Gå til innhold

Skal kjøpe videokamera. Tips ønskes.


Anbefalte innlegg

Jeg er nylig blitt far for første gang, og ønsker derfor å ta opp video av den lille. Stillbilder kan uansett ikke måle seg med video, etter min mening.

 

Til å begynne med kan jeg si at jeg ikke har peiling på foto/video, men må innrømme at jeg blir litt interessert når jeg ser hva dere sysler med her på forumet.

 

Men nok om det.

I utgangspunket tenkte jeg på harddiskbasert teknologi, uten noen egentlig grunn for det. Til nå er det vel bare JVC som driver med denslags. Har hørt at Sony sysler litt med tanken.

Videre tror jeg ikke at jeg kommer til å redigere noe videre. Der har jeg forstått at mini Dv er bedre?

HD kameraene er vel like om hjørnet om noen år, men skal en vente på det neste hele tiden blir det jo aldri noen handel.

 

Blir litt usikker siden jeg har såpass lite kunnskap, men lurer litt på dette:

http://www.jvc.no/product.php?id=GZ-MG50EY&catid=100058

Endret av Omega_Paintball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Spørs hva du er ute etter egentlig... noe med god kvalitet eller noe som funker til hjemmebruk liksom? Og hvor mye har du tenkt å bruke?

 

Det kan være at DVD-kamera er noe for deg da, hvis du ikke skal redigere det? Vet ikke så mye om disse, dog.

 

Harddiskkameraer synker og synker i pris har jeg lagt merke til.. Har faktisk vurdert det selv, men siden mitt brukes på krane og sånt så er ikke det det beste. Sony har noen harddiskkameraer, JVC også. Tror også Sanyo har.

Lenke til kommentar
I utgangspunket tenkte jeg på harddiskbasert teknologi, uten noen egentlig grunn for det. Til nå er det vel bare JVC som driver med denslags. Har hørt at Sony sysler litt med tanken.

Videre tror jeg ikke at jeg kommer til å redigere noe videre. Der har jeg forstått at mini Dv er bedre?

HD kameraene er vel like om hjørnet om noen år, men skal en vente på det neste hele tiden blir det jo aldri noen handel.

Både Sony og JVC har modeller ute i salg nå. Ang. HD, har vel tipsene her på forumet vært å vente til teknologien er mer moden, de finnes i dag, men er ikke å anbefale.

 

Ellers er mini DV bedre å redigere, ja. Jeg har også lurt på om jeg kom til å gjøre det eller ikke, og kom frem til at det mest sannsynlig kom til å bli noe klipping, om ikke annet. Jeg vet ikke hvor lett det er å få bra på harddisk-baserte kameraer, det er vel uansett lettere på mini-DV.

 

Ellers må jeg jo innrømme at jeg ikke forstår hvorfor de ikke kan gi mulighet til mindre kompresjon på harddisk-kameraene, når man har 30GB tilgjengelig burde mini-DV-kvalitet (kompresjon bilde for bilde) være en grei sak, og man hadde ikke trengt å komprimere så hardt som mini-DV heller, hvis man ikke ønsket. Med større harddisker blir argumentet enda sterkere...

Lenke til kommentar
Spørs hva du er ute etter egentlig... noe med god kvalitet eller noe som funker til hjemmebruk liksom? Og hvor mye har du tenkt å bruke?

6211594[/snapback]

 

Jeg må innrømme at jeg har en mentalitet som sier at det aldri er lurt å kjøpe det billigste. Det gjelder stort sett alt jeg kjøper, men svaret her må vel bli at det blir til hjemmebruk.

Men mener du at det ikke er mulig å kombinere noe til hjemmebruk samtidig at det bli god kvalitet?

 

- Hvor mye det blir brukt vet jeg ikke. Men jeg ser for meg at det vil bli brukt en del til kortsekvensfilming, like mye som lengre sekvenser. Grunnen til det er at gutten nå etterhver kommer med mye grimaser og ablegøyer, som fungerer bedre i korte filminger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Spørs hva du er ute etter egentlig... noe med god kvalitet eller noe som funker til hjemmebruk liksom? Og hvor mye har du tenkt å bruke?

6211594[/snapback]

 

Jeg må innrømme at jeg har en mentalitet som sier at det aldri er lurt å kjøpe det billigste. Det gjelder stort sett alt jeg kjøper, men svaret her må vel bli at det blir til hjemmebruk.

Men mener du at det ikke er mulig å kombinere noe til hjemmebruk samtidig at det bli god kvalitet?

 

- Hvor mye det blir brukt vet jeg ikke. Men jeg ser for meg at det vil bli brukt en del til kortsekvensfilming, like mye som lengre sekvenser. Grunnen til det er at gutten nå etterhver kommer med mye grimaser og ablegøyer, som fungerer bedre i korte filminger.

