Gå til innhold

XFX 7800 GTX i SLI. Bildet "kuttes opp" i BF2


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp satt opp 2 stk. XFX 7800 GTX i SLI. Har hatt et XFX 7800 GTX lenge, og har nå fått meg et XFX 7800 GTX overclocked edition. Satt på sli-bridgen på og så var alt oppe og gikk. Ingen problemer. Opplever likevel når jeg skal spille at bildet blir skjært opp, som oftest på midten. Det blir ikke svart eller noe. Det som om andre deler av skjermbildet kommer inn her. Det er utrolig irriterende. Det spretter inn sånne kutt i ny og ne hele tiden. Som oftest vannrett men også på skrå noen steder på skjermen

 

Trodde det var fordi jeg hadde stilt opp hertzen på skjermen for mye, så jeg stilte den ned. La ikke merke til noen forandringer. Trodde det kanskje var noe under montering som gjorde dette. Ikke noe her heller

 

Prøvde Farcry på full grafikk... SMERTEFRITT :D 120 fps og ingen problemer

 

Jeg har installert nye drivere fra nVidia. Hva kan være grunnen til dette problemet? Temperatur på begge kjernene er ca 60-65 grader.

 

På forhånd takk :no::cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører begge kortene på samme klokkefrekvens? Høres jo ut som det er artifacts. Slike artifacts som man får ved for høy overklokking. Og dersom du har 2 litt forskjellige varianter av XFX 7800GTX så kan det kanksje være lurt å flashe samme bios på begge? Det skal jo funke med 2 forskjellige men kanskje dette kan løse problemet ditt. Dette er bare en tanke som jeg har.

Lenke til kommentar
Kjører begge kortene på samme klokkefrekvens? Høres jo ut som det er artifacts. Slike artifacts som man får ved for høy overklokking. Og dersom du har 2 litt forskjellige varianter av XFX 7800GTX så kan det kanksje være lurt å flashe samme bios på begge? Det skal jo funke med 2 forskjellige men kanskje dette kan løse problemet ditt. Dette er bare en tanke som jeg har.

6194575[/snapback]

 

Jeg satt og lurte litt på dette. At de ikke kjører samme klokkefrekvens. Det ene er overklokket fra fabrikk, men dette kan være årsaken. Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal klokke det ned, eller hvordan man flasher bios til GPU. Flasher man bios til grafikkort på samme måte som til hovedkort?

 

Og ja. Det er artifacts :tease: Kom ikke på ordet i farta

Endret av C00kie4fuN
Lenke til kommentar
Kjører begge kortene på samme klokkefrekvens? Høres jo ut som det er artifacts. Slike artifacts som man får ved for høy overklokking. Og dersom du har 2 litt forskjellige varianter av XFX 7800GTX så kan det kanksje være lurt å flashe samme bios på begge? Det skal jo funke med 2 forskjellige men kanskje dette kan løse problemet ditt. Dette er bare en tanke som jeg har.

6194575[/snapback]

 

Jeg satt og lurte litt på dette. At de ikke kjører samme klokkefrekvens. Det ene er overklokket fra fabrikk, men dette kan være årsaken. Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal klokke det ned, eller hvordan man flasher bios til GPU. Flasher man bios til grafikkort på samme måte som til hovedkort?

 

Og ja. Det er artifacts :tease: Kom ikke på ordet i farta

6194659[/snapback]

 

Vel... Last ned nvflash. Last også ned ett Boot disk image. Du kan flashe fra Dos. Du tar ut det overklokkede kortet av maskinen. Så booter du til Dos med boot disken du lastet ned. Som du også har lagt nvflash på. Ta så en backup av biosen på det tregeste kortet. Ta så ut det tregeste kortet og sett i det kjappeste. Boot så igjen til dos. Ta backup av bios på det kjappeste kortet før du flasher biosen (Backup) fra det tregeste kortet inn på det nye kortet.

