Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
synes vifta virker grei men har sett et slikt kabinett og for og være ærlig så var jeg mektig skuffet, vifta vinglet som et annet brukket hjul og det ga heller ikke noe ytelse hvis du tenker på kjøling.

6259337[/snapback]

hmm.. min vifte er velbalansert og fin, og det er nok luft til å kjøle radiatorene jeg har montert inntil. Det er ikke kjempebra, men det er godt nok og stille.

Lenke til kommentar

Med mindre du har en større støykilde bakom viften, som kabinettet isolerer. Da vil en mindre vifte føre til at mindre av den støyen slipper ut igjen, og da kan det være lønnsomt å velge mindre vifter eller smartere plasseringer. Man blir helt blåst i hue av å gå på NTNU. Unnskyld. :cry: Har eksamen i morgen.

Lenke til kommentar

Egentllig relativt fint kabinett, men jeg er ferdig med alt som har med vifter å gjøre =)

 

Tror dog det kunen blitt en fin mod ut av den der. Overkommelig pris også.

 

For de som har 100% luftkjølte maskiner med f.eks. SLI + en sterk overklokket CPU, så må jo gjennomtrekken på denne være grei å ha. SIkkert ikek så mye bråk av en sånn stor vifte heller i forhodl til megnden luft den dytter.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Angående luftgjennomstrømning så hadde det vell kanskje vært bedre med en helt annen oppbyggning på kabinettet og en slik vifte i front.. menmen..

 

Til de av dere som har dette - hvordan er luftgjennomstrømmingen i kabinettet? Jeg har lett for å tro at denne viften ødelegger mer enn den hjelper. Nå ser den jo bra ut, men.. er den like god som utseende tilsier?

Lenke til kommentar

Hvordan skal en stor vifte kunne ødelegge luftstrømningen?

 

Jeg har den, og til mitt formål er den helt grei. Ganske stille, stor nok vifte til å kjøle ned to radiatorer med varme fra en socket A og en nyere athlon, skjermkort, 10k hdd og mor-kortene. Den bråker ikke noe særlig, og jeg har ikke opplevd at den har oppført seg som et rævkjørt sykkelhjul heller.

 

Billig, nok vifte, OK waf, matcher hifiutstyr fra Harman Kardon. it's christmas.

Lenke til kommentar

Hvordan den kan ødelegge luftstrømningen?

Den blåser direkte mot en vegg, det er jo langt fra optimalt. I et slikt design blir det all slags vortices og stort potensiale for resirkulering av luft. Hele luftstrømmen må på en eller annen måte "bøyes", noe som i praksis blir veldig vanskelig. En luftstrøm som går langs hovedkortet diagonalt fra hjørne til hjørne (normalt fra disker til PSU) vil være bedre og lage mindre støy.

 

Den kan også ødelegge luftstrømningen for de andre viftene. Tenk deg at du har en svak vifte i fronten av kabinettet som blåser inn. Luftstrømmen fra den store viften som treffer hovedkortet vil spre seg utover og mye av luften som blir "stengt inne" under skjermkort vil bli dirigert mot nedre fronten av kabinetet hvor 120mm viften er plasert. De to viftene vil da delvis jobbe mot hverandre og luftstrømningen er ødelagt.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Hvordan den kan ødelegge luftstrømningen?

Den blåser direkte mot en vegg, det er jo langt fra optimalt. I et slikt design blir det all slags vortices og stort potensiale for resirkulering av luft. Hele luftstrømmen må på en eller annen måte "bøyes", noe som i praksis blir veldig vanskelig. En luftstrøm som går langs hovedkortet diagonalt fra hjørne til hjørne (normalt fra disker til PSU) vil være bedre og lage mindre støy.

 

Den kan også ødelegge luftstrømningen for de andre viftene. Tenk deg at du har en svak vifte i fronten av kabinettet som blåser inn. Luftstrømmen fra den store viften som treffer hovedkortet vil spre seg utover og mye av luften som blir "stengt inne" under skjermkort vil bli dirigert mot nedre fronten av kabinetet hvor 120mm viften er plasert. De to viftene vil da delvis jobbe mot hverandre og luftstrømningen er ødelagt.

6276255[/snapback]

Hehe, det er nok ikke veldig vanskelig å bøye en luftstrøm. Og du har ikke vifter for å blåse luft inn i front. Kanskje suge ut, men det er jo ingen vits. Det holder lenge med ut-luft på PSU, og det er hull i front som gjør at det blir luftstrømning over harddisker og drev. Stille, enkelt.

Lenke til kommentar

Mener du at viftene i PSU gjør at diskene i andre enden av kabinettet blir kjølt? Hva for en tornado-PSU har du? Min har to 80mm på 650 RPM hvor du knapt kan føle luftstrømmen med hånda en tomme unna.

 

Det er nok ikke vanskelig å bøye luftstrømmen nei, men du mister mye effekt ved å rette den direkte inn i sidedøra mot hovedkortet enn å sende den fra front eller bunn opp langs hovedkortet.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...