6233275[/snapback]

Hehe. Med god kvalitet mener jeg sikkert ikke det samme som du mener.

 

Mente ikke hvor mye det blir brukt, men hvor mye penger du har tenkt å bruke på kameraet... Tror et Panasonic NV-GS37 er ganske greit til hjemmebruk samtidig som det er ganske god kvalitet...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når det gjelder videomarkedet for vanlige brukere er det vel tre formater som gjelder i dag, nemlig DV, DVD og HD. Det er vel ingen tvil om at DV gir den beste kvaliteten og er det mest utbredte, men et annet aspekt er også praktisk bruk.

 

Ta f.eks ferier: De fleste steder er det greit å få kjøpt DV kassetter, hva med 8cm DVD opptaksplater? Hva gjør du når hard-disken er full?

 

Det er forsåvidt greit å si at dette har du vært smart å sørget for å ha kjøpt riklig inn av plater eller ekstra hard-disk, men dette stemmer sjelden i praksis.

 

Selv om butikken er stengt er det sikkert en bekjent som har en DV-kassett fordi dette systemet er mest utbredt.

 

Prismessig vil vel også DV falle rimligst ut.

 

Skal man prøve å spå i fremtiden, noe man skal være forsiktig med, ser det ut som om utviklingen må sees i sammenheng mad datautviklingen og jeg vil tro at kassetten mest sansynlig vil bli erstattet av en eller annen form for minnebrikke / minnekort.

Lenke til kommentar

Kjøp dv om du ikke ser behov for å ha materialet i HD oppløsning senere. HD får man ikke brukt med det første uansett så det er ikke akkurat mye poeng akkurat nå.

 

DV får du kjøpt overalt, forsvinner ikke med det første og er gjennom prøvd. I tillegg enkelt å redigere, dvd er omtrent umulig å redigere og ettherk med spesial plater. HDV er hardt komprimert og krever en relativt kraftig maskin for redigeringens del.

 

GS500 er det kameraet under 15 lapper som jeg mener gir best bilde(ny pris).

 

Flashminne/harddisk kameraer kommer til å overta for tapene etterhvert, det er allerede på full fart inn i broadcast bruk, feks. panasonic sine P2 kort, sony sine xdcams(dvd likende plater). Problemet er idag prisene på minne og størrelsen(både antall GB og på selve minnekortene), hvertfall med tanke på HD bruk. Du fyller feks. de største P2 kort i panasonic sine dvcprohd kameraer rimlig kjapt og må gå med harddisk i belte.... :p

Lenke til kommentar

Vel, etter å ha gått harddisk-kameraene nærmere i sømmene på nettet fant jeg det klokest i å kutte det ut. Jeg søkte litt rundt, og snublet bl.a over denne siden:

http://www.cnet.com.au/camcorders/camcorde...40062713,00.htm

 

Og da har jeg heldigvis såpass iq at hvis jeg skal betale ca 8k for dette kameraet her, som er toppmodellen, da blir jeg IKKE fornøyd.

 

Hva jeg gjør nå vet jeg ikke....

Lenke til kommentar

Søk på "Panasonic" her på forumet. Deres kamera, og spesielt 3CCD modellene (begynner på under 5000 kroner og heter GS180) får meget god omtale av omtrent samtlige som har hatt noe med de å gjøre.

 

DV er en mye mer utbredt og utprøvd teknologi enn harddisk. Det betyr at mer av det du betaler går til bildekvalitet, og mindre til ny teknologi (harddisk). HD oppløsning er heller ikke noe å bry seg om enda. Kamera med dagens oppløsning til ca. 10.000 gir bedre bilder enn de billigste HDV kameraene til rundt 15.000. HDV er heller ikke modent, og det rykker og napper i bevegelsene, noe jeg fikk demonstrert for et par uker siden. Når bildet står mer eller mindre i ro, er det riktignok helt nydelig.

Lenke til kommentar
Jeg er nylig blitt far for første gang, og ønsker derfor å ta opp video av den lille. Stillbilder kan uansett ikke måle seg med video, etter min mening.

6210893[/snapback]

 

Gratulerer så masse! :) Når det gjelder video eller stillbilder, så ville jeg valgt en blanding. Videoer har en stor tendens til å bli liggende å støve i en skuff. Det er dessuten ikke hver dag det passer seg å ta frem en video å se på. Et bilde derimot, kan du blåse opp og henge på veggen, og det vil være en del av livet deres. Det er også enklere å vise til venner og familie andre steder enn hjemme i stua. Ta både video og stillbilder, så har du sikret deg.

Lenke til kommentar

Det er en gammel tråd dette, men siden jeg startet den er det vel greit :blush:

 

Hvordan overfører man filmen fra kameraet til pc ved dv?

