Gå til innhold

Fremskrittspartiet vil ta barna fra innvandrere.


Anbefalte innlegg

Når fikk foreldre rett til å forsømme sine barn? Er det en menneskerett å kunne unnlate å lære barna språket i det landet de vokser opp i?

 

Hvilke rettigheter som menneske er det egentlig du snakker om?

 

Nei, jeg tenker kanskje på den retten du selv har som mennesket og igjen bli behandlet som en.

Noe du ikke blir med denne modellen nå Knudsen legger fram.

For det andre virker det rart du unngår at foreldrene kanskje selv ikke kan mye norsk og derfor ikke vil undervise barna dems i et fag de vet de selv trenger å bli kurset i.

Dermed er det viktig at foreldrene får sin del av norsk og barna det samme ved at de møter folk, får norske venner, blir kjent med det norske samfunn.

Det er den raskeste snarveien til å kunne norsk, samtidig med at du får mange venner noe som er ekstremt viktig og at du blir kjent med hvordan det fungerer her i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At vi er en nasjon som tar barna på alvor, og ikke aksepterer at foreldre forsømmer ungene sine. Det er viktig for ungenes utdannelse og velferd at de kan språket i det landet de bor i. Og hvis foreldrene ikke forstår det på egen hånd, så bør man gjøre noe med det.

Er klart man skal gjøre noe med det.

Send foreldrene på norsk kurs jevnlig.

Få barna ut i barnehage, hjelp dem med å skaffe seg venner, bli kjent med Norge og det norske språk, samtidig mens du skaffer deg nære du kan kanskje komme til å trenge senere.

Lenke til kommentar

Tror du misforstår hovedpoenget mitt, at ja det burde være valgfritt, men så klart skal innvandrerforeldre oppfordres til at de burde gjøre barna sine kjent med det norske språket, men som pavlion skrev tidligere så burde kanskje barna begynne i barnehagen og bli kjent med andre norske og andre innvandrerbarn, slik kan de fort lære seg norsk samt blir kjent med det norske miljøet, istedenfor at vi skal bruke tvang som Knudsen her sikter til, hva slags bilde tror du innvandrere får av samfunnet vårt da?

6236740[/snapback]

At vi er en nasjon som tar barna på alvor, og ikke aksepterer at foreldre forsømmer ungene sine. Det er viktig for ungenes utdannelse og velferd at de kan språket i det landet de bor i. Og hvis foreldrene ikke forstår det på egen hånd, så bør man gjøre noe med det.

6238243[/snapback]

 

 

Vel, hvis foreldrene ikke forstår det, så få dem til å forstå. Det hjelper ikke på foreldrenes integrering og velvilje til det norske samfunnet at noen får rett til å ta deres barn fordi de har prioritert å bevare deres egen kultur og eget språk. Er det ikke bedre å stimulere utenlandske foreldre og barn til å lære norsk, og den norske kulturen, enn å ta barna og ikke bry seg om foreldrene? Det er mer et spørsmål om integrering, enn barnemishandling spør du meg. Ja, det bør komme flere tilbud om læring til innvandrere, men å ta barna vekk fra familiene deres fordi informasjonsarbeidet og tilbudene har sviktet dem er vel feil.

Endret av Entmaster
Lenke til kommentar
Når fikk foreldre rett til å forsømme sine barn? Er det en menneskerett å kunne unnlate å lære barna språket i det landet de vokser opp i?

 

Hvilke rettigheter som menneske er det egentlig du snakker om?

 

Nei, jeg tenker kanskje på den retten du selv har som mennesket og igjen bli behandlet som en.

Noe du ikke blir med denne modellen nå Knudsen legger fram.

6238244[/snapback]

Påstår du. Hva er umenneskelig med at det får konsekvenser hvis man forsømmer sine barn? Du må nok begrunne dette bedre.

 

For det andre virker det rart du unngår at foreldrene kanskje selv ikke kan mye norsk og derfor ikke vil undervise barna dems i et fag de vet de selv trenger å bli kurset i.

6238244[/snapback]

Da bør man ta andre grep for å forsikre seg om at ungene lærer norsk. Sende dem i barnehage, la dem leke med norske barn osv.

