Gå til innhold

Overgang fra MS til Linux desktop - erfaringer


tore-

Anbefalte innlegg

Har nå tenkt å gå over til linux som dekstop os.

 

Vil gjerne høre med andre om erfaringer og tips.

Når det gjelder hvilken distro så må det bli en med et godt pakkesystem, som gentoo, debian, redhat el.

(For de som vil disse redhat, så er redhat et greit os så det er sagt :smile:)

 

Uansett, spill er viktig for meg (nei CS er IKKE det så er jeg ikke redd for det :grin:), men alle ID games er viktig, og de støtter jo linux, null problem.

Men for dere som har vært i det miljøet en stund, er det så stress/enkelt som enkelte vil ha det til? Tar det lang tid før spillene kommer ut til WineX?

 

VMWARE, programmet som kan emulere hele OS, vil denne fungere evt. til Photoshop? er _litt_ avhengig av den :smile:

 

MS Office, finnes vel gode alternativer til dette som KOffice? Antar det støtter MS sine formater...

 

USB Webcam, kast eller behold?

 

Lyd, Dolby Digital er vel ikke noe problem med tanke på DVD?

 

Er vel egentlig det eneste jeg lurer på, er vel det jeg bruker mest her...

 

En siste ting, noe dere savner fra windows?

 

Andre ting som er nyttig taes imot med stor glede.

PS: Jeg har en freebsd som server, så jeg er ikke helt blank på området just så det er sagt

 

[ Denne Melding var redigert av: tore- på 2002-10-10 02:38 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

min erfaring ved overgangen er at jeg er avhengig av noen spill, altså man kan emulere windows eller ha en liten partisjon til windows...

 

Msn ble erstattet med et programm som heter Everybuddy,eller amsn...amsn fungerer ikke helt men...

 

Drivere og alt sånt er ganske enkelt å få tak i til det meste, noe er mer plundrete enn andre ting men men...

Nvidia(skjermkort) og soundblaster(lydkort) er best til linux etter min oppfatning, da nvidia støtter linux og linux støtter soundblaster...

 

Eller er de fleste programmer gratis å få tak i... I foreksempel red hat og noen andre distroer følger det med office pakker og andre nyttige programmer som er greie å ha. Det jeg ikke har fått til enda er å kompilere kjernen i selve linux for da kan jeg legge inn støtte for flere ting, men det er vist ikke så vanskelig. Et programm som kan være kjekt å ha er wine, det er et emuleringsprogramm til linux som gjør at du kan kjøre noen windows programmer under linux, winex(koster penger hvis du ikke kompilerer det selv) er emulator til spill. transgaming.com <--kan søke etter spill som er støttet der og laste ned source..

 

Mine er faringer med linux er da at det fungerer bra er stabilt, fikk lyd i linux etter at jeg kjøpte et soundblaster kort på komplett.no til 139kr... Så alt fungerer flott , UnrealTournament 2003 fungerer der også og det gjør og quake3. Nå bruker jeg redhat og er veldig fornøyd med det. Har også fått mye hjelp til ting på #linuxnorge på irc (efnet).

 

Linux er å anbefale!

Lenke til kommentar

Er samme oppfattning jeg har fått av Linux til bruk på desktop.

Er jo at par ting jeg har lurt på hvordan jeg skal gjøre, f.eks MP3 filer og ting i den sjangeren som jeg har rippet selv fra orginal cd {;>}, er vel kanskje greit å ha dem på en FAT32 partisjon for seg selv og så mounte den i min home dir?

 

Har jo kanskje glemt det viktigste, X.

Har sett på Fluxbox og KDE, liker egentlig KDE best med Fluxbox har en del tøffe ting den og...

 

Ytelse mht. er vel ganske lik som i windows?

Lenke til kommentar

Fat32 diskene/partisjonene kan man legge til automount i fstab. Det er en fil, husker ikke helt hvor den ligger. Du kan jo bære lage en ext3 partsjon til som er til hjemmeoråde ditt og den vanlige ext3 partisjonen til selve linux + programmer. da fører du over mp3ene dine osv først...

 

Stabiliteten har jeg merket meg har vært mye bedre...

 

Deilig og sitte i linux, klikker ikke hele tiden som windows. Nå er det bare pc støyen jeg må fjerne :smile:

Lenke til kommentar

La meg se om jeg forsto deg riktig, du vil at jeg skal lage en ext3 partisjon og så kopiere over fra fat32 partisjonen? Og grunnen er bedre stabilitet?

 

Er nok sikkert riktig det, men nå er jo det tross alt kun MP3 og filmer jeg skal ha tilgang til via fat32.

Om jeg mister alle conf filer ol. er ikke det så farlig, men synes heller det er værre å miste musikken min. Musikk er livet :smile:

 

Hvilken distro bruker du forresten?

Lenke til kommentar

Dersom du har planer om multiboot med windows, er det en fordel å beholde fat32 partisjonen. Ellers må du styre litt i windows, siden windows (så klart) ikke støtter ext2/ext3. En grunn til å bruke ext3 i forhold til fat32 i linux, er hastigheten. Fat32 er en god del treigere enn f.eks ext3 i linux. Jeg bruker selv fat32 på filmer og mp3, men dersom jeg bare hadde brukt linux hadde jeg nok godt over til ext3. Jeg tror ikke du vil få noen stabilitetsproblemer med å beholde fat32, men det er større sjangs for datatap ved f.eks strømbrudd (selv om det er små sjangser). I tilleg har ext3 innebygd metoder som hindrer fragmentering av dataene.

 

Du kan montere opp fat32 partisjoner hvor du vil i filstrukturen, da jeg antar at du har rot-tilgang. Filen som man editerer for at dette skal skje automatisk er /etc/fstab. Fat32 er av typen vfat.

 

Ytelsen er minst like god som i windows. Da tenker jeg på spill som f.eks quake3 som er laget til begge.

 

En erstatter for MSOffice er OpenOffice. Jeg har ikke brukt det i linux, men tror det har støtte for alle formatene til MS, med de fleste funskjoner.

 

Vet du ikke spurte meg, men jeg bruker redhat 8.0.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg behold dualboot.

Ytelse under linux ved game: med nvidia drivere i både windows og linux fikk jeg 60 fps under linux med max fps 70 (og 75hz refreshrate) og 57 under linux når jeg spilte CS. (Jada det fungerer det og under wine :razz: Det litt kjipe er at når cs 1.4 og dette fantastiske anti-cheat systemet kom så ble wine+cs tatt for å være cheat.... grr).

 

Ellers kan jeg nevne at ms office ER bra sammenlginet med de fleste Linux alternativer. Det skal jeg som linux fantast ikke legge skjul på, men har du litt godvilje på plass er det ikke noe problem. Star Office bør nevnes.

 

Jeg anbefaller deg å beholde fat32 partisjonene dine og ha en "liten (5-10gb er som oftest MER enn nok) linux partisjon. kan helt fint lagre data på en FAT32 partisjon. Det er det jeg gjør.

 

Distro: her er det mye å velge mellom. Det hele er en smakssak. Red Hat er bra, men jeg vil ikke anbefalle 8.0. Red Hat har en tendens til å være litt slepphente med slipping av nye versjoner, så jeg ville ikke banne på at den er feilfri for å si det sånn. Hold deg heller til 7.3 i så fall. Ellers er det en hel haugh med andre som alle er bra på sitt område. Selv bruker jeg nå slackware på ws og debian på server.

 

Lykke til :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...