Gå til innhold

Spørsmål klokking 3500+ s939/RAM


Anbefalte innlegg

Hei;

 

Har en s939 3500+ på et nForce3-kort (og 1 gig OCZ Value som ikke vil over 200Mhz). Er ikke kjent med klokking av Athlon 64, bare XP.

 

På mitt HK har jeg "CPU-Ratio" 1x, 2x, 3x og 4x. Satt den ned til 3, satt ram til 133Mhz og kjørte opp HTT-frekvens. Max i BIOS er 250, og systemet var dønn stabilt på 250x11 med en liten voltøkning på vcore.

 

Men, setter jeg Ram til 166Mhz, kan jeg ikke kjøre HTT høyere enn 243 mhz, noen som tilsvarer 190Mhz på rammen (11x243/14). Noen som vet hvorfor? Ram'en klarer jo 200Mhz.

 

Prøvde også 10x240 med Cpu-Ratio 3x og ram på 166mhz. Da skal ramen kjøre på 2400:12=nøyaktig 200Mhz men ikke snakk om.

 

Noen inspill? Er litt grønn på dette feltet.

 

 

Edit: Lastet ned nTune for å se hva jeg kunne utrette der. Det viser seg at HK støtter 5x HTT-multipllier selv om man ikke kan stille på det i BIOS.....snålt.

 

Og dette skjønner jeg virkelig ikke: ved 243x11(4xHTTmulti) og med ram på 333Mhz skal ramen kjøre på 190/380Mhz etter mine beregninger (243x11/14), men i nTune står det "DDR RAM bus: 406mhz", mens i CPU-Z står det 190/380Mhz.....noen som har litt peil på hva dette kommer av?

Endret av Fidelio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være at hovedkortet ditt rett og slett ikke klarer det. Hvilken produsent har du?

 

nTune er jo ikke helt stabilt da.. Har selv hatt masse problemer med det. F.eks at ram kjørte på 350mhz(på bh-5 minne) osv.

 

Hvis det er 5/6(0,833333) minnedivider du har satt minnet til så skal minnet kjøre på 203mhz(0,83333333 x 243) ca.

Lenke til kommentar
Kan være at hovedkortet ditt rett og slett ikke klarer det. Hvilken produsent har du?

 

nTune er jo ikke helt stabilt da.. Har selv hatt masse problemer med det. F.eks at ram kjørte på 350mhz(på bh-5 minne) osv.

 

Hvis det er 5/6(0,833333) minnedivider du har satt minnet til så skal minnet kjøre på 203mhz(0,83333333 x 243) ca.

6233206[/snapback]

 

Det er et ECS-kort. Tror ikke minnedivider er på 5/6; kan bare sette hastighet i BIOS (100, 133, 166, 200, 233 og 250). Se bilde. Minnet kjører i følge cpu-z på cpu-hastighet/14. Kan hende nTune rett og slett viser feil?

 

cpu2ib.jpg

rart8aj.jpg

Endret av Fidelio
Lenke til kommentar

Vel, alt funker og har ikke hatt noen stabilitetsproblemer. Eneste er hvis jeg setter HTT-multiplier til 5x, da blir systemet ustabilt uansett HTT-frekvens. Setter jeg den til 4x er det ingen problemer å kjøre 250HTTx4. Litt rart dette også.

 

Eneste jeg v e t ikke fungerer på systemet er at cpu-tempen ikke vises rett. I BIOS er den feil (alt for høy) og i f.eks pcwizard og everest er den alt for lav og hopper. HK-temp vises rett. Både HK og CPU er kliss nye, så litt rart.

Lenke til kommentar

Jeps, har flashet til nyeste BIOS.

 

Har en Zalman-kjøler på CPU'en, og den er behagelig temperert under load og ganske kjølig idle. Tipper litt over 30 idle og litt over 40 load. I alle fall ikke 59....

 

Hva mener du med "disable sånn ram config kompatibelt opplegg"?

Lenke til kommentar

Det er noe definitivt rart med dette: Setter jeg HTT på 202 istedenfor 200 i BIOS med synkron RAM/HTT-frekvens, vil ikke maskinen boote uansett timings eller volt på ram.

 

Men med nTune kan jeg klokke i vei. Jeg har 2x512MB PC3200 OCZ Value, som nettopp har gjennomført 3 timer med prime95 på 244Mhz uten en eneste feil (2,8V med standard 2,5-4-4-8). På 246Mhz fikk jeg feil etter 2 minutter. Synes ikke det var så verst egentlig.

Lenke til kommentar

Biosen er full av bugs høres det ut som. Sånn kan det være fra billig-hovedkort-produsenter. Funker ofte helt fint på standard klokkefrekvenser, men når det kommer til overklokking ka de være så som så.

 

Har en XFX Barebone med et Winfast/Foxconn Mikro ATX nF4 hovedkort i. Dette hovedkortet er helt elendig på overklokking. Får nesten ikke klokket det i det hele tatt. Og tempen ble vist feil i nesten alle bioser jeg prøvde. Bortsett fra den aller nyeste. Her snakker vi 54 grader idle og over 65 grader på load. Og det er en Venice 3500+ på standard hastighet og uten varmespreder! Med den nyeste biosen gikk idle temp ned til noen og 30 grader og load like over 40.

Lenke til kommentar

Hmm, det kan være noe sånt ja. Men jeg synes det er rart at dette skal være tilfelle med dette, ECS er tross alt en av verdens største hovedkortprodusenter, og ikke et jallamerke. Men uansett, kanskje det kommer en BIOS-update, siste kom i desember.

 

Når det gjelder klokking av dette hovedkortet er det både bra og dårlig - jeg kan ikke velge CAS, kjører bare på SPD, men kan velge andre timings med nTune. Kan ikke sette RAM over 200 i BIOS, men med nTune er det stabilt helt opp til 250Mhz (som er max for kortet i BIOS..) Velvel. Det drar OCZ-Valuerammen min på 244 Mhz, så da så:)

Lenke til kommentar
Hmm, det kan være noe sånt ja. Men jeg synes det er rart at dette skal være tilfelle med dette, ECS er tross alt en av verdens største hovedkortprodusenter, og ikke et jallamerke. Men uansett, kanskje det kommer en BIOS-update, siste kom i desember.

 

Når det gjelder klokking av dette hovedkortet er det både bra og dårlig - jeg kan ikke velge CAS, kjører bare på SPD, men kan velge andre timings med nTune. Kan ikke sette RAM over 200 i BIOS, men med nTune er det stabilt helt opp til 250Mhz (som er max for kortet i BIOS..) Velvel. Det drar OCZ-Valuerammen min på 244 Mhz, så da så:)

6256594[/snapback]

ECS er en stor produsent ja. Men de er først og fremst kjent for å produsere budsjett hovedkort. Enkle og greie hovedkort som skal funke på normale hastigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...