på om det gikk ann å lage en symlink til network:/// , men man kan vel ikke symlinke til en

 

smbmount kan ikke mounte "hele nettverket" såvidt jeg vet.

Jeg tror han vil ha alle maskinene i nettverket i tre-visning, altså uten å vite navnene på dem først.

Lenke til kommentar
network:/// funker også forsåvidt.

Drev og tenkte på om det gikk ann å lage en symlink til network:/// , men man kan vel ikke symlinke til en

Du kan lage bokmerker

smbmount kan ikke mounte "hele nettverket" såvidt jeg vet.

Jeg tror han vil ha alle maskinene i nettverket i tre-visning, altså uten å vite navnene på dem først.

6285525[/snapback]

men fuse smb kan det (så det ut til).

Lenke til kommentar

jeg mener det enkelste er å mounte som vist over, med mount kommando.

 

1. lag mappe ~/lan

2. apt-get install smbfs

3. mount -t smbfs //ip/mappe /home/.../lan -o username="brukernavn",password="passord"

4. gå inn på ~/lan mappa i nautilus og gled deg.

5. hvis det er flere mapper som skal mountes kan du feks lage en fil hvor du legger til alle kommandoene, kjører chmod +x og så kan du bare kjøre den filen hver gang du skal mounte diskene.

Lenke til kommentar
5. hvis det er flere mapper som skal mountes kan du feks lage en fil hvor du legger til alle kommandoene, kjører chmod +x og så kan du bare kjøre den filen hver gang du skal mounte diskene.

6285853[/snapback]

Eller bare legge inn resursene i fstab ;)

 

Men det er fremdeles ikke dette han er ute etter.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Jeg har ingen Win-maskiner, så jeg har ikke prøvd. Men begge disse burde vel fikse det du vil, vet ikke med smbmount, men i alle fall fuse kan brukes sammen med fstab slik at det blir montert opp ved oppstart.

 

http://linuxcommand.org/man_pages/smbmount8.html

http://www.ricardis.tudelft.nl/~vincent/fusesmb/

6285210[/snapback]

Jeg prøve å legge inn fusesmb, men fikk opp feilmeldingen: "Error: Dependency is not satisfiable: libc6", men jeg har libc6 innlagt. Hva bør jeg gjøre?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...