 

Dermed er det viktig at foreldrene får sin del av norsk og barna det samme ved at de møter folk, får norske venner, blir kjent med det norske samfunn.

Det er den raskeste snarveien til å kunne norsk, samtidig med at du får mange venner noe som er ekstremt viktig og at du blir kjent med hvordan det fungerer her i Norge.

6238244[/snapback]

Jepp, det er viktig. Men hva skal vi gjøre med de som isolerer seg fra samfunnet og unngår å lære norsk, og dermed hindrer barna i å lære norsk?

 

La det skure og gå, fordi det er deres menneskerett, som du sier?

Lenke til kommentar
At vi er en nasjon som tar barna på alvor, og ikke aksepterer at foreldre forsømmer ungene sine. Det er viktig for ungenes utdannelse og velferd at de kan språket i det landet de bor i. Og hvis foreldrene ikke forstår det på egen hånd, så bør man gjøre noe med det.

Er klart man skal gjøre noe med det.

Send foreldrene på norsk kurs jevnlig.

Få barna ut i barnehage, hjelp dem med å skaffe seg venner, bli kjent med Norge og det norske språk, samtidig mens du skaffer deg nære du kan kanskje komme til å trenge senere.

6238253[/snapback]

Da er du jo helt enig i at vi må bruke litt tvang. Trodde du var mot det, basert på tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Påstår du. Hva er umenneskelig med at det får konsekvenser hvis man forsømmer sine barn? Du må nok begrunne dette bedre.

Få et bedre tilbud, istedenfor å komme med trusler som Knudsen gjør her.

Tror du virkelig flere vil føle seg oppfordret etter dette til å satse på norskopplæring fordi de kanskje kan få den lille tanken om at jeg ikke kommer til å klare meg dermed tar de fra meg mine barn.

Det er nettopp der umenneskligheten ligger, Knudsen gir ikke innvandrerforeldrene en sjanse engang i sånn måte.

 

Da bør man ta andre grep for å forsikre seg om at ungene lærer norsk. Sende dem i barnehage, la dem leke med norske barn osv.

Kan ikke være mer enig.

Men hvorfor å ha med tvang når slikt hadde funket uten slike forslag fra Knudsen forstår ikke jeg :hmm:

 

Jepp, det er viktig. Men hva skal vi gjøre med de som isolerer seg fra samfunnet og unngår å lære norsk, og dermed hindrer barna i å lære norsk?

Hva med et bedre tilbud enn truslene til Knudsen? Det skremmer jo vekk innvandrere, nå kommer de til å føle seg utrygge og redde når de vet de er nødt til noe som de kanskje ikke behersker med det første men kanskje senere.

Rett og slett dårlig gjennomtenkt av Knudsen!

 

La det skure og gå, fordi det er deres menneskerett, som du sier?

Eller kanskje heller å gjøre noe for dem istedenfor å komme med tusenvis av fordommer som bare trykker dem lengre og lengre ned i søla.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar

Nei, men tvang i omsorgen kan da umulig ende opp i suksess, depresjoner, selvmordsforsøk osv. kanskje heller, fordi folk blir tvunget til å miste sine kjære som de har et nært bånd til! Det er faktisk en av de konsekvensene med Frp sitt forslag her.

 

Jeg skrev tidligere at foreldrene ville med denne ordningen antageligvis følt seg ganske så utrygge fordi de vet de selv har vanskeligheter med norske språk da og dermed kan de ende opp med å miste barnet sitt fordi de ikke er flinke selv nok til å kunne norsk. Det er der umenneskligheten og overtramp av retten til å bli behandlet som et mennesket ligger.

Lenke til kommentar

PureJoy må virkelig ha alt inn meg teskje...

 

PureJoy kritiserte forslaget og mente at barna kunne lære bedre norsk av å leke med andre barn i nabolaget eller barnehagen.

Det er ikke snakk om å kreve at foreldrene lærer seg et visst pensum og deretter har skoletimer med barna hver dag.

Det er ingen motsetning i å ønske at barna skal lære seg norsk og å la de gå i barnehagen. (Var skjeen liten nok?).

 

Det er et problem at mange foreldre hindrer barna i å lære seg norsk.

Om å ta i fra dem foreldreretten er en god idee kan diskuteres, men jeg stusset umiddelbart over dette forslaget.

