Gå til innhold

Ny bærbar, ca 12500 kr


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå skal jeg kjøpe meg bærbar, og jeg trenger tips til hvilke jeg bør ta en titt på. Hadde bestemt meg for A6ja, men har ikke fulgt med på noen uker nå, så er ikke sikker lenger.

 

Skal brukes til skole, grafisk arbeid og litt spill(neppe noe grafisk krevende, men et godt grafikkort sier jeg ikke nei til). Er også glad i RAM, så ønsker meg 1024mb+.

 

Har som sagt sett A6ja. En annen jeg har sett på er Cinet HomeBook 945PM.

 

Slik jeg ser det, så blir dette RAM vs. grafikk, og da går jeg sannsynligvis for ram. Er det andre ting enn grafikk som A6ja er bedre på?

 

Er også åpen for andre bærbare som er i riktig prisklasse.

 

Edit: Pristak 12500

 

Takker for svar.

Endret av eirik1989
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men du trenger jo ikke all verdens grafikkort til grafisk arbeid. Det er jo mest for spill dette utvides idag. Til alle Adibe, Macromedia og endel 3Dprogrammer så trenger du ikke mer enn det kortet som står i en to år gamme sak feks. Gå helelr for 2 GB ram for å få dreis på flere tunge applikasjoner samtidig og en stor HD på ca 120GB. Ikke heng deg opp i grafikk til ditt bruk!

Lenke til kommentar

I utgangspunktet ville jeg styrt unna ferdigmaskinene og heller valgt en maskin fra Dell, Zepto eller liknende som gir deg muligheter til å konfigurere litt selv. Blant annet synes jeg personlig at WXGA gir for dårlig oppløsning på en 15.4" skjerm. Du bør sikte etter WSXGA eller bedre og i den prisklassen du legger deg i her, bør det være fullt mulig.

 

Zepto:

Zepto Znote 2415W DDR2(www.zepto.no)

Ellers ser den kommende Zepto Znote 6615WD veldig bra ut.

 

Dell(www.dell.no):

Inspiron 6400, sjekk evalue "NODHSONL-n06647", ta bort garantioppgradering og du har en maskin med mye minne(2GB), rask CPU(2GHz Core Duo), bra skjerm, ATI X1400 og fargeprinter til ca 11k(sjekk hele config listen). X1400 er ikke akkurat det råeste, men helt OK.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Hei!

 

Nå skal jeg kjøpe meg bærbar, og jeg trenger tips til hvilke jeg bør ta en titt på. Hadde bestemt meg for A6ja, men har ikke fulgt med på noen uker nå, så er ikke sikker lenger.

 

Skal brukes til skole, grafisk arbeid og litt spill(neppe noe grafisk krevende, men et godt grafikkort sier jeg ikke nei til). Er også glad i RAM, så ønsker meg 1024mb+.

 

Har som sagt sett A6ja. En annen jeg har sett på er Cinet HomeBook 945PM.

 

Slik jeg ser det, så blir dette RAM vs. grafikk, og da går jeg sannsynligvis for ram. Er det andre ting enn grafikk som A6ja er bedre på?

 

Er også åpen for andre bærbare som er i riktig prisklasse.

 

Edit: Pristak 12500

 

Takker for svar.

6242479[/snapback]

 

Dersom du synes Cinet er interessant mener jeg du og bør ta en titt på Dell Inspiron 6400. Den blir vel litt billigere (ca 11500,-), og da med WSXGA+ skjerm og T2500-prosessor (ellers ca likt).

 

Olav

Lenke til kommentar

Ser på Dell 6400 som det mest aktuelle alternativet nå.

Satte opp T2500, WSXGA skjerm, X1400 og 1GB ram, og det kom på 13000kr.

Hva er leveringstiden til Dell? Kan vente til Dell kommer med dobbelt minne/prisavslag (eventuelt godsnakke en telefonselger og bytte printeren mot avslag), for jeg har ikke noe akutt behov for laptop.

Lenke til kommentar
Ser på Dell 6400 som det mest aktuelle alternativet nå.

Satte opp T2500, WSXGA skjerm, X1400 og 1GB ram, og det kom på 13000kr.

Hva er leveringstiden til Dell? Kan vente til Dell kommer med dobbelt minne/prisavslag (eventuelt godsnakke en telefonselger og bytte printeren mot avslag), for jeg har ikke noe akutt behov for laptop.

6242950[/snapback]

Velger du PCen med evalue koden(dyreste alternativ i linken under) jeg oppga får du som sagt også dobbelt RAM til rundt 11k. Trikset for å få den ned i 11k er som sagt å kutte ned på garantien, den oppgraderte garantien er i praksis penger ut vinduet ettersom du uansett har rett på både garanti og reklamasjon i hht kjøpsloven i Norge. Du får kanskje ikke like god service, men du får ganske mye ekstra PC for dette beløpet og de bærbare til Dell er etter min erfaring driftsikre og har generelt sett god kvalitet.

 

http://www1.euro.dell.com/content/products...dhs1&l=no&s=dhs

 

Tror leveringstiden er 1-2 uker alt etter om delene er på lager etc. Det er alltid lurt å ringe en selger, de kan somregel gi litt ekstra. Husker jeg fikk mast meg flere tusen ned i pris da jeg kjøpte min første laptop fra Dell, men %vis var det ikke så mye, da de bærbare var betydelig dyrere da enn nå.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Ser på Dell 6400 som det mest aktuelle alternativet nå.

Satte opp T2500, WSXGA skjerm, X1400 og 1GB ram, og det kom på 13000kr.

Hva er leveringstiden til Dell? Kan vente til Dell kommer med dobbelt minne/prisavslag (eventuelt godsnakke en telefonselger og bytte printeren mot avslag), for jeg har ikke noe akutt behov for laptop.

6242950[/snapback]

 

kindings har allerede sagt det, men siden du tydeligvis har gått deg litt vil i Dells salgstriks så sier jeg det jeg og. Ved å velge den dyreste konfig av I6400 og sette garanti til 1 år så havner du på 11000 med T2500, 2GB RAM, 100 GB HD, X1400, WSXGA-skjerm... og så skal du ha Bluetooth som i Cineten blir det 500,- til. Det ER dobbelt minne med i denne prisen, og en printer. Leveringstiden til Dell er grovt sett ca 1 uke, +/- 2-3 dager bla avhengig av hvor du bor i landet.

 

Olav

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...