Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP-RANGE SCANNER.


Anbefalte innlegg

Dette er tåpelig deluxe

 

Sitat: jeg anmelder alltid portscan osv

 

Nei og nei, har dere lite å finne på eller

 

Portscan er gøy og helt ufarlig

 

Netbrute fra rawlogic er bra til å portscanne

 

Lei for å si det, men det er en god del på adsl eller bredbånd som har veldig sløv sikkerhet. Hvem som helst kan gå inn å slette alle slags filer og liknende.

 

Netbrute kan lastes ned fra http://www.rawlogic.com

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-09 12:24, skrev Invert:

Hmm, du skal være rimelig forsiktig med languard, jeg fikk mail fra ISP'en min om at jeg måtte slutte med portscanning av utstyret til telenor... :smile:

Languard måtte jeg slutte og bruke, selv om jeg bare brukte det til å finne ipen til maskinen til kameraten min.

Har telenor egentlig lov til å klage på dette?


 

Lyset på og ingen hjemme :wink: Du scanner via en anon. proxy da ...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-10 19:34, skrev tintin77:

Dette er tåpelig deluxe


Sitat: jeg anmelder alltid portscan osv


Nei og nei, har dere lite å finne på eller


Portscan er gøy og helt ufarlig



 

Jeg ville nok si at den som ikke har noe mer å morre seg med en portscan, VIRKELIG har et kjedelig liv og lite å finne på.

 

Quote:



Lei for å si det, men det er en god del på adsl eller bredbånd som har veldig sløv sikkerhet. Hvem som helst kan gå inn å slette alle slags filer og liknende.



 

Hvis du har sjekket dette selv, så har du definitivt begått en straffbar handling.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-10 19:09, skrev sofTest:

Jeg skjønner ikke at du kan si at jeg hverken utsettes for tap eller uleilighet, når jeg må bruke tid på å sjekke systemet hver gang en eller annen drittunge skal leke seg på nettet.


 

Fordi det er du som VELGER å gjøre alt det (unødvendige) arbeidet med å rapportere en fullt lovlig portscanning til din ISP. Lar du være så lider du ingen nød eller tap av noen slag - du merker det ikke engang på linja di! (Det ser ut som du har problemer med å skjønne forskjellen på en portscan og det at noen faktisk har brutt seg inn i systemet ditt). Jeg vet av mange tilfeller der jeg har behov for å portscanne en IP adresse, men det betyr ikke at jeg prøver meg på noe ulovlig. Du må slutte å være så paranoid.

 

Greit, hvis du har fritidsproblemer, så fortsett gjerne for meg. Men kom ikke og påstå at portscanning er ulovlig, for det stemmer bare ikke.

Lenke til kommentar

Portscanning burde jo egentlig være lov, alle som bruker dette burde egentlig kontakte maskineieren på maskinen og si ifra at han/hun/den/det har en ganske åpen pc som man kan lese sensitive/slette data.

 

Da ville de fleste ha fått bedret sikkerheten der. Jeg synes det er interresant å scanne og se hvor bra sikkerheten til folk er.

 

portscanning,hacking,osv = Sikkert system

 

blir det ikke sånn da? jo mer feil og sånt som kommer til syne jo mer sikrere kommer pcene til å bli framover...

 

Hmmm, er ikke internett for å utforskes da?

 

Blir dritt lei ISP'ene når de klager over at det sårbare utstyret deres er portscannet, ellers fikk jeg lov til å scanne privatpersoners pcer da, men åssen vet jeg hva som er privat personers iper og cisco serverne til telenor før jeg har scannet dem?

 

Ifølge tiscali fyren er det da lov å portscanne privatpersoners pcer, har tatt vare på mailen fra dem enda. :smile:

 

Hvorfor skulle ikke portscanning være lov? Hvis man går til anskaffelse av ZoneAlarm og Norton vakt(et eller annet) er man sikret mot det meste av portscanning, og slår av fildeling.. Folk som ikke gjør dette er "dumme/uvitende" og fortjener å bli portscannet nesten...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-10 20:09, skrev Linuxguru:


(Det ser ut som du har problemer med å skjønne forskjellen på en portscan og det at noen faktisk har brutt seg inn i systemet ditt).