 

Søk litt på google om hvilke bootdisk du kan bruke, kommandoer til nvflash etc.

Lenke til kommentar
det høres ut som tearing, har du prøvd Vsync?

 

@OcMax, jeg har da forstått det slik at hvis det ene kortet har høyere klokkefrekvens, så blir det klokket ned til det tregeste.

6194668[/snapback]

Ja, sikkert. Men som sagt, det var bare en tanke jeg hadde. Jeg har prøvd mange typer 7800GTX bioser på mitt 7800GTX. Og alle funker siden omtrent alle 7800GTX følger nVidias referanse design. Og jeg vil nok uansett tro at det beste er å ha likedann bios på begge. Selv om det i teorien skal funke med 2 forskjellige 7800GTX. Jeg ville iallefall ha brukt samme bios om jeg skulle kjøre SLI.

Lenke til kommentar

Takk OcMax. Skal teste ut å flashe bios. Må bare finne fram en diskettstasjon jeg kan bruke. Ikke sikkert jeg får gjort det i dag, men skal gi tilbakemelding når jeg har testet. Det var forresten to forskjellige bioser på grafikkortene, så løsningen ligger forhåpentligvis her.

 

Har prøvd Vsync. Det funket ikke. Går ikke an å sette vSync i BF2, men satte det på i instillingene til nVidia på BF2-profilen. Opplevde egentlig bare mer oppkutting. Uvisst om det var tilfeldig eller ikke.

Lenke til kommentar
Skal bli spennende å se om det funker med samme bios på kortene.

6195486[/snapback]

 

>Bios på det overklokka er degradert til samme som det gamle mitt. Nå funker det som bare juling :p:w00t::w00t::w00t: Takk for hjelpen ocMax

6196564[/snapback]

Glimrende. Ingen årsak ;)

 

EDIT: Hmm... Lurer på om alle disse 7800GTX SLI problemene kan relateres til folk som kjører kort med 2 forskjellige bioser? Noe å tenke på

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Det er noe til ettertanke, det skal være sikkert. Det jeg derimot ikke skjønner er hvorfor jeg ikke får mer poeng i 3dmark05. Jeg lå på litt over 7 tusen, med alt av AA og annet på fullt, og det gjør jeg fortsatt. Men jeg merker helt klart klarere og mer strøken grafikk i BF2, selv om det ikke blir mer frames pr. sek. Har jo ikke så mye å si om det er 70 eller 80 når skjermen bare tar 70 uansett. MEn andre spill får jeg bortimot dobbelt så mye fps. Hmmm.... :p Kanskje litt OT, men...

Endret av C00kie4fuN
Lenke til kommentar
Det er noe til ettertanke, det skal være sikkert. Det jeg derimot ikke skjønner er hvorfor jeg ikke får mer poeng i 3dmark05. Jeg lå på litt over 7 tusen, med alt av AA og annet på fullt, og det gjør jeg fortsatt. Men jeg merker helt klart klarere og mer strøken grafikk i BF2, selv om det ikke blir mer frames pr. sek. Har jo ikke så mye å si om det er 70 eller 80 når skjermen bare tar 70 uansett. MEn andre spill får jeg bortimot dobbelt så mye fps. Hmmm.... :p Kanskje litt OT, men...

6201450[/snapback]

Jeg har forstått det slik at det ikke er så viktig om man får f.eks fra 60 fps med ett kort til 101 fps med to kort i SLI. Det som er viktig er den laveste FPS'en man får i ett scenario. F.eks med ett kort så vil man få 18 fps i ett spill når det er som mest skyting og action, mens med SLI øker denne til 30 fps. Og det er en vesentlig forskjell. Ikke spillbart til spillbart. Og dette er det som er med å skape helhetsinntykket i ett spill.

 

Prøv f.eks testen i Fear med og uten SLI. Så ser du hva laveste fps er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...