Jeg vil tro at å fjerne kontantstøtten og skaffe flere barnehageplasser vil gjøre det mye enklere for barn å lære seg norsk.

Den store innvandrerertettheten man ser flere steder i Oslo er et problem med tanke på at barna vil ha det mye vanskeligere for å lære seg norsk.

 

Heldigvis har vi i alle fall et parti som tør sette fokus på viktige problemer som dette.

De andre er så forbanna feige....

Lenke til kommentar
MSN og PM er flotte steder å føre dialog. Blir veldig trangsynt og internt å skulle lese denne tråden.

 

Og jeg som trodde FRP var mot innvandring og integrering.. Ble overrasket og nesten rørt over hvordan barna får det så mye bedre - på institusjon... Hvordan er det diskriminerende å tilby gratis barnehage til "risikogruppene" som står i fare for å lære seg norsk? Og hvordan skal en "slå hull" på et stadig voksende innvandrersamfunn som konsekvent holder seg adskilt fra det trad. "norske" norge? Vi har et dillemma som må løses, og FRPs innspill var sannsynligvis mer til provokasjon enn etterfølging, men provokasjonen er nødvendig for å få alle andre til å åpne kjeften og komme med noe lurt. Jeg tror de bare prøver å si "kjør debatt" på en engasjerende måte.

6237775[/snapback]

 

Henter opp denne quoten da jeg syns den var bra. Personlig så har jeg aldri tenkt på dette som omsorgssvikt og når jeg nå tenker over det så er det mange gode poeng ute å går her.

En annen ting er at det virker som at du PureJoy tolker omsorgssvikt som mishandling. :hmm: Omsorgssvikt gjelder også å ikke følge opp ungene sine og ruste dem for det som møter dem ute i samfunnet... Da blant annet Norsk.

Det å si at FRP vi ta fra dem barna og omsorgsretten kan være et stunt til å få folk ute i samfunnet til å tenke seg om to ganger. Og om det hadde blitt iverksatt så ville det nok godt langt før de hadde hatt lov å gripe inn vil jeg tro.

 

Satt litt på spissen så hadde en slik lov kanskje gjort susen, men hatt den kun mer som en "Passiv tankevekker". Samtidig med dette så kan man ikke si til invandrere "Kom deg ut, skaff deg norske venner". Men å opprette norsktilbud for de utenlandske barna bør være et alternativ.

 

Hadde en kraftig diskusjon om noe tilsvarende om litt siden da det var snakk om at FRP ville isloere asylmottakene. Da blant annet så kom vi inn på tema som ha aktive norskkurs for dem som var i asyl osv slik at de for muligheten til å møte norsk med engang i de kommer over grensa.

 

Kanskje Frp har gått over streken med sine uttalelse, men husk et det er "vestresia" som skriver mange av artikkelne og de liker så få en kylling til å bli til 10 høns. Og nå som dette har blitt luftet i samfunnet, så skal man ikke se vekk ifra at det kommer tiltak, lovverk eller annet for å få noe ordning på dette om noen år. :tease:

 

Kanskje ikke mange fra venstresiden vil innrømme dette, men Frp har hatt mange tiltak som mange syns har vært forkastelige, men noen år senere så har de innført dem og tatt egenkreditt av det. :whistle:

Lenke til kommentar
En annen ting er at det virker som at du PureJoy tolker omsorgssvikt som mishandling.  :hmm: Omsorgssvikt gjelder også å ikke følge opp ungene sine og ruste dem for det som møter dem ute i samfunnet... Da blant annet Norsk.

 

... Og blant annet at foreldrene selv kan heller ikke norsk? Dermed trenger de å vite hva de selv snakker om, og de vil kanskje heller satse på at barnet sitt får venner og samtidig lærer norsk?

Å si noe annet enn at omsorgssvikt inkluderer mishandling ville vært løgn, dessverre. For om en pappa eller mamma begynner å slå ungen sin er dessverre for de som prøver å nekte for det.. omsorgssvikt!

 

Kanskje Frp har gått over streken med sine uttalelse, men husk et det er "vestresia" som skriver mange av artikkelne og de liker så få en kylling til å bli til 10 høns.