 

Jeg har ingen problem med å se forskjellen. Det er bare det problemet at portscan ofte er innledningen til et innbrudd. Da må jeg sjekke om det har vært et innbrudd. Det er DET som er uleilig. Rapporteringen og anmeldelser er bare prevantivt for fremtiden. Om ingen bryr seg, så blir det bare værre. Det burde ikke være vanskelig å forstå at min PC er en del av mitt privat hjem, og at ingen andre enn de jeg inviterer hjem har noe der å gjøre?

Lenke til kommentar

sofTest:

 

Hvorfor ikke bare uppe sikkerheten din ett par-tre hakk, så slipper du å tenke på lame scriptkiddies som forgjeves prøver å ha det kjekt på andres bekostning, og vi slipper å høre på at du skal politianmelde folk i hytt og gevær :wink:

 

Da fikk jeg letta litt på trykket ja :wink: hehe

 

Ha en ellers fin kveld folkens ... :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-10 20:29, skrev sofTest:


Jeg har ingen problem med å se forskjellen. Det er bare det problemet at portscan ofte er innledningen til et innbrudd. Da må jeg sjekke om det har vært et innbrudd. Det er DET som er uleilig.


 

Kan du ikke bare scanne deg selv da, og finne ut hvilke porter som er åpne - og så lukke disse eller sørge for at de tjenestene du evt tilbyr er overvåket og/eller sikret på annen måte? På denne måten slipper du å "sjekke" systemet ditt og politianmelde, som du sier :smile:

 

Quote:


Rapporteringen og anmeldelser er bare prevantivt for fremtiden. Om ingen bryr seg, så blir det bare værre. Det burde ikke være vanskelig å forstå at min PC er en del av mitt privat hjem, og at ingen andre enn de jeg inviterer hjem har noe der å gjøre?


 

Det at du skanner deg selv, betyr at du bryr deg. Det at du hyler datainnbrudd og inntar "tråkket-på-tærne" holdningen, er noe ganske annet. Hvis du synes det er så fælt at noen portscanner deg, foreslår jeg at du benytter deg av den ultimate brannveggen: ei tang som du klipper nettledningen din med. På denne måten slipper du styret med å "sjekke" systemet ditt og politianmelde vedkommende.

 

Skal du være i kontakt med verden får du finne deg i at verden prøver å kontakte deg også.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-10 21:18, skrev Linuxguru:


Kan du ikke bare scanne deg selv da, og finne ut hvilke porter som er åpne - og så lukke disse eller sørge for at de tjenestene du evt tilbyr er overvåket og/eller sikret på annen måte? På denne måten slipper du å "sjekke" systemet ditt og politianmelde, som du sier :smile:



 

Tro meg, jeg har gjort en del tester av mitt eget system. Problemet er at det ikke noe som heter et sikkert system. Hadde det vært mulig å sette opp et 100% garantert sikkert system, så hadde jeg gjort det. Jeg vet at det ikke er sikkert å være tilknyttet Internett. Grunnen til det er at det finnes mennesker som ikke respekterer andre menneskers privatliv og eiendom. Det er de som overskrider disse grensene det er noe gærn't med, ikke de som bare vil være i fred.

 

Quote:



Det at du skanner deg selv, betyr at du bryr deg. Det at du hyler datainnbrudd og inntar "tråkket-på-tærne" holdningen, er noe ganske annet. Hvis du synes det er så fælt at noen portscanner deg, foreslår jeg at du benytter deg av den ultimate brannveggen: ei tang som du klipper nettledningen din med. På denne måten slipper du styret med å "sjekke" systemet ditt og politianmelde vedkommende.


Skal du være i kontakt med verden får du finne deg i at verden prøver å kontakte deg også.



 

Jeg ser på min Internett-aksess som en dør til den elektroniske verden. Argumentet med å klippe ledningen er like dumt som å si at man burde mure igjen dører og vinduer i huset for å slippe innbrudd. Det at du har dører i boligen din, betyr vel ikke at du inviterer hele verden til å ta seg en tur inn? Husk at "kontakt med verden" ikke begrenser seg til den elektroniske. Inviterer du deg selv inn i en annens PC, så inviterer du deg selv inn hans privatliv.

 

Jeg skjønner ikke mennesker som ser på Internett som en sone der man kan ta seg til rette som man selv vil uten tanke for moral, folkeskikk og lov og rett.

