Gå til innhold

Dritt lei elektro...., hva skal jeg drive med ?


Anbefalte innlegg

Er elektrikerlærling nå, men det er absolut ikke noe jeg kunne tenke meg å drive med. Har vurdert teknisk fagskole eller ingeniør etter fagbrevet hvis jeg klarer å holde ut til da...

 

Er igrunn åpen for det meste, er ganske interessert i bil og annet teknisk.

Er ikke innteresert i stillinger på samme nivå, må være litt høyere stillinger.

 

 

 

Noen som har noen geniale ideèr ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier du har vurdert ingeniør. Jeg er ganske sikker på at du trenger studiekompetanse for å gå på ingeniørhøyskole (don't shoot me if i'm wrong).

 

Du stiller jo ganske mye sterkere dersom du har påbygning og skaffer deg en

generel studiekompetanse. Det tar bare et år. Da står du med fagbrev og studiekompetanse, og flere folk vil ha deg. Da har du mange flere muligheter også.

Lenke til kommentar

Har undersøkt det ja, er et par skoler man kan komme inn på med fagbrev, blant annet i porsgrun. Toårig teknisk fagskole(får også spesiell studiekompetanse) trenger man kun fagbrev, og en del ingeniørstudier kan man komme inn på andre året hvis man har teknisk fagskole.

 

 

Er litt usikker på hva jeg skal gjøre...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

du må hvertfall ikke finne på å bli bilmekaniker, som jeg nå er ferdig utdanna til.. det er enda kjedeligere.

 

du har jo endel valgmuligheter i forsvaret med vk1 elektro.

våpen sytemtekniker, husker ikke fler, osv

 

jeg skal begynne på ingienør forkurs på høgskolen i trondheim og så gå videre på universitet. fordelen med ingienør forlurs er at du slipper endel av de kjedelige fagene du må ha for å få generell studiekomp.

 

jeg slutta på verkstedet samme dagen jeg fikk fagbrev.

Lenke til kommentar
Du sier du har vurdert ingeniør. Jeg er ganske sikker på at du trenger studiekompetanse for å gå på ingeniørhøyskole (don't shoot me if i'm wrong).

6248392[/snapback]

 

Ja det trenger du. selv går eg VK1 Tømrar no, og ska lut i lærling til neste uke.

 

etter det skal eg ta teknisk fagskole i to år, for å skaffe meg kompetanse for videre ingeniør utdannelse.

 

så du trenger studiekompetanse ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
jeg skal begynne på ingienør forkurs på høgskolen i trondheim og så gå videre på universitet. fordelen med ingienør forlurs er at du slipper endel av de kjedelige fagene du må ha for å få generell studiekomp.

 

Hvis du vil ta en bacheor- eller mastergrad innenfor realfag er dette en meget gunstig vei å gå. Et av kravene for å komme inn på forkurs ingeniør er at du har fullført en 2-årig eller 3-årig videregående utdannelse andre enn allmenne fag, dette innebefatter din studieretning.

Du får ingen studiekompetanse av gå forkurset, men du har kvalifisert deg til studere på real- / ingeniørfag. Du kan med andre ord ikke studere til å bli lege, journalist eller noe lignende, her er kravet at du må ha generell studiekompetanse.

 

Ved å gå allmennfaglig påbygning får du generell studiekompetanse, men du mangler viktige fag som 2MX, 3MX, 2FY og 3FY. Flere av disse fagene trenger du for å komme inn på et ingeniørstudium! Men du trenger ikke å skrive allmennfaglig påbygning av tapetet, det kunne kanskje vært en idé å tatt 2MX/3MX og 2FY ved siden av påbyg.

Det kan (BLIR) bli veldig mye arbeid og krever en iherdig innsats fra din side.

 

Hvis du derimot bare går allmennfaglig påbygning kan du også oppnå kompetansen til å gå videre på et ingeniørstudium ved hjelp av tresemesterordningen. Dette innebefatter at du starter på skolen allerede i slutten av Juni og fortsetter med ekstra undervisning de 2 første semesterne av studiet ditt.

 

 

Du har mange valg å velge i mellom, men du må finne hva som passer for akkurat deg.

 

Jeg legger ved et par lenker som forklarer mer om forkurs og tresemesterordningen.

 

Forkurs for ingeniørutdanningen (HiBu)

 

Tresemesterordningen (HiBu)

Lenke til kommentar

Tusentakk for mye fin informasjon :)

 

Heller egentlig litt mot teknisk fagskole (2 år)

Det er av flere grunner, den ene er at jeg har et delmål tilfelle jeg skulle bli altfor lei.. Man får også spesiell studiekompetangse. Noen skoler sammarbeider med en høyskole slik at man kan slippe inn på andreåret. En annen viktig ting er at man får litt lenger tid på å ta f.eks matte da jeg ikke har hatt så mye av det tidliger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...