Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg vet at de billigere speilreflekskameraene har blitt diskutert opp og ned og frem og tilbake her på forumet i det siste.

 

Etter mye vurdering falt jeg til slutt på Nikon D70s fra Japan Photo til 8000. Jeg hadde det i et par dager og lekte meg med masse bildetaking, før blitzen ikke ville lukkes. Jeg fikk ordnet nytt kamera, men har foreløpig ikke benyttet det.

 

Dilemmaet mitt nå er at jeg har fått tilbud om et Canon 30D med "kitobjektiv" til rundt 9500, og har store problemer med å forsvare lysten jeg har til å slå til.

 

D70s er jo et kjempekamera, og jeg kommer garantert til å bli kjempefornøyd. Problemet er bare at den prisen til 30D er ekstremt fristende, og kameraet er jo også en del bedre (på mange områder ihvertfall, om ikke alle).

 

Er det noen her som kan fortelle meg at jeg bare må droppe tanken og leve lykkelig med D70s, eller det motsatte? Jeg er veldig veldig i tvil her...

 

Liker utformingen på D70s, men den store skjermen og hjulet frister på 30D, samtidig som det opphøyde minnekort-lokket på D70s gnager litt på tommelen fordi jeg har litt for liten hånd. Sånn problem hadde jeg ikke med 30D...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D70 er jo etterhvert et 'aldrende' kamera, men likevel meget kapabelt selvsagt. Mens 30D er flunkende nytt state of the art og har klart en del egenskaper som er å foretrekke ovenfor D70.

30D hus har en pris på 10.500,- som laveste og 11.000,- med objektiv er vel det billigeste jeg har sett, så 9.500,- om det er 'nytt' er vel en bra pris.

Jeg legger inn en stemme for 30D hvertfall.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal du gå for 30d! Du får 2 bilder mer i sekundet, 2megapixler mer, mulighet for iso100 og mindre støy fra bildebrikken, 1,6cropfaktor, i stedeet for 1,5-

 

I tillegg bør det gjerne nevnes at du bør investere i et bedre objektiv en kitlinsen? dvs. hvilken kitlinse er det snakk om? 17-85mm IS USM eller 18-55mm?

 

Om det er det sistnevnte bør du nok relativt fort få deg et bedre et, om det er sistnevnte så bør du ringe snarest å si at du tar 30D'en

Endret av engekri
Lenke til kommentar

Jeep gir deg moralsk støtte :D :!: har selv gått fra D70 til 20D og fra 20D til 30d.

 

Først så sa jeg til meg selv at skjermen hadde lite betydning, men nå som jeg har blitt bortskjemt med den kan jeg nesten ikke undvære den.

 

30 d for 9500, med objektiv nytt?. I butikk i Norge?.

Lenke til kommentar

Da tenker dere som meg altså... Fint å få det bekreftet. :)

Føler det litt som å "svikte" Nikon, men dersom det virkelig blir en slik klarer jeg nesten ikke la være. Det er jo en grunn til at 8 av 10 speilrefleks er Canon-kameraer, og med tilbehør og muligheter mener jeg de ligger et stykke foran Nikon.

 

Jeg får låne et 30D imorgen, så får jeg se litt hvordan det er i bruk, og i hånden. Kommer nok tilbake med mer spørsmål. ;)

Lenke til kommentar

Svikte Nikon, Nikon er et merke :D .

Har hatt begge systemene samtidig, skal nok si at de er ganske så like. 30Den har bare gjort det at jeg lurer på om jeg trenger noe bedre hus, nei helt sansynelig ikke foreløpig men suget kommer nok snikende igjen tenker jeg.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke påstå at det er verken den riktige eller eksakte prisen, men det er noe slikt jeg ble forespeilet. Har ikke klart å tenke klart ennå, for ble så usikker på hva jeg skulle (skal) gjøre, men får se hva morgendagen bringer... :innocent:

Lenke til kommentar
Føler det litt som å "svikte" Nikon, men dersom det virkelig blir en slik klarer jeg nesten ikke la være. Det er jo en grunn til at 8 av 10 speilrefleks er Canon-kameraer, og med tilbehør og muligheter mener jeg de ligger et stykke foran Nikon.

6218442[/snapback]

 

8 av 10 er kanskje i overkant? Såvidt jeg har forstått, har Canon og Nkon til sammen omtrent 80% av DSLR-markedet (og andelen er vel kanskje økende), og fordelinga dem imellom er omtrent 60/40. Det "stykket foran" skulle vel bare mangle når en sammenholder en to år gammal, rimeligere modell med en dyrere, nylansert, jeg tviler på at en kan si det samme like høyt ved å sammenholde 30D og D200.

 

Men "svikte"? Jeg vil heller si hipp hurra for alle merkesvikerne, dette er verktøy og ikke hellige klenodier! Spørsmålet for deg må vel være om tilbudet er verdt prisforskjellen, og svært mange vil nok si at det er ;)

Lenke til kommentar

8 av 10 er kanskje i overkant? Såvidt jeg har forstått, har Canon og Nkon til sammen omtrent 80% av DSLR-markedet (og andelen er vel kanskje økende), og fordelinga dem imellom er omtrent 60/40. Det "stykket foran" skulle vel bare mangle når en sammenholder en to år gammal, rimeligere modell med en dyrere, nylansert, jeg tviler på at en kan si det samme like høyt ved å sammenholde 30D og D200.

 

Men "svikte"? Jeg vil heller si hipp hurra for alle merkesvikerne, dette er verktøy og ikke hellige klenodier! Spørsmålet for deg må vel være om tilbudet er verdt prisforskjellen, og svært mange vil nok si at det er ;)

6218653[/snapback]

 

 

Helt enig. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvordan har det gått med evt kjøp?

Var det 9500 for 30D kit?

Hvor er det du har fått det halt syke brae tilbudet hen?

Nysjerrig... :thumbup:

 

Driver å skal kjøpe det samme kameraet nå selv, må bare vente til neste lønning..

Virkelig en anbefaling.. Jobbet litt med det.. ikke riktig like godt som 5D,

men det er tute meg ikke lagt unna :dribble:

 

B

Lenke til kommentar

det er et utrolig bra kamera, som sakt veldig lite som skiller det fra 5D her er noen av de: mindre oppløsning, ikke fullformat, litt mindre kamerahus, LANGT i fra like god søker, og litt treigere autofokus, ellers er det veldig lite som skiller de kamera

 

Men det gir fordeler i tilleg, du trenger ikke like dyre Objektiver pga ikke fullformat, det er lettere å bære med seg osv... dessuten trenger en ikke 12mp, for 8mp er på langt nær nok!

Endret av Litejk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...