Jo, jeg er klar over at Dagbladet er en ganske så venstre-vennlig avis og ikke så spesiellt vennlig over høyresida!

Men dessverre så er det ikke venstresida som har fremmet dette forslaget så å skylde på dem for at dette har kommet ut skal man kunne holde seg for god til.

Denne gangen var det Knudsen og dette her kommer nok til å skape panikk dessverre hos mange.

 

Kanskje ikke mange fra venstresiden vil innrømme dette, men Frp har hatt mange tiltak som mange syns har vært forkastelige, men noen år senere så har de innført dem og tatt egenkreditt av det. :whistle:

Å innrømme noe som ikke er sant er vel ikke nødvendig, men siden du nevner det så vil jeg gjerne at du viser meg fakta om noe som Frp har fremmet som venstreside partiene syns er forkastelig og igjen har tatt iverk senere, dermed også tatt kreditt av det?

Lenke til kommentar
Fordi vi lærer skriftspråket i skolen. Les nå hva jeg skriver før du kommenterer.

6238150[/snapback]

Man lærer da vitterlig å snakke skikkelig i skolen også.

6238153[/snapback]

Man lærer seg å snakke skikkelig ved å ha sosial omgang med andre som snakker norsk. Hvis man ikke kan snakke norsk når man begynner på skolen så har man et problem, og da har foreldrene sviktet. Omsorgssvikt, vet du.

Lenke til kommentar
Av og til er det nødvendig å ta et oppgjør med foreldre som ikke gjør jobben sin.

Ja, men her gjør de jobben sin, de kan bare ikke selv norsk.

Dermed er det viktig at foreldrene blir kurset i norsk samt at barna kommer seg ut i samfunnet og får et sosialt liv!

Og til syvende og sist er det altså foreldrenes ansvar at barna kan norsk.

 

Det er jo foreldrenes ansvar igjen.

Ja, men foreldrene kan dessverre ikke ta ansvar for noe som de selv ikke kan, dermed fortjener de faktisk ikke å bli straffet for det.

Jo, foreldre har som kjent ansvar for barna sine.

 

Derfor er det viktig at barna kommer ut i samfunnet blant andre norske barn

Det er ingen som sier noe annet. Poenget her er at det må få konsekvenser hvis foreldrene hindrer barna i å bli en del av det norske samfunnet.

 

Les hva jeg skriver nå.

Ja, du skriver at venstresiden driver med tvang og det vrøvlet der, men det kan faktisk hende at i denne situasjonen er venstresiden enig om at foreldrene kan velge selv, syns du skal akseptere at ditt fiendebilde for venstresiden ikke nødvendigvis alltid stemmer.

Du bekrefter det jo :thumbup:

 

De som er motstandere av kontantstøtte f.eks.

Godt eksempel på en dyr ordning, uten føringer, skaper store likestillingsproblemer og igjen ødelegger demokratiet.

6238189[/snapback]

Ja der har vi det, folkens! Valgfrihet ødelegger demokratiet! :thumbup:

Lenke til kommentar
På hvilken måte er det å bøtelegge foreldrene hvis de velger å la være og lære barna sine norsk, et poeng?

 

Men er forøvrig enig med det andre du nevner der, at det er viktigere å være ute blant andre barn!

For med å splitte foreldre og barn bare pågrunn av noe slikt er forferdelig!

6236670[/snapback]

 

Trodde vi levde i Norge jeg, om de menneskene absolutt skal prate et annet språk så får dem reise tilbake til der dem kom fra.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
På hvilken måte er det å bøtelegge foreldrene hvis de velger å la være og lære barna sine norsk, et poeng?

 

Men er forøvrig enig med det andre du nevner der, at det er viktigere å være ute blant andre barn!

For med å splitte foreldre og barn bare pågrunn av noe slikt er forferdelig!

6236670[/snapback]

 

Trodde vi levde i Norge jeg, om de menneskene absolutt skal prate et annet språk så får dem reise tilbake til der dem kom fra.

6240859[/snapback]

 

Skal du overta vaskejobbene da?

Lenke til kommentar
Og til syvende og sist er det altså foreldrenes ansvar at barna kan norsk.

Selvfølgelig er det det, men du kan da ikke kreve at foreldre som selv ikke kan norsk, skal lære barna sine det.

