Gå til innhold

DVD- eller DVD+ til film?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mener at DVD- er den standarden flest DVD-spillere støtter - men, correct me if I'm wrong.

6196530[/snapback]

 

Det er vel helt motsatt.

De fleste nye spillere støtter begge, mens eldre typer iallefall støtter + formatet.

6196921[/snapback]

 

Min DVD brenner/spiller tar bare DVD+. Har aldri hatt noen problemer med å se filmer som jeg har brent med den. Det ender jo som regel opp med at de lager spillere som støtter alle formater.

Lenke til kommentar
Q & A.

 

Q: Hva er best av DVD+R og DVD-R?

A: Det er det ikke noe fasit svar på, men la meg poste mine erfaringer.

 

Kompatibilitet:

DVD+R med DVD-ROM bitsetting er best. Krever en brenner som støtter bitsetting (F.eks BenQ, Plextor, Lite-On...)

DVD-R kommer på andreplass.

DVD+R uten DVD-ROM bitsetting kommer på sisteplass. (F.eks Pioneer og NEC DVD-Brennere med offisiell firmware).

 

Kvalitet:

DVD+R er best. Dette er dog kun en generell regel grunnet:

1: Philips (hovedutvikler av DVD+R) er mye strengere på kvalitetskrav enn Pioneer (Hovedutvikler av DVD-R) og det finnes derfor færre lavkvalitetsprodusenter av DVD+R.

2: DVD+R er et mye mer gjennomtenkt utviklet design og er derfor mye enklere å implementere for DVD-Brenner produsentene. Noe som gjør at brennerne er bedre kalibrert for å brenne DVD+R i de fleste tilfellene.

 

Tekniske data:

DVD+R er best og mest gjennomtenkt. Og enklest for DVD-brenner produsentene å implementere. Les gjerne: http://www.cdfreaks.com/article/113

 

Konklusjon: Har du DVD+R og DVD-R fra samme produsent, f.eks Verbatim vil plate kvaliteten nok være ganske lik, men flertallet av brennerne på markedet vil allikevel gi best resultat (minst PIE/PIF feil) med DVD+R platene grunnet det jag har skrevet over.

 

 

Q:Hva er bitsetting?

A:

Bitsetting:

 

Endre en bit på DVD+R, DVD+RW eller DVD+R DL plater slik at platen identifiseres som en DVD-ROM plate, dvs at avspilleren tror det er en DVD-ROM plate (dvs orginal DVD). Dette gjør at mange spillere som i utgangspunktet ikke støtter DVD+R/RW/R DL spiller dem av uten problemer likevel.

 

Langt fra alle DVD-brennere støtter dette.

4156080[/snapback]

 

Klippet fra sticky'n til den forsvunnede freaken!

Lenke til kommentar
Nice, bare å sette igang da :) takkar for alle svar

6202302[/snapback]

 

Kortversonen er;

-R kom først, og de første DVD avspillere ble da klargjort for det formatet.

når +R kom så ble de aller fleste klargjort for begge. Sjekk din spiller hva den er kompatibel med.

 

Plater av "god kvalitet" i + og - formatet, i en spiller som takler begge, da spiller det egentlig liten trille hva du velger.

 

Men, i de laveste prisklassene (les: ofte (men ikke alltid) lavere kvalitet), er oftest +R plater best, det var en stund som det virket som om "gud og hverman" skulle lage -R formatet, og kvaliteten på noen var som et wasa-knekkebrød. De billigste -R platene har tidligere derfor som oftest vært dårligere enn de billigste +R platene....

(med dårlig menes hakking i avspilleren og ofte kort levetid)

 

Så har du en spiller som takler begge formatene, kan du velge + eller -R i mellomklassen, eller av høy kvalitet som du selv ønsker.

Eller som det er blitt sagt før, brenn +R som DVD-ROM, spiller egentlig ingen stor rolle for din avspiller hvis den takler begge formatene, men kjekt hvis du skal byttelåne filmer med andre som har "kresene" avspillere.

 

Personlig har jeg valgt -R til "alle" mine filmer, men det er litt smak og behag, og hva du selv føler er riktig i DIN avspiller.

 

PS: Selv de beste platene går ikke til alle avspillere, og de dårligeste platene virker faktiskt i noen avspillere :cool:

 

oj, det ble ikke så kort likevel, sorry. :cry:

 

 

mvh

Pål K

PXP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...