Gå til innhold

Ny stillegående psu


Anbefalte innlegg

Jeg har Dfi og Seasonic 600W. En glimrende kombo.

6227523[/snapback]

Det er mange som ikke har vært like heldige. Men det er nok ikke et tegn på manglende kvalitet fra Seasonic. Som jeg har forstått det, gjør DFI noe litt sært ved oppstart i forsøk på å virke bedre sammen med svake PSUer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har Dfi og Seasonic 600W. En glimrende kombo.

6227523[/snapback]

Det er mange som ikke har vært like heldige. Men det er nok ikke et tegn på manglende kvalitet fra Seasonic. Som jeg har forstått det, gjør DFI noe litt sært ved oppstart i forsøk på å virke bedre sammen med svake PSUer.

6227621[/snapback]

 

Har faktisk vurdert DFI, kjekt å vite :)

Lenke til kommentar
Seasonic 500 og 600W er betydelig stillere enn tilsvarende Mist. Personlig erfaring.

6211574[/snapback]

Synes selv at Mist er veldig stille (så stille at jeg vil betrakte den som ikke hørbar), selv under hard belastning. Men jeg har ingen erfaring med seasonic, og de skal være meget stille de og. Derfor er det vel hipp som happ hva du velger, vet ikke hvilken av de som har kraftigste railer da. Har fu DFI hovedkort bør du styre unna Seasonic (om det ikke har skjedd noe i det siste som jeg ikke har fått med meg da).

6223568[/snapback]

Jeg har Dfi og Seasonic 600W. En glimrende kombo.

6227523[/snapback]

 

Offtopic,men hvilken revisjon har du på psu din? Har prøvd to forskjellige Seasonic 600W på DFI sli-D uten å kunne boote.

 

Skal du ha en stille og kraftig psu kan jeg anbefale Seasonic av egen erfaring.Her har du en fin test.De har også en 500w S12.

 

Har du DFI kort ville jef ikke tatt sjansen på Seasonic S12

Lenke til kommentar

Hei, se på disse strømforsyningene, de skal visstnok være veldig stille. Jeg ser de allerede er nevnt, men her har du hele samlingen til den billigste prisen i prisguiden:

 

http://www.mshop.no/info.php?table=Produkt...sok.x=0&sok.y=0

 

 

Blir 330W for lite for maskina mi?

 

AMD Athlon XP2500

1024 MB RAM

Én harddisk

Radeon X1600Pro

CD-ROM

DVD-ROM

 

 

Endret av Tykjepelken
Lenke til kommentar
Bluejet; du sier at er Seasonic betydlig stillere enn Mist, er det såpass at Mist er sjenerende i forhold? Eller må man legge øret inntil psu'en for å høre forskjell?

Min erfaring går på Seasonic 600W sammenlignet med Mist 500W. Seasonic 500W skal ifølge Silent PC Review ha identiske støyegenskaper med 600W modellen. Mine inntrykk er gjort fra vanlig arbeidsstilling, med et lukket, støydempet kabinett plassert under skrivebordet.

 

På papiret kan det se ut til at Mist er den stilleste av disse PSUene, og det var også det jeg først trodde. Viften til Mist 500W har en max rpm på 1600, mens viften til Seasonic går helt opp til 2000. Likevel er Seasonic klart stillere, og jeg har et par teorier om hvorfor.

 

For det første har alle Seasonic-modellene en svært intelligent viftestyring. Turtallet holdes på et minimum til belastningen blir ganske høy, og først da skrus det opp noe. Viften vil nå max hastighet ved ca 500W belastning (ifølge Silent PC Review) men en vanlig PC vil aldri komme i nærheten av å trekke så mye strøm. Mine specs ser du i signaturen, og som du ser har jeg ganske mange komponenter. I tillegg har jeg diverse vifter og katoder, to optiske drev, samt intern kortleser, men PSUen er ikke engang i nærheten av å kjøre opp turtallet. Den ligger stabilt på rundt 790rpm ved idle, og når max 1000rpm under load. Vet ikke hva Misten lå på i samme oppsett, for den har ikke turtallssignal. Ut fra støyen vil jeg tippe at den lå på ca 1200rpm idle, noe som hørtes tydelig selv i et støydempet kabinett. For 120mm vifter går det en støygrense rundt 8-900rpm, og jeg merket godt at Misten lå over dette. Jeg hadde ikke inntrykk av at Misten brukte samme intelligente viftestying som Seasonic. Virket som en temmelig lineær kontroller.

 

For det andre har Seasonic 500 og 600W modellene svært høy effektivitet. Dette kommer fra flere anerkjente hardwaresiter, bl.a. en stor PSU-roundup hos Toms Hardware der Seasonic ble best i test i kamp med andre storheter som Enermax Noisetaker 600W, Antec Phantom og et par beist fra PP&C. Jo høyere effektiviteten er, jo mindre blir varmetapet og dermed kreves det lavere turtall fra viften. Nå er jo ikke Mist kjent for å være noen sinke på effektiviteten heller, men det virker ikke som om den kommer helt opp på Seasonic-nivå. Skulle gjerne sett Mist testet i store internasjonale PSU-roundups, men foreløpig har ikke dette blitt gjort så vidt jeg vet.