Er så lett å skylde på andre vet du. Istedenfor å komme med masse fordommer mot dem å si at de har sviktet, så heller hjelp til. Det funker mye mer om folk som er engasjerte i slike saker hjelper istedenfor å dømme!

 

Jo, foreldre har som kjent ansvar for barna sine.

Ja, men nå er det faktisk en ganske åpen mulighet å få barne ut i barnehagen slik at foreldrene også kan få tid til å lære seg selv norsk.

Hvorfor ikke gjøre det slik?

Kom med en annen begrunnelse istedenfor å si at "foreldrene har ansvaret" for den har du kommet med så ufattelig ofte nå.

 

Det er ingen som sier noe annet. Poenget her er at det må få konsekvenser hvis foreldrene hindrer barna i å bli en del av det norske samfunnet.

De gjør jo ikke det hvis de sier de ikke har norsk kunnskaper selv.

Altså ærlig talt, tror du virkelig foreldre som selv ikke kan norsk kan undervise det?

Det som skjer med å presse folk som kanskje ikke har kapasitet til å svelge norsken så med engang, er at de kommer til å bli nervøse, redde og antageligvis kan det strekke seg så langt med at de tar sitt eget liv.

For de vet selv de står i faresonen for å miste barnet sitt hvis de ikke kan norsken selv for igjen å lære barnet sitt.

 

Du bekrefter det jo :thumbup:

At dine fordommer mot venstresiden ikke stemmer. Selvfølgelig bekrefter jeg det vet du ;)

 

Ja der har vi det, folkens! Valgfrihet ødelegger demokratiet! :thumbup:

Kontantstøtte er ikke spesiellt mye valgfrihet skal jeg si deg :ermm:

 

Trodde vi levde i Norge jeg, om de menneskene absolutt skal prate et annet språk så får dem reise tilbake til der dem kom fra.

Selvfølgelig bor vi i Norge men det er ikke dermed sagt at det er rett å behandle innvandrere som søppelsekker.

Vi må ha respekt for at vi er forskjellige og at ikke alle tar inn alt like lett.

Fremskrittspartiet med denne modellen legger fram til at bare de foreldrene med best kapasitet til å kunne norsk skal kunne beholde barna sine, mens de foreldrene som har litt større norsk vansker kommer til etter en stund til å miste barna sine.

Har ikke noe å si om vi bor i Norge eller ei.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar

Dersom en innvandrerfamilie (eller norsk familie, men det er ikke relevant i denne diskusjonen) med begrensede midler får tildelt 10 000 kroner ut kontant, så er jeg helt overbevist om at dette ikke blir benyttet til å la barna gå i barnehage eller benyttelse av andre velferdstilbud. Dette sier etter min mening nesten seg selv. Det hindrer med andre ord intergrering.

 

Og Pricks, jeg prøver å la være å la meg irritere over din arrogante og destruktive holdning i diskusjonene her, men jeg greier ikke la være. Du fremstår med en holdning som om du har svaret på de fleste spørsmål med null ydmykhet overhodet. Greier du ikke forestille deg at FRP kanskje ikke har det beste svaret på alt, slik at du faktisk kan diskutere problemstillinger konstruktivt og med det kanskje få nye perspektiv på sakene?

Du bidrar etter min mening nesten utelukkende til destruktive dabetter, og jeg får ingenting ut av å lese innleggene dine.

Endret av Lars_Olav_N
Lenke til kommentar
På hvilken måte er det å bøtelegge foreldrene hvis de velger å la være og lære barna sine norsk, et poeng?

 

Men er forøvrig enig med det andre du nevner der, at det er viktigere å være ute blant andre barn!

For med å splitte foreldre og barn bare pågrunn av noe slikt er forferdelig!

6236670[/snapback]

 

Trodde vi levde i Norge jeg, om de menneskene absolutt skal prate et annet språk så får dem reise tilbake til der dem kom fra.

6240859[/snapback]

 

Vi lever i Norge ja, demokratiets land. Hvis du vil leve i dette landet, må DU godta dets lover. Og loven i dette landet sier at alle har lov til å snakke språket de selv vil. Ellers har ikke du stort mer å gjøre her enn de innvandrerne som ikke snakker norsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...