Gå til innhold

Ranzomes, minibulldozer fra gamle dager


Anbefalte innlegg

post-25754-1149423966_thumb.jpg

 

Hvor i huleste skal man putte denne tro?

 

Her er noe dere garantert aldri har sett før.

 

Dette er en Britisk Ranzomes. Den er over 50 år gammel. Startes med sveiv. Passet du deg ikke, kunne den slå hånden av deg. 1 sylinder på ca 800-1000 ccm. Ènsylindret og bråkte så de fleste Harley Davidssonene ble satt i forlegenhet.

 

Denne plukket jeg og min far i småbiter da jeg var liten. Overhalte motoren og satte den så isammen igjen.

 

Senere brukte jeg denne akkopagnert med er fremskjær til å rydde en ganske så enorm gårdsplass for sne mens min far jobbet i Sverige. Jeg var ikke eldre enn 13-14 dengang.

 

De utrolige med denne doningen var tyngden, samt at den var istoppelig. Det florerer historier om lastebiler som har blitt slept opp av disse småtraktorene. Vi anslo vekten på den til 500 kilo. Den var enormt tung. Men i enkelte tilfeller kunne den kjøre et lite stykke på skarsnø. Før den falt gjennom he he..

 

Som ikke det var nok, så var det 3 gear på den. Det 3. gearet fikk den til å gå i en hastighet noe ala 25 km/h. Temmelig fort til å være med belter.

 

Ville bare dele disse bildene med dere. Jeg savner denne doningen. Ble solgt da vi flyttet fra gårdsbruket og til byen. Den var rett og slett rå..

 

Og best av alt.. den var min .-)

 

Og de andre ungene kjørte moped stakkarene :p

post-25754-1149423973_thumb.jpg

post-25754-1149423986_thumb.jpg

post-25754-1149423997_thumb.jpg

post-25754-1149424007_thumb.jpg

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg skriver gjerne her jeg! Først vil jeg si at jeg aldri har sett en Ranzomer, men har sett noe liknende, ja. Over 50 år, vet du om disse ble bygd under 2. verdenskrig? Har kanskje din blitt bygd da? Dagens maskiner som likner på den, må vel være en snøfreser. Synd at du måtte gi den fra deg, den var tross alt din venn :)

 

Et spørsmål jeg stillte meg med en gang etter å ha lest, hva ble disse bulldozeren brukt til?

 

God natt!

Endret av onyX
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann! Den der så bra kul ut, ingenting som erkulere enn små 'spesielle' maskiner. Må ha hatt mye gøy med den der, lurer på om det finnes mange igjen nå til dags. Vet om en som har en lignende med belter, nesten 50 år gammel. Bråkte som et uvær, var visst brukt til forberedelser av OL i Oslo i '52.

Stort bilde:

http://www.nvtecnotts.co.uk/images/Working...0&%20plough.jpg

Endret av Neptun_
Lenke til kommentar

Hei du :-)

 

Jasså stjeler du bilder også nå he he :p Neida..

 

Det er NØYAKTIG samme maskinen. Kan ikke fatte og begripe at de ble borte. Det var mildt sagt en utrolig maskin. Klarte å dunke den loddrett nedi ei dyp grøft en gang. Grøftekanten sto ved bakhjula. Hadde bare en sjanse, for stoppet den, ville jeg ikke kommet til med sveiva. Satte den i revers og rygget faen meg loddrett ut av grøfta og inn på veien igjen .-)

 

Ved nærmere ettersyn ser jeg faktisk at de bildene du linket til var til en mindre type enn den jeg hadde. Den er ikke så liten som man får inntrykk av der. Så det er tydeligvis mindre modeller også. Min type var en god del større.. Det hadde jeg ikke aning om faktisk..

Endret av Patience
Lenke til kommentar

Stemmer det, den på bildene dine er mye større. Høres genialt ut å rygge opp av en grøft som ingenting, som sagt, er glad i slike maskiner ja. :D 25 km/t var også meget fort.. Tenk å brase inn i låveveggen med en slik da, hadde nok ikke blitt pent. Hvem vil ha en moped når man kan ha en sånn? ^^

Lenke til kommentar

Det morsomste var å rykke opp trær med rota.. Slengte en kjetting rund dem som var litt lengre enn selve treet.. satte doningen i 2 eller 3 gear alt ettersom hvor stort treet var.. og ga gass..

 

Ellers så brukte jeg å crosse med den.. Kjøre over elver osv. Det er helt utrolig hvor vanskelig det var å stoppe den lille jævelen :-)

Lenke til kommentar
Haha, fyfaen for et tøft monster! :!:

En sånn en skulle jeg gitt noen kroner for å ha ja, utrolig tøff!

 

Takk for en fin idé til fremtidlig leketøy, om de er å få tak i da. :p

6355180[/snapback]

 

du kan dæ kjøpe nyere doser? :cool:

6356917[/snapback]

 

Jepp, lamborhini har faktisk en fin liten bulldoser.. Nesten dobbel så stor som en ranzomes :-)

Lenke til kommentar
Haha, fyfaen for et tøft monster! :!:

En sånn en skulle jeg gitt noen kroner for å ha ja, utrolig tøff!

 

Takk for en fin idé til fremtidlig leketøy, om de er å få tak i da. :p

6355180[/snapback]

 

du kan dæ kjøpe nyere doser? :cool:

6356917[/snapback]

 

Er ikkeno fett med de gamle. Skal være oldis-skrukke med skikkelig kubikk i bånn! :D

 

Hehe...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...