Lenke til kommentar

Ok,

 

Hvis vi skal diskutere mer, kan vi legge den dør/hus/lås/stige metaforen på hylla snart? Hvis du engang har tenkt deg ut av huset ditt, så aksepterer du også risikoen for å bli påkjørt, ranet, voldtatt og slått etc. Det er det som er endel av det som kalles å leve. Du tar med andre ord hele tiden kalkulerte risikoer.

 

Det samme gjelder når du er koblet til internet. Sjansen for få ubudne gjester er tilstedet, og det er en kalkulert risiko *du* må ta før du bestemmer deg for å anskaffe deg bredbånd. Dette er virkeligheten DU må forholde deg til. Hvis du ikke liker spillereglene, så la være å delta. Det nytter ikke at du setter deg på rompa som en sutterunge og skriker "Nei nei" fordi du ikke får viljen din. Det gjelder i livet, såvel som på internett.

 

Og for å poengtere nok engang: Portscanning er ikke ulovlig! Jeg bruker det forøvrig hele tiden på de jeg diskuterer med her på forumet :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Jeg skjønner ikke mennesker som ser på Internett som en sone der man kan ta seg til rette som man selv vil uten tanke for moral, folkeskikk og lov og rett.


 

Problemet er å deffinere moral/umoral, folkeskikk og ikke minst lov og rett på tvers av relligion/historie/politikk/moral og kulturelle forskjeller

Det som for deg oppfattes som en trussel eller uhøflig handling vil kanskje ikke få andre til å løfte et øyenbryn.

Du har selvfølgelig som alle andre rett til synspunkter vedr. internett etc., men jeg tror du vil bli skuffet den dagen du finner ut at internett ikke er kontrollerbart hverken for enkeltpersoner, organisasjoner eller regjeringer. Dette er både systemets styrke og svakhet.

Internett er anarkistisk enten man liker det eller ikke.

 

Just my 2 cent.

 

[ Denne Melding var redigert av: TheMatrix på 2002-10-10 22:58 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-10 21:55, skrev oysfaerg:

- oppgitt -


At det går an å krangle om noe så idiotisk ...

sofTest: Oppgrader sikkerheten eller ta PC'en av nett, så slipper du å måtte sjekke om du har blitt netbruta...



 

Færgestad, siden du på en måte er offisiell representant for dette forumet, så har du vel ikke noe imot at jeg foretar et et "besøk" hos amobil.no? Du har vel sikkerheten i orden, så det burde ikke være et problem? Du sjekker ikke da... Ingen konsekvenser... Ellers burde du ikke være på nettet... Det er vel ikke noen forskjell på om det er ditt eller mitt system som eventuelt blir forsøkt "netbruta"?

 

Jeg ser heller ikke noe idiotisk i å diskutere hvordan man skal oppføre seg på nettet. Det er heller forlite diskusjon.

 

For info, jeg har den minimumssikkerheten som man bør ha. Om et par måneder, når jeg blir helt ferdig så blir systemet mitt så sikkert som det er praktisk mulig + en lite hyggelig overraskelse til de som eventuelt blir for nærgående.

 

Og Færgestad, bare for å være helt tydelig, jeg "besøker" ingen uten etter uttrykkelig invitasjon. Bare så det ikke blir noen misforståelse.

Lenke til kommentar

sofTest:

 

Hvis du har svært sensitive dokumenter / filer på din maskin, mener jeg det at enten bør du la disse filene stå offline, og heller vente på at du har fått ordna systemet ditt slik du skal ha det, eller så kan du ta kopi av disse, legge de på en CD / tape o.l. og heller legge disse på en sikker plass...

 

Hvis du derimot IKKE har sensitive dokumenter / viktige filer, tror jeg ikke det er så farlig om det skjer noe med de ... Men jeg kan være enig i at det ikke er kjekt å bli hacka/bruta osv.

 

En siste ting - Du må gjerne politianmelde saker som dette, men jeg betviler at saken får gjennomslag ... De har nok endel viktigere ting fore, enn mer papirarbeid som dette.

