Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Friskrivning eksamen sidemål [Generasjoner]


Anbefalte innlegg

Vestlanddialket er ikke posetivt itte ka eg ser.

 

Kva = ka her i sandnes

 

Me har masser av egne ord som rode seg oppi, bare se hva jeg skrev der, en hel del andre ord.

 

Jeg mener at vestlanddialekten ødelegger litt.

 

Jeg syns jeg vet for lite til å ha nynorsk nesten, hadde 10. klasse og 3. klasse VGS, that's it :ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sitater skal ikke oversettes. Det skal være pinlig nøyaktig med anførselstegn. Men du kan referere - bruke egne ord, men det passer ofte dårlig med sitat..

 

btw, husk å bruke heftet aktivt folkens! Sitere og ta i bruk heftet!

6210511[/snapback]

Som sagt er jeg klar over det, men sitatet er jo orginalt ikke på bokmål, men på gresk, av Sokrates.

Og det står ikke i heftet.

Det er et vanlig brukt sitat som står mange steder på internett.

Lenke til kommentar
til slutt, noen som har peiling på åssen man vet at det er et "e" verb, eller "a" verb (og bøyes således etter gjeldende regler..)

 

Norsklæreren min ga oss et tips, dersom du sier -te i preteritum, for eksempel tenkte, så er det e-verb. Dersom du sier -a i preteritum, for eksempel kasta, er det a-verb. Dette funker kanskje ikke for alle, men for meg stemmer det som regel.

6210414[/snapback]

 

evt.

 

-te f.eks tenkte => e-verb

-et f.eks kastet => a-verb

 

(må tenke litt konservativt bokmål, men det går fint...)

Lenke til kommentar

Et tips på tampen her :

 

På s.5 og innlegget om "For dyrt å være kul". Se på den setningen til hun tiårige jenta. "For å være populær må man ha noe som de andre ser opp til".

 

Det kan jo være grobunnen til en oppgave som lyder slik :

 

Skriv en novelle(kåseri,essay o.l) med sitatet som tittel.

 

Dette blir jo selvfølgelig en plankeoppgave for noen. Men kan jo være verdt å forberede litt der med tanke på at mange av tekstene handler om kritikk mot de unge.

Lenke til kommentar
Noen som har skrevet noe i notatarket enda? :)

6210682[/snapback]

 

Joda. Legger ved det som blir mitt notatark. Som sagt; grammatikken står i ordbøkene, så jeg ser ingen vits i å skrive så mye notater på det. Hadde vi fått tilbake nynorsk-tentamen i tide, hadde det sikkert vært mulig for meg å påpeke feil jeg gjør. Men nå har jeg desverre ikke det. Sukk. Jaja... :roll:

stikkord_til_nynorskeksamen.doc

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+piuwsgfdk

Hot tip: ikke skriv novelle! Fikk streng beskjed av læreren vår om at dette var det dummeste man kunne gjøre, da det skal godt gjøres å få til noe bra.

 

En norsklærer på skolen min sa visstnok til elevene sine i fjor at han skulle ta livet av de som skrev novelle på eksamen. Var visst et par-tre stykker som svettet ekstra etter eksamen :!:

Lenke til kommentar

Det så irriterer meg med den alko vs. innvandrer teksten, er at vistnok drikker vi mye, la oss se på england som har en superlang historie med drikking, sant vikingen hadde og, men engelskmennene var først.

 

Vi er ikke ekskluderende, men de er ikke inkluderende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+piuwsgfdk

Det er vel lagt vekt på den norske flatfylla. I england nyter man jo ofte drikke uten å bli full, og derfor er man godt selskap også for folk som er avholds. I norge derimot... prøvd å være edru på fest? :thumbdown:

 

:!:

Lenke til kommentar

Kizzaz: Ser jo ut som om du er engasjert, i hvert fall. Bra!

 

Forøvrig synes jeg påstanden: "men de andre er verre/like ille" er en elendig og litt barnslig unnskyldning. Holder ikke som argument overhodet.

 

Må si jeg fikk litt aha da jeg leste artikkelen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+piuwsgfdk

Er vel opp til hver enkelt hva man føler er praktisk, med tanke på å raskt finne fram til gode poenger i heftet. Kan jo notere sitater fra heftet og vise til sidetall.

 

Personlig har jeg av gammel sedvane slengt ned de personlige pronomene + eiendomspronomen, fordi disse ikke står i grammatikken i ordboka, + at jeg har skrevet ned diverse ordtak funnet på nett, for å sprite opp teksten.

Lenke til kommentar

Dette hefte kommer absolut på siste plass av alle de jeg har hatt (tentamner).

 

Generasjoner faller bort mener jeg, mer familie hadde jeg likt og sett.

 

De rakker ned på oss unge, og de tror kanskje at vi unge ikke skal ha denne eksamen. Det kan og være et triks for å stryke/ gi lav karakter, for jeg kjenner mange som blir drevet av følelser (deriblandt meg, men jeg trekker meg fra de oppg.), som gjør at tekstene blir usaklige.

 

Jeg vet at novelle har blitt et fyfy (det er for å skremme oss vekk, skal ikke være et minus), men det er den safeste veien og ta.

 

Husk det er nynorsk (for de allminelige nordmann) i morgen, viktig og ikke ta en sjanger man ikke har prøvd, eller å dra det ut i en lagd diskusjon som gjør at nynorsken blir svekket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...