 

For det tredje har Seasonic klart større interne kjøleribber enn Mist. Nå vet ikke jeg hvor mye dette har å si i praksis, men man bør jo anta at større ribber fører til at viften kan gå på et lavere turtall. Dette er jo kjent fra både CPU og GPU-kjølere, og jeg ser ingen grunn til at det samme ikke skulle gjelde for PSU.

 

Kan bare snakke fra egen erfaring her, og det jeg kan si er at jeg er svært glad for at jeg valgte Seasonic. Etter at Misten viste seg å støye for mye vurderte jeg seriøst semi-passive løsninger som Antec Phantom og Nesteq, men nå som jeg har opplevd hvor stille Seasonicen er, er jeg glad jeg gikk for den da den virker som et mye sikrere og mer stabilt valg. Det er nok ikke uten grunn at alle modellene til Seasonic mellom 430 og 600W har ligget på topp på anbefalt-listen hos Silent PC Review i ganske mange måneder.

 

Jeg har ingen erfaring med Mist 600W, men ifølge alle rapporter støyer den betydelig mer enn 500-watteren. De har puttet inn en kraftigere vifte (2000rpm max) og bruker etter all sannsynlighet samme viftestyring som på 500-watteren, derav et høyere støynivå. Nå vil jeg tro at Mist 600W med sine fire +12V rails er noe kraftigere enn tilsvarende Seasonic, men Seasonic 600W gir langt mer power enn 99,99% av PC-brukere noensinne vil få bruk for, og den er etter min mening et langt mer sofistikert produkt.

 

EDIT: Som alltid må opplevelser av støynivå anses som distinkt subjektive. Jeg er uten tvil svært kresen på dette, og jeg kjører alle viftene i mitt kabinett på svært lave rpm, derfor kunne jeg høre forskjell på disse PSUene. Har du andre støyende vifter i kabinett, på CPU eller GPU er sjansen stor for at du aldri vil høre noen forskjell på en Seasonic 600W og en Mist 500W.

Endret av BlueJet
Lenke til kommentar
På papiret kan det se ut til at Mist er den stilleste av disse PSUene, og det var også det jeg først trodde. Viften til Mist 500W har en max rpm på 1600, mens viften til Seasonic går helt opp til 2000. Likevel er Seasonic klart stillere, og jeg har et par teorier om hvorfor.

 

I følge Everst ligger min nå på 2400rpm :hmm: Det er feil det da?

Lenke til kommentar
I følge Everst ligger min nå på 2400rpm. Det er feil det da?

Snakker du om Seasonic eller Mist? Fra profilen din ser det ut til at du har Mist, men denne kan du ikke måle viftehastigheten på da den ikke har kabel for dette. Hvis du har Seasonic har du sannsynligvis den gamle versjonen med YateLoon vifte. Denne gikk så vidt jeg vet opp til rundt 2500rpm max, men i nyere versjoner av PSUen er denne byttet ut med den viften jeg beskrev (en Adda).

 

Men hvordan du får presset denne så nært opptil max skjønner jeg ikke helt. Ser du har et omfattende oppsett med mye lagring, men selv dette burde ikke belaste en slik PSU til maxnivået. Dersom PSU står for all fjerning av varmluft fra kabinettet alene er det jo mulig at den blir varmere, og dermed må kjøre viften hurtigere. Vet ikke om dette gjelder deg, er bare et tips.

Lenke til kommentar

Den fjerner bare varme fra seg selv ja. Et noe heftigt system mtp strøm er det nok. Med et tec som drar ca. 4-5A på 12V og 8 disker så går det noe strøm. Samt klokking og vmods på grafikkort og cpu da. Har Mist 500W ja, modellen uten modulære kabler. Så det er bare tull det Everest sier da?

Lenke til kommentar
Den fjerner bare varme fra seg selv ja. Et noe heftigt system mtp strøm er det nok. Med et tec som drar ca. 4-5A på 12V og 8 disker så går det noe strøm. Samt klokking og vmods på grafikkort og cpu da. Har Mist 500W ja, modellen uten modulære kabler. Så det er bare tull det Everest sier da?

Mist 500W har ikke kabel for rpm-måling. Tipper du har en annen vifte koblet til PSU-headeren på hovedkortet.

 

Ellers tyder det jo bra for Misten at den drar ditt system problemfritt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har ingen erfaring med Mist 600W, men ifølge alle rapporter støyer den betydelig mer enn 500-watteren. De har puttet inn en kraftigere vifte (2000rpm max) og bruker etter all sannsynlighet samme viftestyring som på 500-watteren, derav et høyere støynivå. Nå vil jeg tro at Mist 600W med sine fire +12V rails er noe kraftigere enn tilsvarende Seasonic, men Seasonic 600W gir langt mer power enn 99,99% av PC-brukere noensinne vil få bruk for, og den er etter min mening et langt mer sofistikert produkt.

6235310[/snapback]

Det har jeg, og den er langt fra stillegående. Pluss for avtasgbare kabler og heftige 12v rails.

Men jeg er fristet til enten å bytte viften i mitt Mist 600w, eller koble den eksisterende viften på min rheobus/viftekontroller. Den starter opp rimelig stille, men bråker jo som f**n etter 10-20 minutter normal PC bruk ("idle"). :( Jammen sa jeg "the sound of silence".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...