Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i Elektroteknikk EL1010


Anbefalte innlegg

Skrevet
SPENNINGSDELING:

Spenningen vi tar ut , U2, ligger over R2.

U2=(R2/(R1*R2))*U

6254744[/snapback]

 

Er den formelen riktig da?

 

Ganger man resistans med spenning får man vel ikke spenning?

6254988[/snapback]

 

 

Feilen ligger i at det ikke er

 

U2=(R2/(R1*R2))*U

 

men

 

U2=(R2/(R1+R2))*U

 

ps legg merke til at jeg endret gangetegnet til en pluss

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Så les autoboken da.

6254970[/snapback]

fant ikke no der heller jeg.

eller så bare i stikkordregisteret og der fant jeg det ikke

6255022[/snapback]

 

Kan jo være bittelitt om det fordet :) er mye som ikke står i stikkordsregisteret

Skrevet

ghrr: Det er fordi du sikkert har gamleversjonen av AUA boken, samme som jeg har.. Er ca 3-4 kapitell som ikke er med der.

Skrevet
ghrr: Det er fordi du sikkert har gamleversjonen av AUA boken, samme som jeg har.. Er ca 3-4 kapitell som ikke er med der.

6255086[/snapback]

æsj da, stemmer sikkert det da, kjøpte den brukt så :p

 

det er ikke noen som har veldig lyst til å skrive litt om Y/D venderen vel? :innocent:

Skrevet

Er sånn ca bare det at den Vender fra stjerne til trekant kobling eller omvendt.. Effekten i stjernekobling er 1/3 av trekant koblingen. Så ved full varme skal trekant kobling brukes. SÅnn tror jeg det er, eller hva Gozarpz? :p

Skrevet

For å minske startstrømmmen starter vi motoren med Y-kopling og når motoren har kommet opp i turtall, kopler vi om til D-kopling, med en Y/D Vender.

Skrevet
For å minske startstrømmmen starter vi motoren med Y-kopling og når motoren har kommet opp i turtall, kopler vi om til D-kopling, med en Y/D Vender.

6255192[/snapback]

 

Men det trenger vel ikke vi å regne på vel...., for det er vel innebygd i motorvarmerene. :hmm:

Skrevet
For å minske startstrømmmen starter vi motoren med Y-kopling og når motoren har kommet opp i turtall, kopler vi om til D-kopling, med en Y/D Vender.

6255192[/snapback]

 

Men det trenger vel ikke vi å regne på vel...., for det er vel innebygd i motorvarmerene. :hmm:

6255216[/snapback]

 

 

motorvarmeren har ingenting med elektroteknikk å gjøre, den får mekaniker ta seg av.

 

Skulle bare forklare hva Y/D kopling brukes til.

Skrevet
For å minske startstrømmmen starter vi motoren med Y-kopling og når motoren har kommet opp i turtall, kopler vi om til D-kopling, med en Y/D Vender.

6255192[/snapback]

 

Men det trenger vel ikke vi å regne på vel...., for det er vel innebygd i motorvarmerene. :hmm:

6255216[/snapback]

 

 

motorvarmeren har ingenting med elektroteknikk å gjøre, den får mekaniker ta seg av.

 

Skulle bare forklare hva Y/D kopling brukes til.

6255251[/snapback]

 

Jaja..., men hva trenger vi å vite det til....., for vi har jo ingen motorer som trenger det.....

Skrevet

en ting til:

 

skal man bruke både Y/D vender og snøsensor på varmekablene eller skal man bare ha en av de?

Skrevet

Men tenk litt på den derre tørketrommelen folk. Eg ville nok tru at vi komme til å få feilsøking der, men kanskje og finne ut ka spenningsdelaren blir brukt til.!;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...