Er det noen hurtigoverføring, eller går det i 1:1?

 

Jeg har nå lest litt om GS 180. Er det noen vits i å legge i mer, eller er ikke dyrere kamera proposjonalt bedre etter hva en betaler i forhold til det ovennevnte?

Lenke til kommentar
Det er en gammel tråd dette, men siden jeg startet den er det vel greit :blush:

 

Hvordan overfører man filmen fra kameraet til pc ved dv?

Er det noen hurtigoverføring, eller går det i 1:1?

 

Jeg har nå lest litt om GS 180. Er det noen vits i å legge i mer, eller er ikke dyrere kamera proposjonalt bedre etter hva en betaler i forhold til det ovennevnte?

6621641[/snapback]

 

Filmen overføres med firewire kabel i hastighet 1:1 (ingen hurtigoverføring).

 

De fleste DV kameraene på markedet er brukbare. Hvis du er opptatt av kvaliteten på sluttproduktet så MÅ du bruke stativ, ekstern mikrofon samt sørge for god belysning. Sørg også for å velge et kamera med mest mulig vidvinkel da det ellers blir "trangt" ved inne filming. Digital zoom er tull. Husk også hard klipping når du redigerer, ellers blir filmene av barna en lidenskap for tilskuerne...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Husk også hard klipping når du redigerer, ellers blir filmene av barna en lidenskap for tilskuerne...

6621678[/snapback]

 

He he!! Ett poeng til deg...

Jeg har tenkt på å kjøpe stativ ja.

 

Følger det med redigreingsprogram med kameraene eller må en kjøpe dette selv?

Har ikke redigert før. Er det komplisert eller?

Med lillemann på 3,5 mnd i full vigør er det litt begrenset hva jeg rekker å sette meg inn i.

 

Hor mye er "bra vidvinkel"?

Lenke til kommentar
Det følgjer med program med nokre Panasonic-kamera har eg høyrd, men elles er det ikkje vanleg. Redigering er ikkje so veldig komplisert, men nokre program er vanskelegare å setje seg inn i enn andre. I denne tråden finn du nokre tips til kva program som kan brukast.

6621976[/snapback]

 

Det følger med redigeringsprogramvare med Panasonic NV-GS 180, men den tillater ikke brenning på DVD. Du finner tips til programvare under videoredigeringsseksjonen.

Lenke til kommentar
Når det gjelder videomarkedet for vanlige brukere er det vel tre formater som gjelder i dag, nemlig DV, DVD og HD. Det er vel ingen tvil om at DV gir den beste kvaliteten og er det mest utbredte, men et annet aspekt er også praktisk bruk.

6566546[/snapback]

 

Hvordan kan du, ved dine fulle fem, konkludere med at DV gir den beste kvaliteten når du sammenligner med HD? :hmm:

Lenke til kommentar

I nåværende stund myser jeg litt på Panasonic, og kameraene deres. Jeg er litt usikker på hvilken prisklasse jeg skal legge meg på.

 

Gs 180 har jo fått skryt både her på forumet, og på noen tester.

Ellers kikker jeg litt på Sony`s harddisk kameraer...

Lenke til kommentar

Beklager at jeg brukt betegnelsen HD. Det jeg mente var lagringsmedia og forkortet derfor Hard Disk til HD, burde skrevet HDD som gjerne er brukt om dette. :blush: Heldigvis skjønte Incanus meg og rettet på det. Takk. :thumbup:

Når det gjelder kameraer er det ikke alltid at pris er det samme som kvalitet. Det er også andre ting som kommer inn i bildet, så som funksjoner og brukervennlighet, tekniske løsninger, og hva som er lagt vekt på av produsenten. Det er ofte ting en ikke tenker på der og da, men som kommer etter vært som en bruker utstyret. Man finner f.eks. fort ut at man trenger ekstra mikrofon og da trenger man hodetelefon for å kontrollere lyden. Da bør kameraet ha kontakter for dette. Det bør også være en tilbehørs-sko til å feste mikrofon eller ekstra lys. Er det mulig å skifte kassett mens kamera står på stative? Hvis kameraet ikke har god nok vidvinkel bør det kunne skaffes en vidvinkel-forsats av god kvalitet (her hører gjerne pris og kvalitet sammen). Slike ting som digital zoom og forskjellige effekter som produsenter og selgere er ivrige på å få frem, er desverre ting som du ikke kommer til å bruke. Dette er ting du eventuelt gjør under redigering.

Har du Windows XP er det med et enkelt program som heter Movie Maker, dette er et greit gratisprogram som kan være en prøve for å få et intrykk av hvordan videoredigering på PC er.

Men husk, det er tross alt kameramannen som avgjør om det blir en god film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...