 

Let's bury the hatchet ... :wink:

Lenke til kommentar

Linuxguru:

 

Problemet med ditt argument med påkjørt osv. er at mitt system er ikke UTE på nettet, kun trafikken til/fra systemet er det. Systemet er TILKNYTTET nettet. Det fysiske systemet med dataene på det tilhører hjemmesfæren.

 

Jeg er ingen fersking som ikke vet om risikoene med å være på nettet, og jeg er enig i at det er en kalkulert risiko. Jeg har jo tross alt foretatt visse forhåndsregler (ellers ville jeg ikke vite at jeg har blitt portscannet), og mer er under arbeid.

 

Men det forhindrer meg ikke i å forvente og håpe på at flest mulig av mine medmennesker respekterer andre menneskers privatliv og eiendom. Noe annet ville være fatalistisk. Ja, jeg vet at det finnes råtne epler ute på nettet, og jeg blir ikke skuffet når jeg finner de. Jeg er ikke naiv. Men det er opp DEG (alle som leser dette) om du vil tilhøre den gruppen.

 

Det som er merkelig med denne type diskusjoner, er at de er de som ikke har noe ansvar for noe som helst som står for denne anarkistiske linjen. Så snart de får ansvar selv eller noen kommer de selv litt for nær inn på livet, så får pipen en annen lyd.

 

Jeg har ett enkelt spørsmål til dere som synest det er greit at alle og enhver kan grave fritt i systemene rundt om på nettet. Synest dere da det er greit at politiet kommer og graver i systemet ditt etter eventuelle ulovligheter? Hvis nei, hvorfor det? Kanskje noe med privatlivet? Har du noen rettigheter som ikke politiet har? Kanskje BSA kan få lete etter ulovlig software? Privatlivet ditt betyr vel ingenting?

 

Og Linuxguru, du må være den elendigste portscanneren ever på nettet. :wink:

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke her gjøre annet enn å stille meg på samme linje som softest.

Syntes ikke det er nødvendig med en sammenligning av virkeligheten og internett, det skal egentlig ikke så mye til for å holde nesen ute av andres private saker.

 

Det er både i virkeligheten og på internett veldig lett å dele mennesker inn i to forskjellige grupper.

Vi har de som holder seg på matten, låser døren om kvelden og den slags.

Så har vi også de som gjærne vil inn den låste døren.

 

Jeg har problemer med å tenke meg noe frekkere en å tukle med andres systemer.. Det er eindom andre overhodet ikke har noe med å gjøre, og de skulle holdt seg langt unna.

 

Selv har jeg liten greie på data, og har vel fått opp noe security greier fra Norton her.

Men, om det skulle komme en "hacker" forbi akkurat min pc, skulle han da hatt rett til å komme seg inn på min pc, fordi min "dør" ikke var god nok?

 

Må alle som skal ut på nett, ha sikkerhets systemer for mangfoldige tusen kroner?

 

Nei - jeg blir rett og slett kvalm av å lese så idiotiske innlegg i fra flere av dere... Mener dere virkelig at tre store karer med brekkjern skal få ta segg inn i f.eks. leiligheten deres midt på natta, rappe det du har av invetar, komme avgårde med det.

Fordi du ikke hadde sterk nok dør?

Om du mener det, så burde du virkelig tenke deg litt om..

Du kan jo alltids mene at det er stor forskjell på internett og virkeligheten, men om du klarer å se litte grann lengre frem en nesetippen din, så ser du hva jeg mener..

 

- Zitoz

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-10 19:09, skrev sofTest:

...

Som sagt, så rapporterer jeg alltid portscan til eier av IP-adressen, og fra nå av også politianmeldelse av norske portscan. Da er det opp til den enkelte å vurdere rissiko.

...

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: sofTest på 2002-10-10 19:26 ]</font>


 

*skjelver i bleiene sine*

 

Kan ikke du gi meg IP'en din da, saa skal jeg gi loggen din noen andre IP'addresser aa anmelde til snille onkel Purk. :roll:

 

 

EDIT:

Presisering for de hysterisk-manisk-paranoide:

Dette-var-en-spoek-melding-over.

 

Den vanlige direkte-overfoerte sendingen fra "alle-er-ute-etter-meg-og-purken-elsker-aa-hoere-paa-sutringa-mi-land" fortsetter naa.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: DrDoogie på 2002-10-11 03:35 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...