Gå til innhold

12V DC til 12V AC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

den kretsen jeg fant, skulle jo fungere utmerket, det står jo at det er en sinus kurve formet AC ut.

 

!--

ref.:

Capacitor C4 and coil L1 filter the input to T1, assuring that it is effectively a sine wave. Adjust the value of T1 to your voltage.

--!

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

skal ha en carputer i bilen. det er ferdig fiks, men har ikke råd til å kjøpe meg anlegg enda.. så tenkte hmm de gamle data høytalerne fungerer bra! tok en titt på strømadaptern til høytalerne og oppdager at dette er 12v som passer bra i bil, men var ikke DC men AC.. på adaptern står det at den drar 2,9A på 12V siden..

Lenke til kommentar

jo, det er 12V DC inni høytalerene etter likeretting osv.

det er bare 12V AC fra den svarte trafoen du stikker i kontakten og inn til høytaleren. du kan da åpne høytaleren hvor denne ledningen går inn i, og lodde på to nye ledninger på DC siden.

Det spørs litt på hva elektro erfaringer du har da men...

jeg tror du ca. skjønner hva jeg mener...

du kan åpne den høytaleren, og ta noen bilder av kretskortet hvor ledningen går inn på.

da kan vi evt. prøve og hjelpe deg litt... :dribble:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

hvis den høytaleren (som skal ha 12 AC inn) har en full likeretterbro (4 dioder) så kan en vell bare koble til 12 DC og +- har ingen betydning. Hvis det ikke er en full likeretterbro vil +- ha betydning, men det vil ikke skje noe galt (du ødelegger ikke noe) om du kobler feil, det vil bare ikke virke. (btw: 12 DC vil gi laver spenning enn hva 12AC gir (hvis det er rms som er oppgitt)), Da er det ikke sikkert at å koble til 12 direkte vil virke så bra...

 

MEN det kan jo hende at høytaleren er koblet på en annen måte enn slik jeg antar det er. ville nok skrudd opp og sett etter først...

 

Den kretsen med 555-timer bør gi en bra sinus hvis den lages rett.

555 timeren lager enkelt en firkant puls, du pulserer dermed innspenningen og har en firkantpuls. Sender du en firkantpuls gjennom et lavpassfilter med rett knekkfrekvens får du en sinus. Ser ut som det er det de gjør der (men jeg kan ta feil).

Lenke til kommentar

Dr_VingTor:

Hvis du sender inn et firkantssignal med frekvens=50Hz gjennom et lavpassfilter klarer du ikke skape en sinuskurve. Du vil riktignok få et signal som vil ha oscillerende form, men ikke sinus. For å få til det må du pulsbreddemodulere signalet med oscillerende og variabel pulsbredde. Et lavpassfilter på utgangen fjerner unødvendig høyere frekvenskomponenter. Prøvde dette i et simmuleringsprogram. Atmel har en application notes som går ut på å lage en sinuskurve med en AVR med PWM.

Lenke til kommentar
Dr_VingTor:

Hvis du sender inn et firkantssignal med frekvens=50Hz gjennom et lavpassfilter klarer du ikke skape en sinuskurve. Du vil riktignok få et signal som vil ha oscillerende form, men ikke sinus. For å få til det må du pulsbreddemodulere signalet med oscillerende og variabel pulsbredde. Et lavpassfilter på utgangen fjerner unødvendig høyere frekvenskomponenter. Prøvde dette i et simmuleringsprogram. Atmel har en application notes som går ut på å lage en sinuskurve med en AVR med PWM.

6264380[/snapback]

 

Klar over at dette er en bedre metode, og at min ikke gir en perfekt sinus (og antagelig har mye effekt tap). Men vi gjorde dette på labben på skolen engang. Sendte en firkantpuls (50/50 høy/lav) gjennom et lavpass filter slik at vi filtrerte bort alle frekvenser bortsett fra grunnharmonisk (som er en sinus, (fouriertransform viser jo dette enkelt)). Men siden vi ikke kan lage ideelle filter så blir det jo ikke en perfekt sinus, men bra nok... (men er enig i at dette ikke er en bra måte å lage AC på...)

 

får ikke simulert noe på denne kretsen, finner ikke noe simulerings modell for 555 kretser til programmet jeg bruker. Men jeg kan ikke se hvordan denne kretsen pulsbredde modulerer med variabel (oscillerende) bredde.

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

du ser jo diodene der også mener jeg... ved siden av den sikringen. Trenger ikke å være en pakke med likeretter i, kan godt være seperate dioder. Har aldri hørt om en forsterker som går på vekselspenning.......

 

PS! Sett kameraet på ett stativ og ta bilde uten blits..... mye enklere å se

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
du ser jo diodene der også mener jeg... ved siden av den sikringen. Trenger ikke å være en pakke med likeretter i, kan godt være seperate dioder. Har aldri hørt om en forsterker som går på vekselspenning.......

 

PS! Sett kameraet på ett stativ og ta bilde uten blits..... mye enklere å se

6321193[/snapback]

jo, faktisk når du sier det, står det 4 dioder på høykant rundt sikringen :thumbup::D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...